Zal ik ook ff een centje bijdragen - ik heb ook wel eens naar JIS schroevendraaiers of bitjes gezocht. Ze zijn er wel, maar zeldzaam en duur. Volgens de deskundige meningen op het net daarover is het zo dat je met
moderne goed geharde en geslepen (dus dure kwaliteit) standaard kruiskop schroevendraaiers ook goed kunt werken met JIS schroeven.
Ik heb 't maar opgegeven, de Japanners zelf gebruiken schijnbaar ook JIS niet meer. Voor JIS schroeven die erg vast zitten, zoals je wel eens in motorblokken of idd carburateurs tegenkomt gebruik ik zo nodig gepast geweld zoals een slagschroevendraaier. P*st schroefjes zoals die van de vlotterbakjes maak ik evt. los met een kleine griptang of zo en vervang ze door inbusboutjes. Ik deed ooit wel eens wat met bv. de blokjes van kleine Suzuki's, die zaten ook met nette JIS schroeven in elkaar, kreeg je alleen met de slagschroevendraaier los. Nee, ik heb nooit een blok in stukken geslagen, maar wel voorzichtig blijven.
En voor monteren beetje kopervet of montage pasta gebruiken zodat ze niet weer zo vast gaan zitten op de lange duur.
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰