Dan maar even verslag van het CX-motoren slagveld in de garage hier... al twee weg gegooid dit jaar, 3e is onderweg.....
Net zelf zo'n blok los gekregen, dunne olie via bougie gat en verder overal waar je bij kunt olie gieten. De basis oorzaak was in mijn geval roest in één cylinder waar de zuigerveren op vast zaten, vocht er in via open kleppen. Met wat geduld en nat houden krijg je er in zo'n geval wel wat beweging in. Met een "chinees" boroscoop cameraatje was het ook vooraf eigenlijk wel te zien. Blok is nu los, maar dat levert dus niets op, enige manier om het weer goed te krijgen is overmaat zuigers en grondige revisie van de cylinderkoppen en dat is niet haalbaar (geen onderdelen en/of echt duur). Zal wel weer geval worden van goede onderdelen er uit halen en weg maar weer er mee. En ik heb al zat versnellingsbakken en zo, ja.
Wat ook idd voorkomt is vastgelopen big end lagers, die gaan niet los komen, Mogelijk zie je nog koperkleurig gruis in het oliefilter. Daar komt je alleen achter door de boel te demonteren, en ook dan is repareren met nieuwe spullen meestal niet haalbaar. Minstens goede krukas, lagers en drijfstang(en) nodig, maar zoiets komt vaak door gebrek aan smering en daar gaan andere onderdelen ook niet op vooruit
En de tussenstand in het motoren slagveld is nu 2-1 voor mij, twee draaiende blokken, 1 om te slopen en af te voeren. Plus 1 frame om weer op te bouwen, plus één frame dat wel afgemeld gaat worden denk ik tenzij er zich nog een koper meldt voor een stoffig Custom rijwiel gedeelte met een los (lopend) blok .... interesse iemand? Nee, geen appeltaarten, gewoon Euro's en niet te weinig. Ik ben er nog niet uit wat er mee te doen, te warm om met motorblokken te jongleren.
Plezier, Frans
[edit voor correctie tikfout]
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰