Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

ontsteking,, ignitech

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 juni 2019 21:58 
Beste mede club leden.

Wie heeft er verstand van de ignitech ontsteek modelu?

Vraag, waarom zijn de twee draden uit de pick up coil in de stekker door verbonden, en loopt de rest vai de blauw ( groene ) massa draad.
Wat is daar de reden voor?
Weet iemand dat?

Ik ben de pick up coil nader gaan bekijken. Wat blijkt, deze bestaat uit 2 spoelen? en eigenlijk drie draden. Dat wil zeggen dat er dus 2 pulsen uit kunnen komen.
Deze twee spoelen liggen aan massa.

Is dat ook de reden dat bij ignitech eigenlijk de twee uitgaande draden van 1 pick up coil aan mekaar door lussen, en via de groene draad tot een puls komen.
Vraag is nu waarom hebben ze dat gedaan.

De meesten weten dat ik aan het stoeien ben met een veel goed koper alternatief, en dat werkt heel goed. De meeste die met de cx500 rijden, staan versteld van hoe de cx500 nu rijd.
Echter 1 probleem, stationair loopt het beroerd. Ik ben aan het uit zoeken hoe ik dat probleem er uit kan krijgen. Niu gaat mijn vermoeden dat dit met de twee spoelen in de pick up coli te maken heeft, en dus eigenlijk 2 vonken gaat geven, en dus bij starten al aan het vervroegen is. Tot dat het toeren tal 1700 toeren is, en dan zijn alle problemen de wereld uit.

Nu hoop ik dat een paar knappe koppen binnen de club hier iest over kunnen vertellen.
ZIe ik het verkeerd, denk ik verkeerd, of zit ik goed, en hoe los ik dit probleem op.

Wie kan er met een lampje bij schijnen....?

Ik kon het nu niet op pakken vanavond, maar ik denk dat ik de zelfde bedrading ga toe passen als bij de ignitech, gewoon om te testen. En dan kijken of hiermee het probleem op gelost is. Blijft de vraag, waarom heeft honda dit zo gemaakt, en waarom heb ik dat nooit begrepen uit de schema,s

Wie weet zie ik hier een extra toelichting.
Alvast mijn dank er voor.
Als ik het op kan lossen, maak ik er wel filmpjes van.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 juni 2019 23:04 
De interme hardware en software wordt niet gepubliceerd,. maar voor zover ik weet gebruikt de Ignitech alleen de eerste puls, verder alles inclusief vervroeging digitaal geregeld.

De originele CDI doet alles analoog en werkt dus meerdere pilsjes. Persoonlijk zie ik digitaal als mooier, kan je ook zelf nog makkelijk dingen als vervroeging aanpassen en niet gevoelig voor toleranties en veroudering van componenten.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 juni 2019 17:47 
ik ben ook weer een stapje verder, vond nog wat op internet over de puls gever. Het blijkt dat ik het toch niet helemaal goed zag.
puls gever buiten het fliegwiel dient weldegelijk voor maximaal vervroeging, en het stationair toeren tal.

Kijk ik weer naar de ignitech, dan lijkt door die doorlus draad van de pulsgever het hoge en lage toerental te zijn doorverbonden.
Ik ga nu zelf nog een andere opstelling maken, kijken of ik het probleem er uit krijg.

Het lijkt er op dat bij stationair nu bij mijn onsteking een dubbele puls krijgt waardoor het al gelijk te veel gaa vervroegen om dat hij dus 2x zoveel pulsjes krijgt.
Dat kan het lelijke stationare loop verklaren.

Dus ik zal mijn zaken aan moeten passen en kijken of ik een verbetering krijg.

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 juni 2019 19:00 
Ook wel eens naar gekeken, maar ik kon geen Cdi kastje vinden van het soort zoals jij lijkt te gebruiken (GY16?) wat geschikt leek voor de standaard CX spoelen. Ze leken allemaal iets van externe vervroeging nodig te hebben op de enkele input. Maar misschien kan het wel, zelf niet mee verder gegaan. Zou wel een goedkope oplossing zijn .

Succes, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 juni 2019 09:15 
Volgens mij ben ik er uit.

Ik zal kijken of ik er een filmpje van kan maken.
Het volgende, het blijft zo te zijn dat ignitech ook hier problemen mee had.
Door een simpele truuk via een draad brug hebben ze het op gelost.
En dat is dus ook de manier hoe ik het heb gedaan.
de grap is wel dat ik in den beginne toen ik een ignitech in handen kreeg juist die reden was waarom ik de aansluiting niet begreep.
Dat doe ik dus nu wel.
Nu loopt mijn cx500 eindelijk netjes stationair. Het starten gaat nu ook veel netter, mooier, en beter.
Ikmoet nog test rijden met dez eopstelling, maar ik merk al wel dat hij snel op toeren komt.
Dus lijkt te vervroegen.

Ik heb deze complete set al verkocht aan iemand, ook hij gaat de modificatie krijgen, en ook hij heeft er al goede ervaringen mee.
Een dergelijk setje is toen verkocht voor € 115 euro.

Gisteravond had ik ook nog even tijd om 2 race cdi units er aan te koppelen, met nog meer vervroeging en dezelfde aansluiting.
Helaas, die werkte weer niet. Dus nu moet ik weer uitzoeken ha dat zit.

Maar de bruikbare set lijkt dus nu te werken.
Dus,, we kunnen zoender cdi,

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 juli 2019 10:05 
Willy Wortel

In Blija kwam ik iemand tegen die een set van jou zou krijgen/kopen
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 ontsteking,, ignitech

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven