Hallo André,
dat is dan monteren met ervaring en gevoel, kan je inderdaad niet uitleggen. De truuk met het vloetje tussen de tanden zal ik onthouden is een nieuwe voor me, dank, weer wat geleerd.
Zelf kijk ik bij een cardan klok altijd naar lekkage en glimmertjes in de olie - die wil je dus niet zien - dan naar het slijtpatroon op de tanden van het grote wiel. In het ideale geval zie je daar een mooi glanzend ovaal gecentreerd op de tandflank, volgens de theorie dan. Heel vroeger heeft men nog wel eens geprobeerd me te leren hoe je dat soort tandwieltjes moet ontwerpen en de nodige sterkte en zo te berekenen, niet zo simpel. Het boekje daarover ben ik al lang kwijt maar dat heb ik onthouden
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰