Mooi, plaatjes! Puzzeltje, leuk !
Op het forum hier onder techniek een zeer goede beschrijving van de CDI compleet met foto's van het schoon gekrabde inwendige. Wanneer je die vergelijkt met deze CDI waar iemand in heeft zitten graven, dan zou ik zeggen dat men geprobeerd heeft de CDI "open" te maken en daar toch maar mee gestopt is toen er dingen kapot leken te gaan. En gelukkig leek het nog te werken, zo'n beetje dan in ieder geval.
Op de foto's in genoemde beschrijving (van ene Rupert, dank, is die nog hier?) is te zien dat op de plaats van de uitgraving de gecalibreerde weerstanden zitten - elke CDI werd blijkbaar getest en individueel ingeregeld (!) - die dingen steken boven de print uit en die zijn kennelijk gesneuveld. Die speciale weerstanden zijn er om de CDI netjes te laten werken, het is allemaal analoog en moet op elkaar afgestemd. Als ik het schema goed interpreteer zou zo'n weerstand of het gewone broertje er naast kapot kunnen gaan terwijl de CDI toch blijft werken, zo'n beetje dan, niet goed meer.
Kortom, lijkt me een mislukte poging om CDI open te maken, puur geluk dat íe nog (een beetje?) werkt maar moet vervangen. Tijd voor een Ignitech of zo ....
( en mocht iemand meer weten dan ruil ik deze oplossing van de puzzel graag in voor een betere !)
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰