Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Niet vergeten....ook onderhoud!

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 jan. 2018 19:19 | Aangepast door: Hansv 
Vanmorgen wilde ik per CX naar het werk ( ja, vol in de belasting ) maar hij wilde weer eens niet. Vanmiddag gekeken, maar ik wist het eigenlijk al: accu vloeistof te laag. Meteen maar bijgevuld, en weer aan de Optimate gehangen. Beetje bij laten komen en als het weer een tikje meezit binnenkort wel gewoon opstappen en wegrijden

Er is een heel kort verhaaltje in mijn motorlogboek erbij gekomen.

accu

Harmony,
Hans.
( accu bijhouden is ook onderhoud.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Tom

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 jan. 2018 20:08 
Haha ja, dat was voor mij wel even wennen, onderhoud aan een accu. Hiervoor alleen maar onderhoudsvrije accu's gehad, wat een gesmeer met dat zuur!

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 jan. 2018 20:23 
Oei Hans, volgens mij hebben de platen droog gestaan er is namelijk wel erg veel vloeistof weg. Sta er niet vreemd van te kijken als dit het einde van de accu is...
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 30 jan. 2018 22:31 
5 jaar voor een accu is al best "oud". Ik heb ze wel eens eerder al moeten vervangen.
Ander ding is, waarom is er zoveel vloeistof uitgelopen? Spanningsregelaar kapot?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#5 | Geplaatst: 30 jan. 2018 23:23 
hans,

ik had mijn accu verder leeg, maar hij bleef het gewoon doen.
ik reed er 2a3 keer per week mee, geen probleem met starten.
nu heeft ie langere tijd stilgestaan (ongeveer 4a5 weken)
en ik had hem bijgevuld maar hij wil nietmeer...

groetjes werner (hopelijk heb jij meer geluk)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 31 jan. 2018 08:35 
Waarom het nivo zo laag is? Ik denk eigenlijk dat het een kwestie is van een te hoge laadspanning, veroorzaakt door een te lage sensor spanning, die zijn oorzaak weer heeft in spanningsverlies in de zwarte, geschakelde 12 volt. Dat komt dan weer door de leeftijd van de CX in het algemeen, en de bedrading/connectors in het bijzonder.
Frans heeft al eens een stukje hierover geschreven. De oplossing is de sensor draad direct aan de plus van de accu hangen.

Maar daar zit al erg veel op.......
- standaard aansluiting van de CX
- extra 12 volt direct voor de verlichting
- aansluiting van de Optimate

Ik moet eens kijken waar ik een verdeel punt/blokje kan plaatsen zonder het risico van (ongezekerde) accu spanning die sluiting maakt met het frame of zo.

Harmony,
Hans.
( die vanmiddag gaat proberen of de motor/accu het doet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 31 jan. 2018 11:29 
Is dit niets voor jou? www.louis.de/batterie-verteiler-set
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 31 jan. 2018 16:02 
Vanmiddag, tussen de ergste regenbuien door, even geprobeerd te starten... 't Klonk heel anders als gistermorgen, veel meer enthousiasme in de startmotor. CX-je sloeg ook vrij snel aan.

Nu maar afwachten hoe de accu zich houd, na zo bruut mishandelt en verwaarloosd te zijn.....

Harmony,
Hans.
( die z'n geld maar 1 keer kan uitgeven )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 1 feb. 2018 09:32 | Aangepast door: amsilverwing 
www.rdae.nl/5026b-12-voudig

hans als je veel lus punten hebt waarom zoiets niet.
Er zijn er kleiner en goedkoper, en je kan alles af zekeren.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 1 feb. 2018 22:46 | Aangepast door: Hansv 
Tjsa, 12 aansluitpunten is wel een heleboel ! Ik ben een beetje losjes aan het rondkijken wat er is, en ook 4-voudig is te koop her en der. Dus ik kijk nog even verder. Het hoeft ook niet meteen af ......

Met 4 extra zekeringen wordt het toch al een kunst om zo' n kastje ergens te plaatsen. Ik moet er nog eens goed naar kijken, hoeveel ruimte ik eigenlijk heb.
Ja, een dikke draad onder het zadel door naar de andere kant, en dan is er ruimte zat.....ware het niet dat daar het mini-CX al in het zijdeksel geparkeerd staat.
Nee, het zal toch aan de linkerkant moeten worden, en ergens in de buurt van de plek waar de originele zekering heeft gezeten. Dus vlak naast het startrelais. En lukt dat niet, ach, zoals het nu gaat gaat het ook goed.

Harmony,
Hans.
( die een ieder bedankt voor het meedenken... ! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 6 feb. 2018 11:59 | Aangepast door: pjotter 
@ Hans.

Al eens gedacht aan een onderhoudsvrije gel accu?
Ben zelf overgestapt en heb er veel plezier van. Zeker als ik
afzak naar Spanje (waar het toch betrekkelijk warmer is dan hier) heb ik
geen omkijken meer naar een (TE) laag accuniveau.

Wel een tip..... als je hem wat langen niet gebruikt is het verstandig om hem VOL los te koppelen.
zeker als het koud is of vriest.

Adiõs pjotter. (die nu 2 accu's in de kamer heeft staan.)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Niet vergeten....ook onderhoud!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven