Ik heb soms heldere momenten, maar soms ook helemaal niet....
Het begon met het bestellen van twee knipperautomaatjes voor de CX, de aangepaste CX, met LED lampjes. Die kwamen keurig netjes binnen, dus tot zover geen probleem.
Maar hoe sluit je die dingen aan? Het oude spul, robuust en met relais en weerstanden uitgevoerd kun je rustig eens verkeerd aansluiten, maar dat nieuwe dingetje, met een mini printje van amper 1x1 cm groot, dat zou wel eens 'pfffft' kunnen doen, en met een klein rookwolkje een laatste afscheid signaal kunnen geven. Nou kost dat in China maar 60 eurocent, en daar krijg je het ook nog eens voor thuis gestuurd, maar toch......
OK, er zitten dus twee pootjes op, en het moet op de plek van het oude relais komen te zitten. Maar hoe? Simpel omzetten is het eenvoudigste antwoord, maar als ik dat doe, vergeet ik tijdens het noodzakelijke kopje koffie natuurlijk hoe het hoort te zitten.
De aanduiding naast de pootjes moet de oplossing geven. Er staat een L naast het ene, en een B naast het andere pootje. Via internet is te achterhalen dat het pootje L naar de knipperlicht schakelaar gaat, logisch, L staat dan voor 'Lights'
Maar waar staat de B dan voor? 12 volt ? nee, accu? nee, maar wat dan.....
Ik liet het maar even los, en ging andere dingen doen.
En toen, ineens, wist ik het. Niet A van accu, niet V van volt of voeding, geen P van power, maar gewoon, heel simpel, de B van 'Battery'
Knipper relais aansluiten:
L naar de knipperlicht schakelaar, CX500: grijze draad
B aan de accu, CX500 : zwarte draad
Harmony,
Hans.
( 'how hard can it be ?')
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken