Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dynamo...

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 mei 2019 07:23 
Dag allen,

Het lijkt er op dat ook mijn CX het bekende euvel heeft met de dynamo; de accu loopt namelijk langzaam leeg. Tijdens een rit vorig jaar was de accu helemaal leeg gelopen en heb ik wegens gebrek aan tijd de CX maar geparkeerd en er verder niet naar gekeken. Voor dit jaar wil ik hem graag weer in orde maken en ben dus wat gaan meten. Ook maar een nieuwe accu gekocht, want de gele Motobatt accu's kunnen dus absoluut niet tegen diep ontladen...

Hieronder mijn bevindingen:
- Laadspanning was netjes 14.2 volt (stationair en met verhoogt toerental), maar wel met de lichten uit. Tijdens diverse metingen tijdens een testrit leek dit nog wel in orde, maar toen ik thuiskwam (circa 30 km gereden) was de laadspanning te hoog: iets over de 15 volt. Toen kwam ik er achter dat met het aanzetten van de lichten de laadspanning redelijk inkakt richting 13.5 volt.
- Weerstanden over de spoelen waren allemaal goed volgens deze test.
- De gemeten wisselspanning over de drie gele dragen was niet goed: stationair was bij alle 3 'meetcombinaties' over de spoelen de laadspanning circa 30-40 volt AC, maar richting 6000 toeren waren er duidelijke verschillen te zien: 2 van de drie combinaties gingen maar tot 70-80 volt AC, terwijl de derde gemakkelijk richting de 130-140 volt AC ging. Dit is al een paar weken geleden, maar ik meen dat ik ook iets wisselspanning over de spoelen naar de massa heb gemeten.

Ik vermoed dat één van de spoelen toch niet goed meer is en dat dit onbelast nog wel redelijk opgevangen kan worden; belast kakt ie naar mijn idee teveel in. Wellicht dat hierdoor mijn spanningsregelaar ook schade heeft, dus die zal ik naast de dynamo ook gaan vervangen. Verder nog tips en/of ideeën?

Een Ignitech heb ik, dus in principe kan ik een G8 dynamo erin zetten. Alleen, hoe zit het met de pick-up spoelen (bovenste hier weergegeven)? Die zijn naar mijn weten ook nodig voor de Ignitech; worden die wel vervangen bij het plaatsen van een G8 dynamo?

Groeten,

Mark

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 mei 2019 07:24 
Ik zie dat ik hem per ongeluk in algemeen heb gezet; past beter in techniek thuis

/admin: geregeld

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 mei 2019 09:34 
Het is weer even geleden dat ik het heb gedaan , maar vogens mij was het zo.
g8 stator er in zetten dan heb je gelijk +- 80 watt vermogen meer.
Pick up spoelen en de dynamo laten zitten.
Deze zijn nodig voor de puls.
de aarde moet goed in orde zijn.
Dan blijf alles mooi onder de 15 volt.
Spanningsregelaar gaat niet zo vlug stuk.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 mei 2019 09:50 
Wat amsilverwing zegt is ook wat ik denk. Met een G8 stator heb je nog steeds de pick-up spoelen nodig.
Verder , als het het aandurft om de weerstand van de spoelen te meten, dan kun je DEZE TABEL gebruiken....

Succes,

Harmony,
Hans.
( ook wel eens aan het meten geweest )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 mei 2019 10:47 
Alle weerstanden heb ik nagemeten en zijn ok, ook van de pickup spoelen. De pick up spoelen zijn alleen net zo oud als de defecte dynamo; gaan ze niet ook op den duur stuk..?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 mei 2019 10:53 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb 1 keer meegemaakt, en 1 keer gehoord dat die spoelen defect raakten, in al de jaren (12? 14?) dat ik op dit forum rondhang. Dus nee, ik denk niet dat deze spoelen snel stuk gaan.
Harmony,
Hans.
( maar wat weet ik er nu van )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 mei 2019 13:27 
die pick up spoelen heb ik nog nooit kapot gezien.
En ik ben nu toch al een tijdje bezig met de cx500.
Ik heb het niet over de 4 spoeltjes achter op.
Maar over de twee grote pick up coils net buiten het vliegwiel.
Wel heb ik ooit mee gemaakt dat ze kapot waren gedraaid, of gedrukt.. maar dat heeft te maken met onhandig sleutel werk...

Dan nog iets....
Als je iets terug kijkt hier op de site,,, en je kijkt op mijn you tube kanaal,,, dan kun je zien dat ik nu twee problemen probeer op te lossen met andere onderdelen.
Ten eerste lijkt het gelukt te zijn dat ik twee andere cdi units gebruik,, die aangesloten zijn op de bestaande pick up coils....
Test uit slagen zijn er nog niet echt,,, maar wat ik tot nu toe weet is veel belovend...

Dan een andere type dynamo... ik heb die vandaag getest,,,, tot 11,000 toeren,,, en wat blijkt,,, de cx500 blijft het gewoon doen.
Dus ook daar is er misschien een optie voor handen..

Echter ik snap jouw storing niet helemaal... laad hij nu wel of niet bij....
En is er via de gele draden nu wel weerstand of geen weerstand te meten....
Meer info, kijk op mijn site, kijk op you tube, en of mail naar marcobecker@zonnet.nl

Wel wil ik mee geven dat hier op de site ook mensen zijn die heel goed weten hoe de cx500 werkt..
Dus ja kan hier natuurlijk ook mailen, echter ik zelf ben hier niet altijd op de site.

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 mei 2019 15:21 
Goed om te horen dat de pick up spoelen doorgaans niet stuk gaan

Omtrent het bijladen; direct na de rit vorig jaar (toen ik strandde met de lege accu) was de laadspanning duidelijk te laag (volgens mij een 12 volt). Nu heb ik het niet helemaal kunnen reproduceren: de laadspanning was 13.5 volt na een kort ritje met de koplamp aan, maar ik heb het idee dat dit erger wordt naar mate de temperatuur van het blok en de olie toeneemt. Het inzakken van de laadspanning onder lichte belasting (koplamp) en de grote variatie in de wisselspanning over de spoelen doet mij vermoeden dat een van de spoelen niet goed meer is... Of is dit te kort door de bocht?

Leuk project Marco, maar ik heb al een Ignitech en wil graag binnenkort weer rijden. Uit de verhalen van het forum hier lijkt de G8 dynamo i.c.m. de Ignitech een prima oplossing. Wat is het voordeel van jouw oplossing t.o.v. de G8 en Ignitech?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 mei 2019 16:30 
Voordat je het blok gaat open maken misschien nog even wat simpele andere mogelijkheden aftikken? De weerstand metingen lijken tenslotte normaal?

Een meting waarbij 1 laadspoel hogere spanning lijkt te geven zou ook kunnen komen doordat de regelaar gammel is en die winding niet of maar in een halve fase gebruikt. Probeer eens een andere regelaar?

Kijk ook eens heel goed naar de bekabeling/connectors, vooral ook die voor de zwarte draad naar de regelaar. Bij slechte contacten onderweg daar en/of slecht werkend contactslot gebeuren er ook nare dingen met de effectieve laadspanning naar de accu. Normaal verbind ik daarom die zwarte draad vanaf de regelaar altijd rechtstreeks naar de accu, maar dat is mijn persoonlijk idee voor de beste/betrouwbaarste werking in de CX500, sommige mensen zin dat anders.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 mei 2019 20:20 
Dank voor de tip! De 3 gele draden zijn tijdens het meten van de wisselspanning losgekoppeld van de spanningsregelaar; een slecht contact naar massa zou dan toch geen invloed kunnen hebben aangezien de spoelen niet aan de massa verbonden zijn?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 4 mei 2019 20:50 
Ik weet niet zeker of ik deze uitleg goed begrijp, maar je meet bij lage toeren 30-40 Volt AC, bij hogere toeren duidelijk onderlinge verschillen en dat lijkt me vreemd. Als er verschil is zou ik dat zowel bij lage als hoge toeren verwachten, maar wie weet snap ik 't echt niet, kan ik er nog wat van leren. Maar goed, heb je de weerstand van de laadspoelen gemeten, onderling (heel laag) en naar massa (heel hoog)? Warm neemt de weerstand van de spoelen toe, dat zie je op de meter goed terug, maar koud goed / warm slecht minder waarschijnlijk, meestal gewoon goed of niet.

Hoe dan ook, lastig om van veraf goede diagnose te geven. Laadspoelen gaan wel vaker kapot, die connector aan de drie gele draden verbrandt wel vaker, gammele verbindingen heb je al snel in een kabelboom van een jaar of 35+ oud. Advies was vooral eerst goed kijken en meten, niet gelijk open maken.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 juli 2019 10:48 | Aangepast door: Mark Bouwman 
Dank voor het advies! Ben inmiddels weer aan de slag gegaan met de CX.

Ook bij lage toeren was er een verschil in spanning over de 3 gele draden van de dynamo: 2 van de 3 meetcombinaties gaven een wat lagere spanning dan de 3e combinatie. Bij hogere toeren werd dit verschil alleen maar groter.. Hier is direct op de dynamo gemeten, er is dus verder geen spanningsregelaar verbonden. Het is inderdaad wat vreemd dat de laadspanning de ene keer wel in orde lijkt en de andere keer niet. Tijdens de rit vorig jaar laadde hij in ieder geval niet bij, en bij de recente metingen met koplamp aan was de laadspanning (te) laag: rond 13.5 volt. De gemeten 15 volt (zie openingspost) lijkt eerder een foutieve meting, of misschien een wat gammele spanningsregelaar.

Dus samengevat: laadspanning onder belasting te laag, weerstand over alle spoelen (en naar massa) goed, maar toch duidelijk verschil in spanning over de 3 spoelen van de dynamo. Op deze website hebben ze het volgende erover staan:
"However, it is important that the three measured voltages are approximately the same value. A gross mismatch is a strong indication of a shorted stator winding. A typical set of measurements for a good stator might be 53, 52, and 54 Volts. For a bad stator, this could be 18, 24, and 12 Volts. In the latter case the voltage is both grossly unbalanced and low. A stator can pass the resistance checks but fail the voltage checks. In this case, one or more windings are shorted to themselves. Conversely, a stator can fail the resistance checks and pass the voltage checks. If the stator fails either set of checks it is defective."

Daarom toch maar besloten om het blok uit te bouwen en de stator te vervangen. Het blok staat inmiddels met het achterdeksel los op de werkbank. De waterpomp keerring zal ik direct ook gaan vervangen. De nokkenas ketting lijkt ook al redelijk versleten te zijn, aangezien de spanner toch al aardig op weg is naar zijn maximale stelbereik. Benieuwd hoe lang zoiets nog mee zou kunnen (gezien de afdruk van de uiterste stel stand, boven de bout). Ik ga hem toch maar vervangen, aangezien de boel nu toch los ligt..
CX500 NOAK spanner

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 juli 2019 12:09 | Aangepast door: brinkcx 
Die is zo ongeveer op de helft van het span bereik of iets minder, je zou 'm dus ook zo kunnen laten als je later nog eens openmaken geen probleem vindt. Maar er zijn wat bramen op de rand te zien alsof iemand er van buitenaf tegenaan heeft zitten drukken met een schroevendraaier of zo, controleer iig dat de zaak goed gangbaar is met de schroef los en stel na met blok open kan je zien wat er gebeurt..

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 juli 2019 07:52 | Aangepast door: Mark Bouwman 
Dank je, Frans. Die bramen waren mij ook opgevallen. Spanner doet verder gewoon zijn werk in de huidige stand, maar met nieuwe ketting is het inderdaad even opletten dat hij niet blijft hangen.

Gezien de kosten van een nieuwe ketting (55 euro) ga ik nu de boel maar goed aanpakken. Op een later moment weer de achterkant opentrekken kost ook weer tijd en geld (pakkingen, mechanische keerring etc).

Nog een paar vragen:
- Is het aan te raden de kettinggeleiders te vervangen? Zo op het eerste oog (met vliegwiel en ketting gemonteerd) zien ze er nog goed uit: niet ingevreten of iets dergelijks, maar dat kan ik pas echt beoordelen als het los ligt. Beoordeel je ze alleen op slijtage? Of verouderen ze waardoor ze brosser worden? Als vervangen moet dan is het zo, maar ze zijn niet bepaald goedkoop...
- ik ga voor de G8 stator van Electrex i.c.m. de Ignitech. Kan ik een willekeurige G8 stator van een CX uitzoeken, bijv die van een CX500E of GL500?
- ik wil ook direct alle keerringen en o ringen (koel circuit) vervangen. ik las dat voor de o ringen je niet zomaar de metrische uit een assortimentsdoos kunt nemen; welke gaan wel/niet? En het kleine koperen ringetje voorop de waaier van de waterpomp, en de rubberen ring op de ketting spanner bout; zijn dat ook speciale maten? Helaas zie je zulk soort items niet bij de meeste "gangbare' webshops, dus dan maar op meerdere plekken bestellen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 juli 2019 14:01 
- geleiders vervangen :

met wat ? Er zijn vervangers te koop maar daar komen soms nare berichten over. Als ze verder goed zijn gewoon gebruiken lijkt mij, origineel niiet te krijgen/betalen

- stator :

zou gelijk moeten zijn voor de types die je noemt. Let bij montage goed dat je nergens kabel of windingen afklemt of dat ze tegen de rotor aan lopen. Vijl zo nodig randje in deksel wat af.

- rest :

gebruikt de correcte maat voor ALLE o-ringen en geen andere of standaard metrisch. Normaal gesproken zitten die bij de pakkingset of apart kopen bij de specialist . Koperen ringetje kan je even uitgloeien als het nog fatsoenlijk is of ergens een (goed passende) vervanger kopen en die zou je eigenlijk ook beter even uitgloeien.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dynamo...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven