Pschee01:
(1) is er ervaring met de "levensverwachting" van zo'n vervangende stator?
(2) Wat is de meerwaarde van een Ignitech vervanging?
De levensverwachting is er weinig over te zeggen, simpelweg omdat deze Ingitechs nog maar een paar jaar op de markt zijn. Pas een jaar of tien, meen ik. En in de tijd dat ik weet dat die dingen bestaan is er één geweest die het niet deed, en dat was af fabriek. Oorzaak? Verkeerd meegeleverde connector. Maar natuurlijk kan er morgen eentje defect raken. Of overmorgen. Of pas over drie of vier jaren. Ik ga er niet op zitten wachtten......
Meerwaarde: En ook daar zijn de meningen over verdeeld. Toch hoor je over het algemeen dat de motor rustiger loopt, beter start en beter 'oppakt'. Ook kunnen hobbyisten de ontstekingscurve zelf aanpassen, geheel naar de eigen wensen.
Ook het niet hoeven openen van het blok als de stator defect is telt mee als meerwaarde. Een paar uur bezig zijn om de stator te wisselen, met nieuwe pakkingen, olie, stator zelf en wat los spul, of binnen een kwartier een blokje plaatsen zonder het blok zelfs maar los te halen.
Er zijn er die zeggen dat als de ontstekingsspoelen eruit liggen dat dan binnen afzienbare tijd ook de andere stator-spoelen eraan gaan. Een reden om geen dure Ignitech te kopen, want na hoogstens twee jaar moet het blok er toch onderuit, en sta je toch bij de een of andere monteur of webshop om onderdelen te bestellen/te laten monteren. Met dat verhaal gen ik het niet eens, en het verhaal is nog niet door meerdere bronnen bevestigd.
Maar goed, wie ben ik ?
Harmony,
Hans.
( o ja, die ben ik. Fijn om te weten
)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken