Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Uitlaat en vermogen

 
Schrijver Gerard lebbink
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 mei 2019 20:48 
Wie heeft er ervaring met vervangingsdempers

Onder mijn CX500 1979 zit een setje jamo dempers of zoiets, wat mij opvalt is dat het lijkt als of er geen puf is rond de 4000 toeren.
Terwijl bij 6000 toeren wel meer vermogen is. Top snelheid is nog steeds ok.

Ben benieuwd wie me er iets over kan zeggen
G.H Lebbink

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 mei 2019 21:44 
De - laten we zeggen - "consensus"" is dat het originele Honda uitlaat systeem zo gek nog niet is, en dat je met alle andere er zelden echt beter van wordt. Met een herrie utlaat gaat een CX echt niet harder of beter lopen. En een complete Jama set is ook niet slecht als je geen origineel meer hebt of kan krijgen.

Maar als je nu een echte flat spot hebt zo rond de 4000 toeren kijk dan ook eens goed naar de carburateurs en zorg dat klepjes, luchtfilter etc. prima in orde zijn. En dan is het verder ook gewoon dat een CX nu eenmaal zo rond de 6000 toeren (standaard) z'n hoogste koppel heeft, bij 4000 begint er net leven in te komen.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 mei 2019 17:57 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Zoek je naar het oplossen van een probleem t.a.v. daadwerkelijk te weinig vermogen of koppel bij circa 4000 rpm of ben je niet gewend dat een hoogtoerige Honda pas boven 6000 rpm wat gaat doen?
Frans geeft voor het de eerste vraag al een goed antwoord naar een eventuele oplossing.
Verder moet je misschien het volgende weten.
Een kort stukje over de theorie die door Honda ontwikkeld is in de jaren 60 en 70. Zoals je weet wonnen de Grandprix-racers van Honda in de 60er jaren zowat alles wat er te winnen viel met coureurs als Redman, Taveri , Hailwood en anderen. Die successen waren gebaseerd op het wetenschappelijk onderzoek van Dr Yagi van Honda R&D en Prof. Asanuma van Tokyo University. De laatste was een expert in gasdynamica.
In 1971 publiceerde Dr Yagi c.s. in zijn SAE paper de verklaring van de theorie die leidde tot die hoge vermogens bij hoge toerentallen van de Honda-racers. Heel kort gezegd werd verklaard waarom door het goed kiezen van de juiste in-en uitlaatlengtes door de versterkende werking van de zogenaamde harmonische drukgolven speciale gunstige effecten konden worden verkregen. Deze harmonische drukgolven krijgen pas wezenlijk effect boven 6000rpm. Daaronder bestaan ze wel maar met weinig invloed. Men bereikte hiermee dat bij het openen van de inlaatklep het benzinemengsel met overdruk de cilinder ingedrukt wordt. Andersom wordt er een effect bereikt dat bij het openen van de uitlaatklep de verbrandingsgassen met onderdruk de uitlaat ingetrokken worden. Honda was de eerste constructeur die de effecten van die drukgolven precies tot op de millimeter kon berekenen voor optimale in-en uitlaatlengtes. Het gevolg is natuurlijk een veel betere vullingsgraad van de cilinders en daardoor meer vermogen en koppel.
Je snapt al dat Honda hierom zo'n fervente aanhanger is van motoren met hoge toerentallen en daarbij ook nog kans ziet die heel te houden.
Kortom onze CX-en met een max.toerental van 9.750rpm profiteren ook van die wetenschap en de standaard inlaatsystemen en uitlaten zijn daarmee ontworpen. Heel veel bereik je dan ook niet door daar veranderingen in aan te brengen. Ook zo'n tussenpot is niet zo eenvoudig als je denkt met zijn inwendige pijpjes want die maken deel van het totale uitgekiende systeem.
Jaap
P.S bij de toekomstige motorfietsen met elektromotoren spelen hele andere zaken...(sic)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 mei 2019 19:18 
mooie leuke tekst....
Maar ik bekijk het van uit de praktijk.
Ja, de cx500 gaat van af 5800 toeren pas lekker lopen.
Dat loopt door tot vaak ruim de 10.000 toeren.
Op mijn GL500 is zonder problemen de 14.000 toeren behaald. Let wel, dat is veel, en er kan weldegelijk schade ontstaan.

Reden dat koppel, kracht op lagee toeren niet aanwezig is kan vaak gevonden worden in slechte afstelling. Of zelfs dat zaken inet schoon zijn in de carburateur.
Ja, en het klopt, onder de 5800 toeren staan de paarden nog niet echt lekker te trappelen.
Let ook op de weerstanden in de bougie doppen, en klep speling. Iets ruimere sproeier bezetting geeft soms wat meer koppel.
Dus, veel kan je er niet aan doen, maar juist afstellen geeft wat meer kracht.

Koppel op laag toeren is wel te vinden, alleen dat gaat tenkoste ( veel) van het hoge toeren vermogen.
Bij korte uitlaat dempers, open dempers, korte pijpen, en grotere deel last sproeier kan je echt veel meer koppel krijgen, en ook echt een hoop koppel er bij krijgen.
Echter, het hoge toeren pk,s ben je kwijt. Je komt waarschijnlijk niet verder dan 35 pk.
Dus het kan wel, maar leverd weer problemen op.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Uitlaat en vermogen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 7
Members - 1 [ sieds ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven