Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Geratel bij starten

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 juli 2017 09:06 | Aangepast door: Hansv 
Vanmorgen vroeg, de zon schijnt, de motor staat er, dus geen reden om de auto te nemen.....
Sleutel in 't contact, benzinekraan open, vrijstand gecontroleerd, ja, alles is in orde
Startknop: 1 a 2 seconden met het normale tsjoeke, tsjoeke, tsjoeke van een startmotor die het blok rondtrekt..... en dan ineens KLENG, TKRATCH, RATEL, KLE..... en ik laat direct de startknop los.
Ik denk : startkoppeling slipt een keertje...... er zal toch niet stuk zijn?
Startknop wordt ingedrukt, en vrijwel direct springt eerst de ene, dan de andere cilinder aan. Niets aan de hand? Of de voorbode van een problee... euh... uitdaging bedoel ik.

Toch maar even voorleggen aan de verzamelde kennis, te weten deze club......
Wie het weet mag het zeggen, en weet je het niet, mag je het ook zeggen

Het is in elk geval niet het gewone bekende geluid van een slippende startkoppeling, want volgens mij ken ik dat ook al, als de veertjes versleten zijn, of de rolletjes niet goed vrijkomen.....

Harmony,
Hans.
( die verder geen rare geluiden uit het blok heeft gehoord )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#2 | Geplaatst: 26 juli 2017 10:49 
hoi hans,

was het misschien je startmotor die ronddraaide en de rest niet meenam?
dat heb ik namelijk ook eens gehad...

groetjes werner (startmotor is zo verwisseld)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 juli 2017 12:09 
wat wel eens wil gebeuren is dat de start ronsel gedeelte los komt uit het vliegwiel.
Dat deel dat met drie torks boutjes vast zit.
Dag gedeelte loopt nu tegen je geleide plaat aan van je distributie ketting.

Dit probleem komt eigenlijk alleen voor bij de 650 modellen en het geluid kom niet tijdens het starten naar voren, maar er net vlak achter aan als het blok gaat draaien.

Als dit geluid terug komt dan is het zeker zaak om het blok los te halen aan de achter kant.
Loop olie filter eerst na, en kijk of je daar wat zaken in terug vind. Sluit uit dat het niet wat anders is.
Blijft het probleem zich voor doen, dan dus het blok open halen.

Opmerking,,,, Hans, het is raadzaam om niet te rijden met de cx voordat je weet wat er aan de hand is. In mijn ogen kan deze storing, als die er nu is, gevaarlijk zijn. Als e boutje te ver door steekt, slaat de hele boel vast of kapot. Dus ga niet in de toeren klimmen om te kijken of het dan over gaat.

Test, start een paar keer, komt het geluid, geratel terug, haal dan blok los aan de achter kant.

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 juli 2017 12:31 | Aangepast door: Hansv 
Marco schreef:
Dit probleem komt eigenlijk alleen voor bij de 650 modellen en het geluid kom niet tijdens het starten naar voren, maar er net vlak achter aan als het blok gaat draaien.

Nou gaat het hier om een CX500. En het geluid kwam voordat het blok ging draaien. Bij de tweede keer starten: geen raar geluid, en vlotjes starten......

Wat betreft het 'een paar keer starten' Ik ben nu 15km van huis, op kantoor, en zal toch terug moeten rijden........ Wat me op de volgende opmerking brengt....

Opmerking,,,, Hans, het is raadzaam om niet te rijden met de cx voordat je weet wat er aan de hand is. In mijn ogen kan deze storing, als die er nu is, gevaarlijk zijn. Als e boutje te ver door steekt, slaat de hele boel vast of kapot. Dus ga niet in de toeren klimmen om te kijken of het dan over gaat.

Fijn is dat. Zoals al vaker opgemerkt ben ik berucht onzeker als er een storing optreed en ik niet precies weet wat er aan de hand is. Dus nu zit ik lekker in de stress. Terug rijden naar huis, en misschien naar de stamtafel kan gewoon gevaarlijk zijn, voor blok en misschien wel mezelf. Stapvoets terug naar huis dan, en verder niets meer doen? En dan een keertje de accu leeg starten ? Of dat hier bij kantoor al proberen........

haal dan blok los

Dat is niet zo ingewikkeld. Motor op de brug, goeie spullen erbij, beetje tillen of zo..... Jammer dat ik geen motorbrug heb, en ook niet meer kan tillen...... Hmmmm, wordt het toch nog ingewikkeld......

Harmony,
Hans.
( die nog een paar uurtjes mag werken voordat 'ie met het probleem aan de slag moet )

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#5 | Geplaatst: 26 juli 2017 15:03 
Hansv:
haal dan blok los

Dat is niet zo ingewikkeld. Motor op de brug, goeie spullen erbij, beetje tillen of zo..... Jammer dat ik geen motorbrug heb, en ook niet meer kan tillen

als dat echt nodig is; dat kan gewoon met je kont op de grond zittende ernaast ;)

groetjes werner (ik kom wel helpen als je wil)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 juli 2017 15:52 
ja sorry hoor,,,, ik wist niet dat je nog moest rijden....
ik wilde je niet in die zin bang maken hoor..

Hou het maar in de gaten..
Gewoon wakker blijven,,,
En als de boel wel vast gaat zitten, dan koppeling in knijpen, dan komt het vrij...
groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 26 juli 2017 17:18 
Eerst maar rustig proberen bij het starten of het geluid er weer is. Die van mij maakt ook wel eens herrie bij het starten maar als hij loopt, geen probleem.
En hulp bij blokdemontage kan ik me ook voor aanbieden.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 juli 2017 17:56 
't Gaat vast niet vast zitten....

Vier keer gestart, voor het wegrijden, geen rare geluiden
Onderweg (verkeerslichten) ook nog uitgezet en weer gestart, nog steeds niets geks.
Thuis nog een keertje, bleef goed gaan.

Ik bekijk het nog even voordat ik het blok open maak....

Harmony,
Hnas,
( heeft een theorietje )

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 juli 2017 19:47 
Deel je theorietje 😉

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 juli 2017 21:59 
Theorietje.... Nou vooruit dan. Het kan niet, maar misschien....

Het CX-je heeft nogal moeite met vanuit de tweede versnelling terug te schakelen naar vrij. De laatste keer had ik het contact al uitgezet voordat ik de motor op z'n plek reed. Het laatste stukje is altijd achteruit, en dan hoeft de motor niet te lopen, dat moet ik dan zelf doen. In elk geval, ik vermoed dat de motor niet echt in de vrij stond toen ik vanmorgen ging starten, maar ergens op een tussenpunt stond of zo.
Ik weet dat het niet kan, maar de Kleng klonk alsof ik zonder te koppelen ineens in de versnelling schoot.

Frans had vanavond een ander idee.... Misschien was het wel een borgmoertje van een klepstoter wat los is komen te zitten. Dat is natuurlijk makkelijk te controleren, deksel eraf en kijken. Morgen of zo misschien even.....

Hij , de CX, niet Frans, draait er in elk geval niet minder om.....

Harmony,
Hans.
( maakt wel eens dingen mee die echt niet kunnen..... )

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 juli 2017 23:55 
Extra achtergrond nog even bij dat genoemd idee van mij : Hans had kleppen kort geleden gesteld en noemde starten op één cylinder, vandaar. En een moertje of klepstelboutje los is vaker vertoond. Maar ik heb de Rakker vanavond zien en horen starten/lopen, normaal, dat ideetje zal wel niet kloppen.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 juli 2017 17:00 
mmmm tijdens starten niet goed in zijn vrij? vandaar het geratel...Versnellings bak tandwielen die een plek zochten....kan...

Hou het maar in de gaten.

Zo lang er nu niet geks gebeurd, zou ik niet ingrijpen.
Als het foute boel is, komt het geratel vanzelf weer aan het licht.
Zolang dat niet gebeurd... niet ingrijpen. Dat wat ik hier boven vermeld heb, dat is een blijvende storing, dus jij moet iets anders hebben gehad. Ik kan alleen niet verklaren wat....
groetjes marco

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Geratel bij starten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 8
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven