Beste cx liefhebbers,
Vorig weekend liep mijn achterwiel en aanverwanten zich helemaal kapot:
Dit voorjaar banden en lagers vervangen voor en achter, dat ging goed.
Na een maand of drie een vreemde tik in achterwiel, uit elkaar bleek het lager bij de rem los te zitten in die vaste bus ? Slijtage?
Bij een bedrijf het lager vast laten zetten met exact de juiste locktite.
Allemaal weer prima tot 2 weken terug, weer die vreemde tik, bleek het lager weer los.
Zaak weer in elkaar met de gedachte weinig KM en spoedig actie ondernemen. Vreemde tik was nu weer weg
Vorige week zondag besloten om wel te rijden, het voelt goed en geen getik meer.
Ritje via Amsterdam en even aan zee uitwaaien, een echte herfst rit. Mogelijk merkte ik door de harde wind niets, maar aan zee merkte ik dat het wiel wiebelde. Kijken zoeken niets te zien, geen slag in het wiel.
Voorzichtig naar huis gereden, laatste KM waren best spannend, er was nu duidelijk een slag in het wiel gekomen.
Thuis bleek de schade enorm: lager schaal/bus was afgebroken ! Lagers defect maar ook de nieuwe band had zich in de brug vastgebeten met diepe kraters in het rubber als gevolg.
Kapot, defect en stuk.
Beschermengeltjes bestaan !
Wat ik mij nou af vraag, hoe kan dat afbreken ?
Daarnaast zoek ik een achterwiel...
BvD groeten Klaas.
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!