Om maar even vooraan in het lijstje te beginnen:
- 12,45 Volt in rust is te weinig, de accu zou geladen normaal minstens tot ca.12,6 moeten komen. Mogelijk niet goed geladen of de accu heeft een probleem
- spanning tijdens starten? Niet gemeten ? Dat geeft ook beter aan of de startmotor OK is of wat.
- 14,8 met licht aan is te hoog voor de accu.
Met een moderne gesloten accu al helemaal. Dat krijg je typisch door de oudere/slechte bedrading. Er loopt met licht aan meer stroom, over de (oude) bedrading en connectoren treedt er (meer) spanningsverlies op. Tussen accu en "voorin" ben je zo een voltje kwijt. Probleem daarmee is dat de regelaar via de zwarte draad (aan de regelaar dus) die spanning ook ziet en dan de afgeleverde spanning "achterin" wat opschroeft om te compenseren. Leuk, je koplamp brandt nu normaal. Maar.... de accu zit wel direct "achterin" aangesloten en krijgt de verhoogde spanning, hier dus die 14,8 Volt. Niet leuk voor de accu, niet bevorderlijk voor de levensduur. Aarding van de regelaar zou ook oorzaak kunnen zijn ja, maar minder waarschijnlijk, zeker ook controleren.
De Honda norm in het boekje is 14-15 volt, maar dat gaat uit van nieuwe bedrading en een accu anno 1978. En dat je misschien de accu elke paar duizend km moet bijvullen was toen geen probleem.
Een mogelijke oplossing : zwarte draad bij de regelaar los pakken en direct aan of bij de + van de accu aansluiten. De regelaar ziet dan via de zwarte draad de echte accuspanning en regelt daar op, typisch krijgt de accu dan iets als 14,2 volt. De koplamp etc krijgt nu wat minder en het wordt tijd om eens goed naar de bedrading en te kijken. NOOIT los laten liggen die zwarte draad van de regelaar, dan raakt het ding in in de war en zal 17+ volt leveren, dag accu!
Ondertussen is dat niet direct een oorzaak voor slecht starten..... Als je pech hebt heeft de verse accu een tik gehad. Probeer anders eens te starten met een andere accu?
plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰