Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

speling verhogen achtervering/frame

 
Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 maart 2019 15:12 
Beste CX-ers,

Eindelijk de officiële winter voorbij, vandaag kon ik alle dingen die ik afgelopen winter heb gedaan aan m'n CX testen. Grootste deel was de triple bypass die ik heb gedaan, en hij trok lekker door, waar die voor de reparatie inhield door een defecte stator. Dat is gelukt!

Nu heb ik een aantal dingen gedaan om er een soort cafe/brat motor van te maken, en merkte ik tijdens m'n proefrit dat m'n achterband bij een grote drempel tegen de boutjes aankomt die m'n kenteken vasthouden. Ik heb een nieuw spatbord en frame-hoop gemonteerd.

1
2
3
4

Ik heb gelezen dat het niet altijd handig is om de achtervering zomaar te verhogen doordat de hoek van de kruiskoppeling veranderd. Nu vroeg ik me af of iemand ervaring hiermee heeft, of andere tips om dit probleem te verhelpen?

Groeten,
Ruben
serial number CX500E-2315000

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 maart 2019 21:00 | Aangepast door: brinkcx 
Je moet inderdaad de schokbrekers achter niet te lang maken, dat klopt. Ideaal is "recht" bij normale belasting, en op jouw foto's lijkt dat al zo wanneer je er nog niet eens op zit. Een goede norm voor te grote hoek is er niet echt voor dit geval, ga er maar van uit dat ze bij Honda wisten waar ze mee bezig waren. Zijn dat de originele schokbrekers? Zo ja is vervangen toch meestal wel een goed idee en een paar cm langer zal wel kunnen zo te zien.

Maar..... op de plaatjes lijkt het spatbord gewoon wat laag, vergelijk de standaard (binnen) spatborden :

achter

let op de hoogte midden tussen de frame delen onder de "brug" aan de bovenkant, dat zit ruim boven de bovenrand van de framedelen waar jouw spatbord lager lijkt te zitten. Maak eens een stukje plat met gaten op de minimum lengte van de schokbreker(s) en zet dat er op ipv de schokbreker(s) om te zien waar je probleem zit. Mogelijk zit het spatbord wel wat te ver naar voren gemonteerd, dat zou ook schelen. Laat genoeg ruimte, op snelheid zal de band diameter mogelijk iets groter worden en ordinaire modder en ander vuil moet er ook langs kunnen.

Hoe dan ook, je CX rijdt en da's mooi!

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 maart 2019 12:59 
brinkcx:
Zo ja is vervangen toch meestal wel een goed idee en een paar cm langer zal wel kunnen zo te zien.

Het zijn inderdaad nog de originele schokbrekers. Hoe komt het dat het wel goed is om die na 37 jaar te vervangen? Slijt er iets in de onderdelen zelf?

En ondanks dat ze bij Honda weten waar ze mee bezig waren denk je dus wel dat het "prima" is om van 320mm naar bijvoorbeeld 360mm te gaan? Dat kan de kruiskoppeling nog wel aan denk je?

Ik zie inderdaad dat het originele spatbord een heel stuk hoger zit, ik begrijp alleen niet helemaal je methode om te kijken waar m'n probleem zit. Bedoel je een stukje plaatstaal met gaten op 320mm maken en dat monteren?
serial number CX500E-2315000

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 maart 2019 17:30 | Aangepast door: amsilverwing 
als dit een wiel van een cx500 is ,kan er een achterwiel van gl500 er in deze is kleiner en past gewoon.

de voorpoten zit ver doorgestoken zo te zien op de foto.
dus achter kan je gaan voor langere schokbrekers ,en de voorpopten laten zakken.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 maart 2019 18:18 
De originele schokbrekers zullen nu slecht/niet dempen. Zelf heb ze ik tijdje geleden ook nog eens er onder gezet, maar na een kort ritje weer heel snel naar de KONI's terug gegaan.

Voor testen/controle gewoon een stripje (bij de DHZ iets als 25x4 ijzer) nemen met gaten zo geboord dat ze over een komen met de ogen van een volledig IN geveerde schokbreker. Zet je dat er op dan komt wiel in hoogste stand en kan je 't beter bekijken. NIET om mee te rijden.

Als je langere schokbrekers gaat monteren dan zoals amsilverwing al zei de voorkpoten beter weer naar beneden anders mogelijk stuur problemen (te licht / niet stabiel) omdat de vork dan meer rechtop komt, beetje mee oppassen. Een iets kleiner 16" wiel kan ook van een C komen overigens, is zelfde als GL500.

Plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Goochem
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 maart 2019 19:45 | Aangepast door: Goochem 
Even inhaken op dit draadje:
Hoeveel kan je de achterkant straffeloos omhoog brengen zonder de kruiskoppeling in de problemen te brengen?
Ik wil bij mijn cx 650e de luchtdemper vervangen voor een volledig instelbare öhlins demper, maar die is een paar cm langer dan het origineel.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 maart 2019 10:33 
Een paar centimeter is nogal veel want het verandert de geometrie van je motorfiets. Als ik jou was zou ik een veringspecialist raadplegen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 maart 2019 10:43 
Goochem

een paar cm langer dan het origineel is wel heel veel verschil.
maak de prolink maar eens los bij de wip en krik je motor aan de achtekkant op dat je een paar cm ruimte hebt tussen de prolink en de wip dan zie je het wel.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 maart 2019 14:45 
brinkcx
Ik begrijp de test nu ;). Zal ervoor zorgen dat ik er niet mee ga rijden. Enige vraag die nog overblijft over de test is hoe ik erachter kom wat de afstand tussen de bevestigings-ogen is als de schokbrekers volledig ingeveerd zijn. Ook van nieuwe exemplaren op het internet kan ik die niet vinden bij de specificaties in de webshops. Of is dit zelf te testen?

Ik denk dat ik voor nieuwe schokbrekers van 360-365mm ga en dan de vorkpoten weer terugzet naar standaard zodat de rake en trail (Wat is het Nederlandse woord?) binnen de perken blijft.

Ben benieuwd wat jullie van deze oplossing denken!

Nog tips voor nieuwe shocks? Zat aan EMGO exemplaren te denken (https://www.caferaceronderdelen.nl/7083400.html).

Bedankt!
Ruben
serial number CX500E-2315000

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 maart 2019 16:14 
het geeft geen probleem voor de kruiskoppeling.
Daar zit niet je probleem, die kan het wel aan.
Echter je midden bok is dan wel te kort.
En naar 360 gaan is best wel pittig.
ik zou eerder naar 340 gaan.

Dan las ik nog een opmerking om bij prolink model langere veer te monteren.
Niet doen, heb je geer ruimte voor, en hoe er rekening mee dat ongeveer factor 3 het wiel meer uit veert. Dat komt omdat de prolink op 1/3 van draai punt zit.
dus een cm op de prolink, is gelijk 3 cm op het wiel....

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 maart 2019 16:52 | Aangepast door: brinkcx 
voor test lengte gewoon bestaande schokbreker afstand tussen de ogen nemen, dan lengte zichtbare deel van de blanke stang die binnen de veer zit (en bij in veren het schokbreker huis in schuift) daarvan af trekken = in geveerde lengte.

Als je zo eerst de oorzaak eens opzoekt van "band raakt spatbord" dan kan je daarna bekijken hoe je dat gaat verhelpen. Met goede standaard lengte schokdempers zou dat ook moeten kunnen lijkt me als het aan montage ligt. Als je met iets langere verse dempers ook klaar bent is dat wel makkelijker natuurlijk.

Ik heb geen echte mening over welke schokbrekers je zou moeten kopen, geen ervaring, tot nu toe altijd wel ergens goede KONI's , Hagon oid op de kop getikt. Goede types zijn niet goedkoop. Mogelijk heeft iemand anders hier ervaring?

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 4 maart 2019 13:22 
Bedankt Marco en Frans,

De minimale afstand test ga ik zeker doen. Denk dat ik daarna (zoals het er nu uit ziet) maar voor de iets langere verse schokbrekers ga.

Ruben
serial number CX500E-2315000

Schrijver Aivs91
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 5 okt. 2020 20:37 
Hallo Ruben,

Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik ben zelf bezig met de ombouw van mijn cx500 Ik ben benieuwd welke lengte shocks je hebt besteld, aangezien ik met dezelfde vraag zit!

Groet,

Aivs

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 speling verhogen achtervering/frame

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven