Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Drive shaft Bak

 
Schrijver Jaap

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 april 2017 21:55 
Mijn spline van de shaft aan de bakzijde is versleten , heeft iemand hier ervaring mee ?
Many girls like a Ferrari but if my 3 wheeler is next to a Ferrari they all want my Honda JZR 3 wheeler. When you drive it you think it goes 160 but your drive only 80 Km.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 april 2017 22:01 
Mmm, iets meer informatie zou fijn zijn.....
Ik rij al jaren CX maar de "spline" en de "shaft" zijn mij niet bekend, en de " bakzijde"? Ik rij zonder zijspan.....

Het zou kunnen dat je de achterbrug bedoeld en dan het deel waar de cardanas in loopt, maar het is mij niet duidelijk.... (in dat geval is een nieuwe achterbrug de makkelijkste oplossing, of een goede lasser die de boel recht houd)

Verder vinden we het hier leuk als je jezelf voorstelt en wat meer over jezelf en je motor verteld.

Vriendelijke groet
Erik

(die alle CX rijders graag helpt)

Schrijver Jaap

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 april 2017 22:40 
Het gaat om de Final drive shaft aan de ( versnellings ) bakzijde er zitten splines op en aan het einde een diabolo om de bout van de propshaft doorheen te trekken
Many girls like a Ferrari but if my 3 wheeler is next to a Ferrari they all want my Honda JZR 3 wheeler. When you drive it you think it goes 160 but your drive only 80 Km.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 april 2017 22:42 | Aangepast door: erikcx 
Even google gebruikt....
Dat maakt zaken toch wel iets duidelijker....
Het gaat (als ik het goed begrijp) over de uitgaande as van het blok waar de cardanas op aansluit...
Dat is een onderdeel wat vervangbaar is als je de achterdeksel los haalt.
Je kan onderdelen Hier vinden.
Misschien heb ik er ook nog een liggen, maar dan moet ik in mijn voorraad gaan spitten.....

Hopelijk ben je hier beter mee geholpen dan mijn eerste reactie....

Vriendelijke groet
Erik

(Ik was aan het typen toen Jaap de bovenstaande reactie plaatste...)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 april 2017 23:30 
En kijk ook even naar de cardan as zelf. Als de splines op de uitgaande as slecht zijn kan dat (lijkt mij) bijna alleen komen door droog lopen en water/roest over een lange periode, dat doet de rest ook geen goed.

En een plaatje en even voorstellen wordt hier idd zeer gewaardeerd.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 april 2017 09:23 
vaag, heb dit onderdeel nog nooit kapot gezien......Lijkt me onwaarschijnlijk.....

wat nog wel eens wil gebeuren is dat er een druk afbreekt bij vallen op de grond, en bij het er uitslaan achter deksel, dan komt het lager mee, en als je dan scheef slaat op de rand, breekt het gelijk. Ja, en dan is de borging weg voor het cardan as schroefje...

Of hij is een 650 blok aan het ombouwen naar een 500 blok,,,, dat zou ook nog kunnen...

Ik heb er nog wel 1 liggen, zijn wel kosten aan verbonden, dus als een ander het wil leveren dan moet hij dat hier neer zetten. Daar heb ik geen probleem mee.

Voor meer info, marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver borisz
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 april 2017 10:20 | Aangepast door: borisz 
Als ik het zo lees dan begrijp maak ik er uit op dat de spievertanding van je cardanas aan de motorzijde is versleten. Klopt dat?
Wie later remt is langer snel!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 april 2017 11:47 
Ik heb van hem een foto mogen ontvangen.
Uitgaande as blok, de spie banen zijn versleten.
dit heb ik nog nooit gezien.
Er is maar 1 optie... niet uit gehard door honda......
Helaas kan ik hier geen foto's plaatsen, nog nooit gedaan.. dus ik kan hem je niet tonen.

Dit is echt een uniek geval.
groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver borisz
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 april 2017 13:15 
Oeps, das vervelend. Ik smeer trouwens de spiebanen altijd net een bandenwissel.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 april 2017 14:04 
Nee, het blijkt nog weer anders te zijn....

Ik kreeg nog meer foto's binnen.........
En we hebben het dus niet over een cx500........

Maar een driewieler met cx500 blok, en de verlengde as naar achteren is waarschijnlijk niet goed gelast, waardoor de zaak behoorlijk uit balans was. En ook de kruiskoppeling is behoorlijk uit gesleten... Dus de zaak was wel goed uit gehard, maar gewoon op verkeerde manier gebuikt...
dus u ziet...... het blijkt toch weer een verhaal te hebben.

Ik weet het niet 100% zeker, maar het zou om dit voertuig kunnen gaan, dit kwam boven toen ik op naam zocht...
CX500 trike


groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 april 2017 16:53 | Aangepast door: Hansv 
foto

Helpt dit misschien ?

Harmony,
Hans.
( helpt soms wel ... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 april 2017 18:33 
Ja dat help zeker, dan moet de moderator maar weer weg halen wat niet van toepassing is bij mij... dan ziet het er weer strak uit...
Dank je Hans,,, groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 23 april 2017 19:09 
Aha! Ik heb ooit ook zo'n soort voertuig gehad (met een 2CV boxer) en de versnellingsbak zit dan hier met een adapterplaat of dergelijke tegen het CX blok en drijft de voorwielen aan, geen cardan as naar achteren. Als dat geheel niet heel netjes uitgelijnd is kan ik me voorstellen dat je slijtage op de splines krijgt. Die as vervangen is niet zo'n probleem, achterdeksel er af en je trekt 'm zo er uit, verse steken, deksel terug, klaar. En vergeet niet het lager na te kijken, dat verslijt je in een echte CX ook normaal nooit.

Belangrijker is de oorzaak uitzoeken wat er niet klopt.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 23 april 2017 19:45 
het stuk de kruis koppeling aan de as was denk ik niet goed recht gelast.
Dus, hier zat denk ik het probleem.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver coenox

Voorzitter 
#15 | Geplaatst: 23 april 2017 21:27 
Het zou fijn zijn als Jaap iets meer info over dit interessante voetuig zou kunnen vertellen.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Drive shaft Bak

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven