Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

ignitech hoe was t ook alweer?

 
Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 april 2018 23:08 | Aangepast door: Hans Brune 
Ben de ignitech erin (er = cx500c) aan het zetten maar er was iets met de blauw witte statordraden: dat die een afsluitweerstand moesten hebben omdat er anders de kans was dat ze doorbrandden (vervelend als je de boel weer terug naar CDI wil bouwen). Weet iemand hoe dat zat? moet je daar zelf een weerstand aan zetten (hoeveel ohms hoeveel W), of is dat gefixt als je de ignitech stekker met de blauwe draden erop aansluit? Er was een schema van HansV maar daar kom ik niet meer bij.....

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 april 2018 23:14 
Dat is volgens mij gewoon een kwestie van blauw/blauw aansluiten op blauw/wit. De weerstand zit al in de Ignitech. Check even de volgende post, pagina 1 onderaan:
Ignitech gezamelijke aankoop topic
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 april 2018 23:19 
Marko, dank! (dat is snel....). Ja dat was de post die ik zocht, ben weer gerustgesteld. Tot woens/stamtafeldag?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 april 2018 10:31 
Hans Brune:
Er was een schema van HansV maar daar kom ik niet meer bij.....

Ik wel! (natuurlijk )En voor degenen die er ook niet meer bij komen is hier de LINK.

Harmony,
Hans.
( kan er soms ook niet meer bij )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 april 2018 21:52 
ja, het klopt gewoon alles aansluiten en die twee dus niet vergeten omdat het niet nodig zou zijn, gr norby
nb

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 april 2018 22:04 
Om eerlijk te zijn was deze actie mij volledig ontgaan. Mijn ontsteking uit 1980 lijkt goed te werken maar er is dus kennelijk een alternatief als de zaak klapt. Ik heb een kapotte stator gehad en via Marco een vervanging gekocht. Deze is inmiddels gemonteerd en de alternator levert weer voldoende spanning.

Ik heb twee vragen: (1) is er ervaring met de "levensverwachting" van zo'n vervangende stator? (2) Wat is de meerwaarde van een Ignitech vervanging?

In mijn Engelse motorwereld is Hans Beck in Delft de "elektronica-guru". Hij maakt spanningsregelaars en ontstekingen voor allerlei klassieke voertuigen. Zelfs de beruchte Lucas dynamo's en ontstekingen worden op die manier betrouwbaar. Misschien kan hij ook iets ontwerpen voor onze "moderne" klassiekers.

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 april 2018 22:13 
Ha! Het werkt! HansV ook dank! Net als Jimi zo'n plaatje gemaakt (maat oude CDI), met tie-wraps vastgezet, blokstekker heeft geen nokjes, dus de ontvangnokjes op het spatbord doorgeboord 3mm, daardoorheen een tie-wrap die ook om de blokstekker zit, zodat de blokstekker dicht blijft zitten EN op het achterspatbord vast zit. Ik heb niet door het spatbord geboord omdat ik geen vocht vanaf de achterband wou. Viltje onder blokstekker tegen het rammelen. Starten: als een zonnetje! Probleem met stationair onregelmatig lopen is weg! Morgen proefrit!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 april 2018 23:24 | Aangepast door: Hansv 
Pschee01:
(1) is er ervaring met de "levensverwachting" van zo'n vervangende stator?
(2) Wat is de meerwaarde van een Ignitech vervanging?

De levensverwachting is er weinig over te zeggen, simpelweg omdat deze Ingitechs nog maar een paar jaar op de markt zijn. Pas een jaar of tien, meen ik. En in de tijd dat ik weet dat die dingen bestaan is er één geweest die het niet deed, en dat was af fabriek. Oorzaak? Verkeerd meegeleverde connector. Maar natuurlijk kan er morgen eentje defect raken. Of overmorgen. Of pas over drie of vier jaren. Ik ga er niet op zitten wachtten......

Meerwaarde: En ook daar zijn de meningen over verdeeld. Toch hoor je over het algemeen dat de motor rustiger loopt, beter start en beter 'oppakt'. Ook kunnen hobbyisten de ontstekingscurve zelf aanpassen, geheel naar de eigen wensen.

Ook het niet hoeven openen van het blok als de stator defect is telt mee als meerwaarde. Een paar uur bezig zijn om de stator te wisselen, met nieuwe pakkingen, olie, stator zelf en wat los spul, of binnen een kwartier een blokje plaatsen zonder het blok zelfs maar los te halen.

Er zijn er die zeggen dat als de ontstekingsspoelen eruit liggen dat dan binnen afzienbare tijd ook de andere stator-spoelen eraan gaan. Een reden om geen dure Ignitech te kopen, want na hoogstens twee jaar moet het blok er toch onderuit, en sta je toch bij de een of andere monteur of webshop om onderdelen te bestellen/te laten monteren. Met dat verhaal gen ik het niet eens, en het verhaal is nog niet door meerdere bronnen bevestigd.

Maar goed, wie ben ik ?

Harmony,
Hans.
( o ja, die ben ik. Fijn om te weten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver GL5
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 april 2018 08:40 
Voor de electronica hobbyisten.

Ik heb zelf ook een Honda Elite/Spacy.
De oude type ontstekingen werden gevoed door de spoel, de latere door de accu.
AC vs DC.
Nu is een Elite 250cc
Dus met twee van die apparaatjes zou je een CX kunnen laten draaien??????
Geen idee hoeveel daar xtra voor nodig is.
Maar bij alie heb je ze voor nog geen tientje.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 22 april 2018 09:07 | Aangepast door: JiMi 
@Hans Brune: mooi dat de motor meteen goed oppakte. Succes met de proefrit!
A.s. woensdag ben ik bij de stamtafel, zoals het er nu naar uit ziet.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 april 2018 23:38 
@GL5 :

die dingen bij Ali voor een tientje gaan uit van een mechanische vervroeging, niet op de CX dus. Over de kwaliteit ervan lopen de meningen uiteen.

De Ignitech regelt zelf vervroeging en andere dingen zoals toeren begrenzing. En je kan 't instellen ook. In Australië word/werd gemeld dat Ignitechs wel eens problemen hebben met extreme hitte, verder nooit van narigheid gehoord, wel veel blije gebruikers.

Plezier, Frans

(rij al jaren met zo'n Ignitech, nooit probleem gehad)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 april 2018 07:57 
Probleem is denk ik alleen: waar haal je er 1?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 23 april 2018 09:16 | Aangepast door: Hansv 
certifiable:
Probleem is denk ik alleen: waar haal je er 1?

Ik zou daarvoor naar de firma Ignitech gaan : http://www.ignitech.cz/en/
Ja, ik geef toe, het kost wat, maar om nu te gaan zitten wachten totdat je er tien tegelijk kunt bestellen zodat je korting krijgt......

Harmony,
Hans.
( Korting is 1 ding , maar rijden op je CX is iets heel anders !! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver GL5
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 25 april 2018 22:56 
Hallo Hans,

Voor zover ik weet zit er qua ontsteking niets mechanisch op een Elite.
De eerste serie heeft een AC systeem.
In het blok zit een sensor tbv ontsteking.
Later kwam een DC met idem andere stator.
Zelf heb ik een GL met DC.
Nog niemand die dat gekoppeld heeft aan een CX???

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 26 april 2018 11:47 | Aangepast door: brinkcx 
De elite ken ik niet maar op bv de CB250 RSD die ik heb zit een stator gelijk aan die van de CX/ cdi maar in blok idd sensor die mechanische vervroeging (ook in blok) heeft, dat samen met zo n zwart klein CDI kastje als schijnbaar goedkoop te krijgen.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 ignitech hoe was t ook alweer?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven