Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Moeten of niet moeten, toch maar doen

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 nov. 2018 19:00 | Aangepast door: Hansv 
Toen mijn soms rebellerende Rode Rakker afgelopen oktober jarig was, en de vrijstellings leeftijd van 40 jaren bereikte dook weer de vraag op: nokkenas ketting? Een bezoekje aan Frans volgde. En daar bleek dat de spanner nog best een tijdje mee kon. Mooi, dan weten we dat ook weer. Totdat ik vreemd gerammel hoor: niets doen.

Een week of wat geleden, was het om de een of andere reden nodig om gas te geven. Of de motor uit de tweede versnelling slipte, of dat ik verkeerd schakelde, of wat dan ook, de toeren vlogen omhoog en een geratel uit het blok volgde, en even later nog eens... Was dat dan het gevreesde geluid.... ????

Het geluid keerde niet terug. Maar toch was ik er niet gerust op. Dat ligt meer aan mij dan aan wat anders, want ik ben berucht onzeker over dingen die ik niet weet.

Een helehoop denkwerk later (waarbij zelfs de aanschaf van de Deauville werd overwogen) was ik er klaar mee.

Het blok gaat open. Niet alleen kan dan de nokkenas ketting vervangen worden, ook kan het dichtgesmeerde lek netjes gedicht worden, is het mogelijk om een nieuw rubber ringetje te plaatsen op de kettingspanner bout, en kan ik misschien zelfs even kijken hoe dat nou met die tweede versnelling zit. Die schiet er toch wel wat vaak uit.


Ik heb een vrijwel complete pakkingset liggen. Netjes in de originele verpakking. Dat heb ik.
Verder heb ik een lijstje waarop staat: onderdelen aanschaffen, en verder niets.
Wat moet er op dat lijstje komen te staan? Het heeft allemaal nog geen haast, maar dat het gebeuren gaat, dat is zeker.
Ik heb zo-wie-zo nodig:
-nokkenas ketting
-afdicht rubber voor de ketting spanner bout
maar moet de seal en waterpomp keerring ook vervangen worden ?

Nou ja, dat soort vragen dus.

Harmony,
Hans.
( liever te vroeg, dan in de zenuwen..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 nov. 2018 22:32 | Aangepast door: JiMi 
Hans,

Ik heb het je gemaild, maar hierbij ook in de groep:

Benodigde onderdelen bij vervangen nokkenasketting:
Een passende nokkenasketting
Achterdekselpakking
Waterkanaal o-ringen (2)
Kettingspanner o-ring
Waterpompseal+polo mint
Waterpompwaaier koperen ring
Waterpompdeksel-pakking
Schakelpook keerring voor in achterdeksel
Waterpijp o-ring

Optioneel:
Inlaatspruitstuk o-ringen (2)
Pulserdeksel pakking
Waterpompdeksel paspennen (2)
Achterdeksel paspennen (2)
Stator
Kettingspanner/-geleider
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 nov. 2018 13:18 
Nog vergeten:
Waterpijp o-ring
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 nov. 2018 15:07 | Aangepast door: Hansv 
Vanmorgen druk bezig geweest met JiMi's lijstje (waarvoor dank) en bij CMS hebben ze alle spullen.
Wel kwam er een vraag naar voren.
CMS levert ook complete pakking sets, en wel drie verschillende:

Gasket Kit (a+b) Top + Bottom (non O.e. Alternative) Cx500 1978 General Export Kph
product number: 06112415000P
CMS product number: HO0152.1195
€ 65.00
Deze heeft kennelijk, volgens reviews, niet exact de juiste O-ring voor het bougie gat

Bovenstaande is Superseded door:

Gasket Kit (a+b) Top + Bottom (non O.e. Alternative) Cx500 1978 General Export Kph
Honda
product number: 06112415020P
CMS product number: HO0192.8248
€ 65.00
die dus waarschijnlijk hetzelfde probleem met de bougiegat O-ring heeft. Of misschien niet, ander nummer etc.
of

Gasket Kit A (non O.e Japanese Alternative) Cx500 1978 General Export Kph
product number: VG575
CMS product number: HO0176.6917
€ 79.50

Waarbij deze laatste (duurste) een groot aantal van de pakkingen voor de onderzijde mist.

Wat raden jullie me aan? Het is natuurlijk wel fijn om alles in 1 koop te doen, met wat extra's zolas kleppendeksel rubbers en koppakkingen, maar dan toch, als het niet past.....


Ik overweeg om voor de tweede, nummer 06112415020P, te gaan.



Graag advies, of zo iets...

Harmony,
Hans
( die ook verder heeft gekeken als CMS lang is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 11 nov. 2018 16:53 
Hans, hou je er rekening mee dat de prijzen bij CMS ex.btw zijn en ex "verwerkingskosten" en verzendkosten!
Bij Roukama is een pakkingset te koop voor rond de 75 euro. (klik)
Marcel. (wenst je succes met de "operatie"!)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver norby
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 nov. 2018 17:07 
roukama zou goed zijn denk ik, ook bij louis comp set met alles voor 99 euro, daar zit wel alles bij en is incl.
in nederland motor zoom geloof ik.
ook zijn in dld de distr butieketting en spanners wel wat goedkoper.
nb

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 nov. 2018 20:43 | Aangepast door: brinkcx 
Hans,

momenteel even onderweg en even niet in de gelegenheid hier veel te kijken, echter ter info: achterpakking kan je ook los kopen, hoeft niet echt OEM te zijn. Als je nog een pakkingset hebt liggen zitten daar hopelijk ook de nodige o-ringen bij? Dan heb heb je het meeste al.

En waterpomp seal vervangen is mooi, maar ik heb ook wel achter los gehad zonder ze te vervangen, nooit last mee gehad zolang de seal zelf nog echt goed was. Koperen ring kan je uitgloeien.

Die tweede versnelling is eigenlijk lastiger, dat klinkt als slijtage van de klauwtjes op het tandwiel of manchet. Zou kunnen, de Rakker heeft al flink wat kilometers gelopen. Officieel los je dat op met verse onderdelen, bij een gewone CX typisch met een andere versnellingsbak die je makkelijker als geheel vervangt. En het kan wat moeilijk te beoordelen zijn zelfs als je de bak in de handen hebtniet gelijk alles los trekken. Maar eerst zeker weten dat koppeling en - kabel goed zijn (zal wel in dit geval), en als je toch de achterkant open hebt eerst daar eens goed rondkijken. Voor de bak vervangen moet ook de voorkant even los. Cylnders, nokkenas en zo kunnen gewoon blijven zitten. Een losse v-bak moet wel te vinden zijn, die gaan zelden kapot en blijven vaak over.

En even goed rondkijken voor prijzen, CMSNL hakt er meestal nogal in op de begroting ...

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 nov. 2018 09:38 | Aangepast door: amsilverwing 
https://www.mlmparts.com/nl/pakkingset-compleet-016205-voor-honda-cx-500.html

van athena. goed spul.

En hans als je toch bezig bent pak dan ook de voorkant aan kun je gelijk kijken naar je versnellingsbak of de tandwielen van de eerste en tweede versnelling nog goed zijn.
Verder kun je gelijk alles goed schoonmaken gaat het blokje met een beetje geluk weer 20 jaar mee
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 nov. 2018 11:01 
Versnellingsbak? Euh.... Ik weet niet of dat gaat lukken. Dan moet ik wel een andere hebben liggen, bij voorkeur, eentje die echt wel zeker goed is.
En ik weet ook niet of ik daar wel genoeg tijd voor kan vrijmaken/vragen.
Ik ga dit niet alleen doen, en ben dus afhankelijk van de beschikbare tijd/ruimte van een ander.....

Maar goed, toch maar een vraagje : wie heeft er nog een goede versnellings bak ?

Harmony,
Hans.
( die moet uitkijken dat 't ie niet teveel aanhaald )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 12 nov. 2018 19:11 | Aangepast door: JiMi 
Wat een ingewikkeld gedoe allemaal. Complete pakkingsets, versnellingsbakken...
Ik zou alleen de pakkingen bestellen die je nodig hebt, dan ben je het goedkoopste uit. Tenzij je natuurlijk nu al weet dat je binnenkort bijv. de koppakkingen nodig gaat hebben.
Wat betreft de versnellingsbak. Laten we eerst gewoon die achterdeksel loshalen en kijken wat we aantreffen. Dan kunnen we daarna altijd nog besluiten om de voorzijde ook open te maken.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 nov. 2018 11:04 
Jimi
hans schrijft ? dat de motor tot twee maal toe uit de tweede versnelling slipte.
meestal is dit de oorzaak van vuil,
met andere woorden als het blok uit gebouwd is en schoongemaakt is.
zou ik gewoon het achter deksel los nemen daar doen wat nodig is.
Daarna achter deksel loslaten en de voordeksel los nemen.
dan met remreiniger alles goed schoonmaken.
Dan kan je de versnelling en drukgroep na zien ,de versnelling moet je gewoon laten zitten.
Als dit gebeurd is dan weet je vrij zeker dat je er geen omkijken meer aan hebt
verder schrijft hans( Ik heb een vrijwel complete pakking set liggen)
dus aanvullen zal goedkoper zijn.
Verder zal het wat kosten en tijd niet veel uitmaken of je het voordeksel losmaakt.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 13 nov. 2018 18:10 
Heren, dames, en transgenders ( je weet maar nooit )
Ik wil, en ga dat bij deze ook doen, u allen bedanken voor het meedenken, en het beargumenteren van uw op- aan- en bemerkingen in deze zo moeilijke tijd waarin de keuzes van de uit te voeren werkzaamheden niet slechts een bos, maar een (oer)woud aan mogelijkheden doet ontspruiten aan mijn altijd levendige, maar vaak ook oververhitte fantasie, waar ook vaak de rede wordt overwoekerd door de opgeworpen mogelijkheden van eventueel uit te voeren werkzaamheden, die ,toegegeven, mogelijk zijn, maar daardoor misschien ook onmogelijk gemaakt worden in het kader van de mogelijkheden en ook de onmogelijkheden die mij heden ten dage ter beschikking staan en gesteld worden.
( euh .... snap ik dit nog ? )

Ik heb een set spullen besteld bij een gerenommeerd bedrijf wat vaker CX500 onderdelen heeft geleverd. Het is onderweg. Voorlopig ga ik voor alleen de nokkenasketting vervangen en daar mee uit.
Ja, toegegeven, in de bestelde berg spullen zitten een aantal items die de reeds aanwezige voorraad CX onderdelen dermate doen uitbreiden dat de omvang van die voorraad mijn toch al niet geringe ego verre overstijgt. Het zij zo.

Dus: er komen onderdelen aan, de nokkenas ketting gaat vervangen worden, en verder zien we het wel. U wordt op de hoogte gehouden.
Bedankt allemaal.


Harmony,
Hans.
( die wat vaker moet doen wat rust geeft in zijn warrige hoofd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Moeten of niet moeten, toch maar doen

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven