Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

trage startmotor

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 juli 2017 11:01 
Heren,

Gister wat nieuws met de CX, een hele trage startmotor.
Slaat echter wel snel aan, maar erg betrouwbaar klinkt het niet...

Accu lijkt me niet het probleem, deze is 3 maandjes oud, verder ook geen electrische problemen, lijkt ook goed op te laden.

Klinkt dit als een startmotor die aan het overlijden is? Iets om door te meten of te testen?

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 juli 2017 12:03 
Zie marco becker startmotor YouTube en motor goed aarden
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 juli 2017 12:12 | Aangepast door: brinkcx 
Dat een accu 3 maanden oud is wil nog niet zeggen dat ie goed en goed geladen geladen is.....

Eerste controles:

- accu spanning meten, los, bij draaiende motor en bij starten? (laad- of accuproblemen?)
- test met overbruggen startrelais (slecht relais?)
- massa/min verbinding accu naar blok in orde? (na ver- of ombouw niet goed?)

Startmotor zelf op een 500 geeft niet zo vaak problemen, maar als bovenstaande in orde is dan eens er af halen en schoonmaken, koolborstels inspecteren/vervangen, evt.extra aarde aanbrengen als veelal aanbevolen voor 650's. Voor het laatste is ook ergens een beschrijving/linkje maar dat heb ik nu even niet bij de hand.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 juli 2017 12:12 
Ok, maar dit is dan iets wat van de een op de andere dag niet meer goed geaard is? Lijkt mij ook wat vreemd

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 juli 2017 12:28 
Niet zo waarschijnlijk misschien, maar simpele controles eerst. Zo'n kabel kan loskomen of afbreken bij 't oogje door trillen.
Je kan natuurlijk ook aannemen dat het allemaal wel goed is, maar zo'n startmotor is ook niet van de ene op de andere dag versleten.

Hou 't simpel, vooraan beginnen
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 juli 2017 12:35 | Aangepast door: brinkcx 
En bij twijfel kan je aan de stamtafel waarschijnlijk wel een startmotor lenen om te proberen, veel CX-ers hebben er wel één of meer rondslingeren.

succes, Frans

edit : hier nog een linkje naar extra aarding startmotor klik . Er zijn meer manieren, zoek even op forum of g*gle, maar principe blijft hetzelfde.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 juli 2017 12:41 | Aangepast door: Hansv 
Een startmotor is inderdaad niet van de een op andere dag versleten, maar kan wel plotseling een stuk minder werken. Oorzaak, in mijn geval, vuil in de motor. De oplossing was: uit elkaar halen dat ding, schoonmaken, collectorplaatjes poetsen en eventueel nieuwe koolborstels plaatsen. Het verschil is aanzienlijk.

Maar 't kan zomaar gebeuren. 's Ochtens start je in Duitsland zonder problemen, en 's middags sta je in Frankrijk en dan wil het kre.... euh, .... de Cx niets meer.....

Harmony,
Hans.
( die aan het begin van het jaar de startmotor heeft schoongemaakt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 juli 2017 12:52 
Ok, wat metingen:

Voor starten: 12,45
Draaiend: 14,45
Draaiend met licht: 14,8
Na afzetten: 13,2
Na 10 min: 12,68

De eerste 12,45 lijkt mij wat laag (gister ruim 2 uur continu gereden), de rest lijkt mij prima.

Uiteraard sloeg hij direct aan, zoals ie altijd deed... (als in binnen 1 sec) dus lastig beoordelen of de startmotor nu ook gek deed eigenlijk...

Net nogmaals gestart, en direct uit, 12,3 maar wel weer stijgende.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 juli 2017 13:05 
14,8 is wel wat te hoog, kan je de accu kosten, vraag maar aan Frans (brinkcx).
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 juli 2017 13:07 
Ik zou ook eerder verwachten dat die lager zou zijn, immers licht e bij...
Maar wat zou ik daar aan kunnen doen?

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 juli 2017 16:14 
misschien de aarde van de gelijkrichter/spanningsregelaar.
die haalt van de aarde de referentie spanning om te regelen dus aarde niet goed --spanning niet goed

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 juli 2017 16:35 | Aangepast door: brinkcx 
Om maar even vooraan in het lijstje te beginnen:

- 12,45 Volt in rust is te weinig, de accu zou geladen normaal minstens tot ca.12,6 moeten komen. Mogelijk niet goed geladen of de accu heeft een probleem

- spanning tijdens starten? Niet gemeten ? Dat geeft ook beter aan of de startmotor OK is of wat.

- 14,8 met licht aan is te hoog voor de accu.

Met een moderne gesloten accu al helemaal. Dat krijg je typisch door de oudere/slechte bedrading. Er loopt met licht aan meer stroom, over de (oude) bedrading en connectoren treedt er (meer) spanningsverlies op. Tussen accu en "voorin" ben je zo een voltje kwijt. Probleem daarmee is dat de regelaar via de zwarte draad (aan de regelaar dus) die spanning ook ziet en dan de afgeleverde spanning "achterin" wat opschroeft om te compenseren. Leuk, je koplamp brandt nu normaal. Maar.... de accu zit wel direct "achterin" aangesloten en krijgt de verhoogde spanning, hier dus die 14,8 Volt. Niet leuk voor de accu, niet bevorderlijk voor de levensduur. Aarding van de regelaar zou ook oorzaak kunnen zijn ja, maar minder waarschijnlijk, zeker ook controleren.

De Honda norm in het boekje is 14-15 volt, maar dat gaat uit van nieuwe bedrading en een accu anno 1978. En dat je misschien de accu elke paar duizend km moet bijvullen was toen geen probleem.

Een mogelijke oplossing : zwarte draad bij de regelaar los pakken en direct aan of bij de + van de accu aansluiten. De regelaar ziet dan via de zwarte draad de echte accuspanning en regelt daar op, typisch krijgt de accu dan iets als 14,2 volt. De koplamp etc krijgt nu wat minder en het wordt tijd om eens goed naar de bedrading en te kijken. NOOIT los laten liggen die zwarte draad van de regelaar, dan raakt het ding in in de war en zal 17+ volt leveren, dag accu!

Ondertussen is dat niet direct een oorzaak voor slecht starten..... Als je pech hebt heeft de verse accu een tik gehad. Probeer anders eens te starten met een andere accu?

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 23 juli 2017 18:44 
Niet te moeilijk doen zou ik denken. Even de startmotor er onder uithalen. Openschroeven en de boel met spiritus schoonmaken. De koolborstels checken en de boel weer in elkaar schroeven.

9 van de 10 keer is een trage startmotor het gevolg van vuil waardoor er geen goede elektrische geleiding is. Was toen met HansV zijn motor in Frankrijk ook het geval. In de vakantiemodus in een uurtje gefikst ('t was ochtend dus zonder bier).

Desnoods kom je even langs, doen we het samen.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver johan 001

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 23 juli 2017 23:00 
was mijn advies nog niet zo gek. moet je wel de moeite nemen om ff te zoeken

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 25 juli 2017 20:53 
Marco zijn filmpje gevonden: mijn startmotor is al zo geaard, connecties los gehad en geschoond, maakt geen verschil!
Enige wat dan zou overblijven is een extra aarde draad trekken...

Nouja zondag naar Jottum toe, in elk geval startmotor even schonen en wellicht dat hij nog een ideetje heeft en ik gewoon iets over het hoofd zie!

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 trage startmotor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 7
Members - 1 [ CxREW ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven