Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Laadspanning.... hoog of laag

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 juni 2019 22:39 | Aangepast door: Hansv 
Omdat ik sinds kort met een Ignitech onder het zadel rondrijd was ik nieuwsgierig naar de spanning op de accu, of beter gezegd, de spanning op het boordnet, zijnde de zwarte draad na het contactslot.
Dus wat zooi bij elkaar gescharreld en een voltmeter op de boel geknutseld.
Deze voltmeter zit aangesloten aan de zwarte draad waar ook de Ignitech op zit aan de plus kant, en het massapunt waar eens de CDI heeft gelegen. U volgt mij nog ? Mooi!

Vandaag even een kort ritje naar Arnhem, ong 18 km heen, en ook weer 18 km terug, hetgeen logisch is.

Spanning bij het starten lag tussen de 12.1 en 11,9 , beetje afhankelijk van licht en zo. Na het starten, stationair, beetje choke, direct naar 13.3.
En tijdens het rijden bleeft de spanning ook ongeveer daar: 13,4 of soms 13,8. Ik kan met niet herinneren dat de spanning boven de 14,5 volt is gekomen.

Jullie weten, ik ben kampioen zorgen maken...... zelfs, of juist als dat niet nodig is.

Ik denk dat dit allemaal wel mee valt.
En ja, het beste is om de aansluiting direct aan de accu te maken, ik weet het.

En ook weet ik dat er verd... veel verlies bij alle stekkers optreed, en dat de spanningsregelaar , die kijkt naar de sopanning op de zwarte draad, best teveel kan leveren aan de accu.
Maar dat is allemaal voor later. Dan komt er een relais wat op 'zwart' schakeld, en dan direct de volle accu op een aantal punten zet, waaronder ook de sensor draad....

Opbouwend commentaar wordt gewaardeerd....

Harmony,
Hans
( die niet alles tegelijk doet.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 juni 2019 23:50 
Sensor draad beter direct ? Via relais meer kans op storing ?
En het Ignitech kastje is al snel tevreden, >9v is al genoeg geloof ik anders geeft dat weer problemen bij starten waarbij accu spanning tot ca. 10 Volt kan zakken.

In ieder geval weer aardig bezig zo te horen

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 7 juni 2019 13:46 
13,8 zie ik ook op de voltmeter als ik aan het rijden ben. Lijkt me prima. Boven de 14.3 (dacht ik) wordt het een ander verhaal.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 juni 2019 16:20 | Aangepast door: amsilverwing 
13.8 v is goed , maar mag de 15 v niet aan tikken, dan gaat de accu koken, AGM en Gel accu's gaan dan gewoon stuk .
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Laadspanning.... hoog of laag

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven