Om de vraag simpel en zeer rechtstreeks te beantwoorden:
Olivier:
nu ben ik benieuwd of ik de cdi en de massa(o stand) niet gewoon met elkaar kan verbinden zodat deze altijd met de massa verbonden is.
Als schakelaar wil ik een 2 pins schakelaar gaan gebruiken. Kan ik dan op pin 1 de accu zetten en op pin 2 de verlichting en ign1
1- Ja , natuurlijk kun je de CDI en de Massa gewoon met elkaar verbinden.
2- Natuurlijk kun je de pin 1 op de accu zetten en op pin 2 de verlichting en de ign1.
Tot zover het rechtstreeks beantwoorden van de vraag.
Blijft over waarom je dat wilt doen.
1- Allereerst: Het aansluiten van de CDI naar massa zorgt ervoor dat de CDI het domweg niet meer doet. Punt. Het blok van de CX zal geen slag meer maken, ja op de startmotor, maar daar kom je niet ver mee. Dus je kunt het doorverbinden, maar wat is het nut?
2- In principe is dit mogelijk. Het vereist daarna wel een goed plan om de verlichting aan te zetten, want ik denk dat je alleen de koplamp overhoud. Het achterlicht zal het zonder verdere aanpassingen in de kabelboom niet meer doen, dat maakt gebruik van de contacten TL1 en TL2 op het slot.
En tot slot, Andre, in mijn ervaringen op dit forum komen dergelijke vragen vaak van de steeds groter wordende groep cafe-racer bouwers. Een CX is tenslotte niet heel erg duur, en misschien daarom een zeer gewild object om te verbouwen. Dat in het achterhoofd hebbende keek ik voordat ik dingen ging roepen die misschien helemaal niet kunnen naar eerdere posts van Olivier. En kijk, in zijn eerste post werd vermeld dat hij een CX500c cafe-racer heeft, en daarna ook een CX500E heeft gekocht voor verbouw doeleinden. De eerste KAN een CDI hebben, maar 't hoeft niet. De tweede, de CX500E, heeft denk ik altijd een transistor ontsteking.
Vandaar mijn uitgebreide en niet ter zake doende opmerkingen....
Harmony,
Hans.
( die het wel vaker bij het verkeerde eind heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken