Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

contacten en stekkertje

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 nov. 2018 10:28 | Aangepast door: Hansv 
Het is zover, de Rode Rakker , mijn CX500, staat op een motorbrug, ontdaan van het machtig kloppend hart. Een leegte in het frame, waar naar ik hoop over enkele dagen een fris en gezond motorblok terug geplaatst gaat worden.

Maar dat terzijde.

Blok werd uit het frame gehaald, en dat ging, op een enkel incidentje na, soepel. Traag, maar gestaag. Om het blok te verwijderen moeten er ook stekkertjes los gehaald gaan worden. Ook dat lukte vrij aardig behalve....

De stekker verbinding tussen blok/generator en de gelijkrichter zat muurvast. En toen we, met meer geweld dan beleid de connector los hadden, bleek ook waarom. Nogal aangeslagen, en het zag er niet gezond uit.
In 2010 (laatste keer dat blok open was) hebben Theo en ik dat ook al gehad, toen was het veel erger.
in 2010
Toen was het zo erg dat we een kroonsteentje gebruikten om e.e.a. weer aan elkaar te knopen. Met wat plastic erom zou het helemaal goed moeten gaan. En dat ging ook goed. Het kroonsteentje is een paar jaar geleden, in september 2016 vervangen door een stekkerblokje. Weer netjes in plastic gewikkeld heeft het sindsdien zo gezeten.

contacten

Maar nu ziet het er dus weer helemaal niet goed uit. Slechte contacten? Vocht (het is een buitenslaper) Of toch wat anders.
Ik heb nog twee reserve connectortjes, en die ga ik waarschijnlijk plaatsen ook, maar als die over twee jaar weer er zo uitzien.....

Wie kan er wat zinnigs over zeggen ?

Harmony,
Hans.
( lost 1 probleem op, krijgt er een uitdaging voor terug )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 nov. 2018 13:31 
Het blijkt dat dit vaak voorkomt dus regelmatig controleren en zonodig alles vernieuwen. Is mij ook overkomen en ik denk meerdere.
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 nov. 2018 14:22 
Als de connectortjes uit de voorraad dezelfde zijn als die nu vast zaten dan kan je ze beter in de voorraad laten, ze zijn blijkbaar niet bestand tegen de stroom die er loopt. Je kan ook gewoon de draden aan elkaar solderen en een stukje krimpkous er over. Beetje lastig misschien wanneer je ooit dat blok weer wil loshalen, maar die soldering gaat niet vast branden op de lange duur. En je kan altijd 3 kroonsteentjes bij de reserves aan boord doen

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 17 nov. 2018 15:30 
Wat Frans zegt. Bij mijn CX650 was het stekkerblok ook zo ingebrand. Ik heb de draden aan elkaar gesoldeerd en er krimpkous overheen gedaan. Als het blok er ooit weer onderuit moet, is het iets meer werk dan een stekker lostrekken!
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 nov. 2018 20:08 
ik heb Knipex Ronde Steekhulzen gebruikt gaat tot heden ook goed.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 nov. 2018 09:33 
Ik heb de draden vastgezet met een kroonsteentje. Ik weet het: dat mag/kan/moet niet, maar ik heb het lekker toch gedaan. De draden vanaf de stator waren wel lang genoeg, die naar de gelijkrichter toe waren eigenlijk al te kort.

Binnenkort moet dus de gelijkrichter losgehaald worden om die draden netjes te verlengen, met een soldeerbout, volgens de hoge eisen die mijn leraar Elektrotechniek op de LTS in Alphen, dhr. Bak, mij zoveel jaar geleden heeft bijgebracht. En dan sta ik weer voor de vraag: driepolige stekker, of toch wat anders.......

Harmony,
Hans.
( blijft aan het prutsen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 nov. 2018 14:06 
Hallo HansV die weer rakkert

de 3 draden mogen toch onderling gewisseld dus zolang er maar stevig contact is maakt 't allemaal weinig uit hoe je het doet. En bestand tegen vuil en trillingen. Kroonsteentjes daarom niet ideaal hé, maar goed, werkt ook en je komt er prima mee thuis. Die 3-polige stekkers geven als bekend weleens problemen op de lange duur, maar je kan natuurlijk ook over een jaar of tien nog eens verder kijken 🤷‍♂️ 't is maar wat je nog hebt liggen, als je de kabels moet inkorten is 't toch niet standaard meer.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 contacten en stekkertje

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven