Geachte cx-liefhebbers,
Mijn blauwe cx, ooit sjk-trike, heeft na vele KM trouwe dienst ernstige vermoeidheidsverschijnselen gekregen ...
Het blijft een raadsel, prosper en erikcx en ik hebben meerdere cx-en, dus verwisselen was gemakkelijk. Oplossing nog niet gevonden.
We hebben van alles geprobeerd .
De feiten :
Probleem: vanaf 4000 toeren geeft cx500 geen vermogen !
Met finnbox vanaf 5000 toeren (niet hoger)
Met ignitech beter oppakken en iets beter trekken tot 8000 toeren dan komt hij niet meer hoger
Tot 8000 niet zoals het hoort. Niet genoeg power.
Andere bobines veranderen niets.
Startset (complete electra set om blokken te testen) er op aangesloten. Geen verschil.
Bougies vervangen.
Vonk die ik gezien heb gelig, niet mooi blauw.(met zomaar een cx bougie die ik nog had liggen)
Accu is nieuw.
Gelijkrichter lijkt in orde, gemeten.
Carburateurs zijn gewisseld. Geen verschil.
Rubber van en naar de carburateurs in orde, geen scheuren.
Luchtfilter ziet er ok uit. Twee jaar oud.
Olie is in orde en 2 jaar terug met filter vervangen.
Probleem is langzaam gekomen
Afgelopen zomer voor het eerst dat er geen vermogen uitkwamen toen ik een vrachtwagen in wou halen op de snelweg.
Daarna werd het langzaam erger. Ik rij ongeveer 500 km per maand, plezier en werk, of meer KM lastig te schatten.
Nu wil de motor boven de 4000 toeren niet of nauwelijks vooruit.
Opvallend dat het bij 4000-5000 toeren begint en niet bij de bekende 5500 van de hoge toeren spoel.
Zou het de vervroegen kunnen zijn.
Meetresultaten zijn net iets te hoog 231 OHM en 227 ohm maar dat kan heel goed aan de draadweerstand liggen.
Of is het nog iets anders?
Stator kan maar waarom vanaf 4000 toeren?
Bvd mvg klaas erik & prosper.
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!