Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

motor start niet

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 nov. 2018 15:56 
hallo,

ik heb een motorblok gekocht van een CX500 om mijn motor te depanneren. Het is een TI-blok. Na montage van dit blok onder mijn CX blijkt nu dat deze niet start... ik heb reeds de volgende testen gedaan:
- start met externe autobatterij (12.2V)
- controle vonken : enkel aan linkse cilinder vonken
- bij wisselen van bougiekap en kabel : probleem blijft. kap en kabel zijn dus ok.
- TI igniter test : contact aan, witte draad van TI-unit naar massa brengen : dan aan beide zijden een mooie vonk, dus TI-igniters zijn ok
- uitmeten pick up spoelen : beide zijdes 504 Ohm, dus ook ok

enige probleem kan dus blijkbaar nog zijn dat de pickup spoel en timing unit niet goed staan tov elkaar . of kan er nog iets anders schelen?

bedankt (PS : ik heb deze vraag ook gesteld op forum in USA, maar wou het toch ook even in het nederlands doen )
mvg,
Tom

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 nov. 2018 16:24 
heb je al de bobine gewisseld.
dus de linker bobine naar rechts en rechts naar links.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver borisz
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 nov. 2018 17:01 
Wat amsilverwing zegt doen en ook eens testen of bougies goed zijn. Meet ook eens de weerstand van de bougiedoppen.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 nov. 2018 17:07 
hallo,

aangezien ik bij de test van de TI igniters (naar massa brengen witte draad waardoor een puls van de pickup spoel wordt gesimuleerd) aan beide zijdes een mooie vonk kreeg, dacht ik dat de bobines ok zijn. ANders zou er toch geen vonk zijn of denk ik dit verkeerd?
kan ik eventueel de bobines uitmeten?
mvg,
Tom

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 nov. 2018 20:08 
Nee die kun je alleen testen op een. Bank .
Dus draaien of een ander bobine plaatsen
Doe dan wat Borisz schrijft.
Een Bobine gaat meestal niet stuk dacht ik altijd maar dat is niet waar.
De draad die gebruikt word in een Bobine is dunner dan in je stator.
Alleen deze zit opgesloten en dat maakt hem sterker.
Het is gewoon weg strepen en dat is beginnen bij je bougies.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 nov. 2018 20:53 
Hallo
Mag je om de bobines te wisselen gewoon de connectoren wisselen (rode en witte connector) : rood en wit samen dan?
Tom

Schrijver norby
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 nov. 2018 00:03 
tom , gewoon die bobines omwisselen, dus doen en niet te veel denken
nb

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 16 nov. 2018 10:21 
Hoi,
ivm omwisselen bobines : nu heeft de ene bobine een rode connector (die komt van de ignitor) en de andere een witte connector (die komt van de andere ingnitor). is het niet mogelijk om gewoon de connectors te wisselen (dus rood + wit ) ipv gewoon alles te wisselen? dat is toch veel eenvoudiger? of kan dit elektrische problemen geven?

indien dit kan , dan moet ik gewoon de connectors anders inpluggen (bv. ipv rood+rood en wit + wit dan 2 keer rood + wit).

Tom

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 nov. 2018 12:50 
Met de bougies LOS er naast voor test kan je gewoon de stekkers rood/wit even omwisselen. NIET proberen te starten zo, dat geeft problemen💣 maar elektrisch zijn ze gelijk.

Let op dat je de bougies een goede verbinding naar massa geeft, op klep deksel is niet goed genoeg want die dingen zijn toevallig elektrisch geïsoleerd.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 nov. 2018 13:07 
Dag Frans,
bedankt. ik probeer het zo. ik aard mijn bougie via koperkabel direct aan de massa
ik mag dan toch wel op de startknop van de moto drukken wanneer de bougies UIT de cilinder zijn he. ik zou niet graag iets nog meer defect maken
bedankt,
Tom

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 16 nov. 2018 15:03 | Aangepast door: brinkcx 
Zolang de bougies niet in de cylinder zitten kan er weinig gebeuren. Met de bougies normaal gemonteerd zou je totaal verkeerde ontsteking kunnen krijgen. En niet testen zonder bougie(s) om doorslag te voorkomen.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 16 nov. 2018 20:39 
hallo,
net de bobines verwisseld via de connectoren. korte samenvatting:
uitgangssituatie : linkse bougie vonkt en rechtse niet

test met gewisselde bobines (nu wit-rode connectoren) : rechtse bougie vonkt en linkse niet

mijn conclusie : beide bobines zijn nog ok. er wordt gewoon vanuit één van de twee TI-igniters geen signaal gestuurd naar de bobine waardoor er dan geen vonk is.

ik denk dat er dus wel degelijk een probleem is aan de pickup spoel in de motor. of zie ik nu iets over het hoofd?

kan iemand mij raad geven? ik ben bijna uitgetest

groeten tom

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 16 nov. 2018 20:42 
oh ja : wat is ook nog getest heb is dit : ik heb pulsen vanuit de pickup gesimuleerd door de witte draad aan de igniters naar de massa te brengen. dit simuleert een puls vanuit de pickup spoelen. bij deze test kan ik beide bougies laten vonken, dus igniters zijn ok.

dit is de test hier beschreven : http://www.genebitsystems.com/david/MotorcycleElectrical/IgnitionProblems.htm

tom

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 nov. 2018 00:46 
Tom,

Begrijp ik het goed:
In eerste instantie vonkte Links wel, rechts niet?

Na omwisselen van de bobine vonkte rechts wel en links niet?

Dan is toch je bobine kapot?

en de rest werkt omdat de vonk verplaatst?

Of mis ik iets......

Groet Erik

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 17 nov. 2018 17:18 
Dag erik,
eigenlijk was de test het wisselen van de connectoren van de bobines. normaal is voor de rechtse bobine de connector rood en voor de linkse wit. deze connectoren komen van de TI-igniters. plaatste dan het rode mannetje in het witte vrouwtje en omgekeerd. dit had tot resultaat dat de andere bougie vonkte, dus spoel ok dacht ik.
Tom
.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 motor start niet

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven