Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Achterstallig onderhoud ?

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 april 2017 15:21 
Deze week is het weer redelijk weer, en dus werd de CX gebruikt voor simpeltjes woon-werk verkeer.
Toch deed zich de mogelijkheid /noodzaak voor om eventjes flink door te trekken.

Vrachtwagen schiet niet op, tweebaansweg, vijfde versnelling, ruimte genoeg.....
Gas er op en gaan..... denk ik.

Het gas er op lukte heel aardig, het toerental schoot omhoog en dat was ook goed te horen. Maar de CX aarzelde een beetje, zo van, zal ik of zal ik niet sneller gaan... nou ja, als de baas het wil.....

Het duurde eventjes voordat de snelheid vlotjes opliep, wat te horen was aan het geluid van de motor. Veel toeren, meer toeren, zwaarder trekken, donkerder geluid.... en toen was 'ie er weer.....
Huh ?

Nou ja, misschien... Thuis eens nagekeken. Er is 6000km terug , april 2016, nieuwe olie in gedaan, maar kennelijk niet het filter ververst
De laatste keer dat ik heb genoteerd dat het filter is ververst is in januari 2015. Sindsdien is er wel regelmatig bijgevuld, maar het filter is niet van z'n plek geweest.

Ik denk dat dat het euvel zo kunnen wezen... te vuile olie. De koppelingsplaten draaien toch ook in die olie, dacht ik ?

Nou ja, dit weekend olie wissel. Moet toch gebeuren voordat ik naar 'de overkant' heen en weer ga.


Harmony,
Hans.
( die na al die jaren nog steeds twijfelt bij elk onverwacht geluidje van de CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 april 2017 15:35 
Hans,
Weet je zeker dat de koppelingsplaten niet versleten zijn?
Of dat de koppelingskabel te strak staat?

En ja de platen draaien in olie, vervuiling (of verkeerde olie) zou ook kunnen....

Succes
Erik

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 april 2017 16:12 | Aangepast door: Hansv 
ZEKER weten ? Echt niet.... Daarvoor moet de boel uit elkaar, denk ik zo.
Maar wat ik er wel van weet;
Zelfde effect lang geleden gehad toen ik verkeerde olie had gebruikt. Zo'n beetje de eerste keer dat ik zelf de olie verwisselde aan een motorfiets. Gebruikte toen, onwetend en jong (ahum), autoolie want 'goedkoper'.....
Dus ik denk dat het daaraan ligt.

Koppelingskabel liep eind Feb. stroef, drupje olie deed wonderen. Ik ben niet zo van het fanatiek doortrekken op de motor, dus een dergelijk gedoe komt niet zo snel aan het licht....

Tot de laatste rit in november heb ik er niets van gemerkt, en dat was ong. 500km geleden.

Olie lijkt mij de eerste, en minst dure oplossing.

Harmony,
Hans.
( die de koppelingsplaten van zijn CX nog nooit heeft gezien in die tien jaar dat 'ie de 'Rakker' heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 7 april 2017 16:31 
Hans, maak nog een testrit en doe het volgende: rijd met een gangetje van 50/60 in zijn 5e versnelling. Geef dan flink gas en kijk of je meer snelheid gaat maken. Maakt je blok veel toeren maar geen snelheid, dan is de koppeling versleten.
Als dat zo is, kan dat met de olie te maken hebben, maar als je na 10 jaar en de vele km's die je hebt gereden de koppeling niet gezien hebt, kunnen de platen best wel eens aan de slijtagegrens zitten.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 april 2017 16:38 
MAST:
... testrit en doe het volgende: rijd met een gangetje van 50/60 in zijn 5e versnelling. Geef dan flink gas en kijk of je meer snelheid gaat maken. Maakt je blok veel toeren maar geen snelheid, dan is de koppeling versleten.

Marcel,

Precies dat wat je hier boven beschrijft is er aan de hand. Blok maakt flink veel toeren, zonder onmiddellijk de snelheid op te voeren. Het duurt eventjes voordat de motor de snelheid maakt.

Harmony,
Hans.
( die zich nu toch wel zorgjes gaat maken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 april 2017 16:40 
Je hebt gelijk Hans, zekerheid is soms veel werk bij een cx....
Maar een verkeerd afgestelde koppelingskabel kan ook het probleem zijn.
Als die te strak staat kan je ook het bovenstaande probleem hebben.

Maar als je de koppelingsplaten wil vervangen/bekijken moet dat ook met de olie er uit....
Koppelingsplaten zijn niet heel moeilijk, alleen de centrale moer waarmee het vastzit is een beetje lastig.
Kan je op dit forum wel wat over vinden, of een Marco filmpje op youtube....

Groet Erik

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 7 april 2017 19:15 
Hans, zo'n speciale dop heb ik wel te leen voor je, mocht je toch de boel willen inspecteren/vervangen.
Maar kijk (zoals Erik al zegt) eerst naar de kabel of die niet te strak staat.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 april 2017 20:34 | Aangepast door: brinkcx 
Hans,

om de platen te wisselen hoef je de centrale moer niet los te maken. Deksel er af, veertjes los en dan trek je de boel er zo uit. Je moet wel een pakking voor het dekseltje hebben, die kan je meestal niet/nooit opnieuw gebruiken.

Maar eerst eens olie wisselen - liefst ook filter. En de meeste CX koppeling problemen worden opgelost met een nieuwe kabel. Echt versleten platen dus beneden de limiet heb ik nog niet gezien, maar goed, de rode rakker rijdt wat meer kilometers dan de meeste hier.
Als de boel los is zeker ook de veren controleren - lengte!

En als de zaak echt beneden de limieten is laat even weten dan kijk ik wat ik nog heb liggen. En de eigen CX kan bij redelijk weer op dit moment wel even van de brug af en naar buiten en de rakker even er op om er naar te kijken. Zie je gelijk de weg naar de achterhoek vast als voorschot op de onderdelen beurs

Plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 april 2017 11:00 
Mogelijke oorzaak van toerental verhoging, maar geen snelheid vermeerdering.


Koppelingskabel te strak staan.
koppelingsplaten versleten.
centrale moer koppeling los gelopen.

Vaak is er al met het in neutraal zetten een probleem. Vaak merk je dat de cx al weg wil rijden als je hem in zijn 1 zet, terwijl je de koppeling ingetrokken hebt.

Olie, is niet het grootste probleem, wel weten we dat type helix shell, van de action een probleem geeft.

Dus... na lopen van deze zaken.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 april 2017 12:34 
Marco, je hebt mail.....

Harmony,
Hans.
( eerst simpele dingen doen, dan pas piekeren )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 12 april 2017 21:32 
Ik ben er al achter dat de koppelings kabel nou niet meer in de allerbeste staat verkeerd. Losgehaald kan ik de binnenkabel alleen met een flinke tang en een hoop effectief geweld er toe bewegen om ...euh... te bewegen. Nieuw moet met een vinger gaan. Dus daar zal wel iets verbetering optreden als de passende nieuwe kabel er is.....

Harmony,
Hans.
( achterstallige klusjes gedaan )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 13 april 2017 17:14 
Nieuwe koppelingskabel geplaatst, proefrit gedaan.

Soms is het niks, maar meestal rijdt die CX van me als een .... euh .... als een CX.
En het ging toch lekker. Koppeling was met slechts 1 vinger te bedienen, in plaats dat ik er flink aan moest trekken.

Harmony,
Hans.
( Joepie ! Hij doet het weer ! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Achterstallig onderhoud ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven