Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lekkage!

 
Schrijver certifiable
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 aug. 2017 19:09 
Nadat ik van het weekend een maatje hebt staan uitlachen om zijn olieboot heeft mijn CX besloten dat ie dat ook kan... gevolg, twee plasjes olie op de vloer! (ter hoogte van oliefilter, dus echt voorkant blok)

Vreemde is: hij staat al twee weken stil op dezelfde plek en gister lag het er nog niet.

Blok geïnspecteerd, zie nergens iets lopen, dus lijkt echt uit de onderkant te komen, daar is ie idd wel wat nat...

Twee vragen dan natuurlijk:
1) Waarom begint ie dit spontaan te doen?
2) Hoe ga ik precies de oorzaak vinden en dan ook oplossen... (waarom ben ik bang dat de woorden, blok uit elkaar en pakkingen in die zin gaan zitten?)


Was het niet Hans die zei 'los het maar niet op, dan gaat er wat anders kapot' ? Nou daar lijkt het wel een beetje op met de CX... je fixed het een en het ander valt om!

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 aug. 2017 19:36 
Is niet zomaar te beantwoorden. Denk dat je het blok helemaal schoon moet maken en dan gaan rijden. Dunne olie lekt makkelijker. En tijdens de rit af en toe stoppen om te kijken waar het lekt. (misschien lekt 'ie alweer zonder te rijden). Kijk naar pakkingen, openingen als aftapplug oliefilter keerring schakelpook. In ieder geval die delen waar continue olie staat. Moet niet moeilijk zijn die te vinden.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 aug. 2017 19:38 
Het lijkt idd rond de olieaftapplug te zitten... maar niet de plug zelf, nouja misschien ook wel, maar in dat onderhoekje...

Morgen nieuwe accu binnen, zal alles is op poetsen dan en een rondje maken... (hoewel ik net ook de tip las om wat bloem op je blok te blazen (na schoonmaken), dan zie je snel waar het zit... klinkt logisch?)

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 aug. 2017 19:45 
Klein nadeel... Willem, weet je nog dat de startmotor geverfd leek te zijn terwijl ie in elkaar zat? het hele blok lijkt zo te zijn...

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#5 | Geplaatst: 16 aug. 2017 07:55 | Aangepast door: beinhart 
certifiable:
Twee vragen dan natuurlijk:
1) Waarom begint ie dit spontaan te doen?

motoren lekken geen olie, ze markeren hun teritorium
(daar heb ik dus een plaatje van maar op 1 of andere manier lukt het nu weer niet op die hier te plaatsen grrrrr....)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 aug. 2017 09:05 
Haha ja ik had een tegel aan dat maatje gegeven met precies dezelfde tekst....

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 aug. 2017 09:27 
olie lekkage.

Als je motorfiets op zij standaard staat, dan zal eigenlijk alle olie langs het laagste punt van het blok willen lopen....laat dat nu net aan de voorkant de olie plug zijn......

Nu kunnen cxjes best hier en daar wat teritorium gericht zijn, alleen op welke plek zit die klier dan?
In veel gevallen is het net de pakking, o ring die om de nokkenas zit achter de radiateur.
Ok, de grote voor deksel pakking kan ook de oorzaak zijn, maar ook hier voor moet je begeven moment de radiateur los halen.
Waarom na twee weken pas de lekkage, olie kruipt over je blok naar het laagste punt. Zeker als het dus is gaan lekken rond de nokkenas, dan waait het uit tegen het hele blok, en zal er tijd nodig zijn om het uit te laten zakken. Vandaar dat het even kan duren.

Oplossing..... maak blok goed schoon met benzine, kwast, blikje zonder knakworstjes,, en of spuit er twee blokken remmen reiniger tegen aan. En dan is het zoeken. Daar waar het schoon is, neemt de olie het vuil mee. Daar let ik zelf altijd op, dus daar waar hij door zweet, is het vaak redelijk schoon, er om heen blijft vaak het stof, zand plakken. Daar let ik zelf altijd op.

Ook je olie filter kan zijn gaan lekken, en dan moet je daar gewoon de 0 ringen van vervangen.
Voor het nokken as verhaal zal ik hier even een filmpje neer zetten.
Let op, het kost je tijd, het blijft zoeken, en soms lukt het niet om in 1x het probleem op te lossen.
Schoon maken, en inspecteren blijft hier de oplossing.

https://www.youtube.com/watch?v=79TjmXAQExM
hier zie je wat ik bedoel.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 aug. 2017 10:05 
Ik ga van het weekend is poetsen Marco en dan wat rond rijden.

Schrijver johan 001

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 aug. 2017 07:28 
Het weekend is al voorbij en .............

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 aug. 2017 10:09 
Uiteindelijk dinsdag geworden: Alleen wat nattig onder ht oliefilterhuis.
Ik blijf bij de gok dat het het oliefilterhuis is, de rest van de voorkant blijft schoon... Nou wil ik van de winter sowieso alle vloeistoffen verversen etc dus denk dat ik het nog even zo laat.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 24 aug. 2017 22:15 | Aangepast door: brinkcx 
Controleer ook eens op scheuren rond de aftap, komt wel vaker voor na te stevig aantrekken van de plug ......

Nog een zoekmethode : blok goed schoon en droog vegen, handje meel of zoiets poederigs er tegenaan gooien, laten draaien. Olie lekjes zie je dan (meestal) heel snel.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lekkage!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven