Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

GEVONDEN aluminium slijpsel in de olie

 
Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 sept. 2019 18:48 | Aangepast door: amsilverwing 
Hallo clubleden ik sta niet vlug voor een raadsel.
Maar nu wel.
In mijn cx650 blok zijn de zuigers onderhanden genomen nieuwe zuigerveren en olieschraapveren vernieuwd.
Gelijk de ketting en de stator vernieuwd.
Maandag het blok onder de motor gehangen en een half uur rustig laten draaien.
Daarna rustig twee km gereden, toen begon het blok te roken witgrijze rook.
Teruggereden en het blok weer gewisseld.
Vandaag de olie eruit, de olie zat vol met aluminium slijpsel.
Blok uit elkaar gehaald de zuigers zijn goed de glijlagers ook , en geen krassen in de cilinderwand.
Verder kan ik niets vinden.
Maar waar komt die witte rook vandaan.
En dat aluminium slijpsel.

VOORDEKSEL is stuk en niet meer te gebruiken.
nu de vraag ,is het voordeksel voordeksel van een gl500 de zelfde als van een 650.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 sept. 2019 19:17 | Aangepast door: marcobecker 
aluminium slijpsel kan van de achterkant koppelings veren / korf komen, daar loopt het wel vaker tegen aan.
Maar het blijft moeilijk...
Is het geen staal van de cilinderwand? Grijze waas in de olie? grijse waas in de olie filter pot? kan ook staal zijn...

Rook,,, koppakking kapot......650 staat er om bekend. Wist je de staat van het blok? voor dat je er aan begon?
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 sept. 2019 21:01 
Hallo André,

witte rook ? Dan zou je toch normaal gesproken aan koelvloeistof denken, lekke koppakking? Voordat iets rook kan maken zal 't toch daar boven die zuiger(s) moeten komen, niets te zien aan de cylinderkoppen, kleppen, bougies en zo?

En als je schilfers in de olie hebt maar niets te zien aan schade voorbij filter dan zou je denken dat er ergens in het blok wat heeft aangelopen. Koppeling zoals Marco B. al voorstelde? Laat me nog eens wat roepen : aanlopend deel in de v-bak of krukas druklager voor (is immers een 650) of krukas achter tegen lagerschild misschien? Zat primaire tandwiel correct vast (axiale speling op krukas indien niet goed)? Ketting oliepomp tegen koppeling korf ? Iets in blok blijven liggen ?

Laat iig horen wat je vindt (of niet), ben benieuwd.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 sept. 2019 22:13 
Ik hou jullie op de hoogten
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 sept. 2019 16:06 
Oorzaak van het aluminium slijpsel is gevonden.
Ik heb een fout gemaakt die ik niet meer zal vergeten.
Het oog waar de koppelingskabel aan vast zit was gebroken van het voordeksel.
Die had ik gemaakt maar ik wis niet dat deze hol was van binnen.
Dus had ik er een gat er in geboord en een draad er in getapt.
En dit slijpsel is gedeeltelijk mijn blok in gegaan.
Gelukkig niet te veel schade binnen in het blok.
Ik heb wel het gehele blok gedemonteerd en goed schoon gemaakt voor de zekerheid.
Nu weer de opbouw.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 sept. 2019 20:32 
Hoi André,

dank voor de update, weer een mooie bijdrage voor het "let even hier op" boekje ! Moeten we weer een andere manier vinden om het bekende schip in te gaan

Maar eh.. waar kwam dan die rook vandaan?

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 sept. 2019 21:04 
ok... die lag niet voor de hand... verklaard wel waarom je het terug vond.
Ik denk dat de schade niet meetbaar is in het blok. Olie filter doet goed zijn werk, en olie pomp kan veel,, veel hebben.
Dus de schade zal verwaarloosbaar zijn...

Echter nu het probleem van de rook nog op lossen.
Ik denk nog steeds aan de koppakking. Als je er nu weer nieuwe in zet, en het probleem is weer snel terug, dan is je blok op, moe, kapot.
De cilinder wanden zijn slap geworden, en dan gaat dit boven aan net bij de pakking bewegen. Voor jouw niet hoorbaar, merkbaar, maar voor de pakking is het einde verhaal.
Dit los je niet op met vlakken, en o nieuwe pakking.

Het kan zijn dat je de tap einden niet goed schoon had, aantrek koppel niet goed had, of een verkeerde pakking gemonteerd had.
Dus gewoon op nieuw een pakking monteren, en test rijden. Is het weg, prima, kun je nog vele klilo meters rijden, is het terug binnen 250 kilo meter, dan moet je echt af vragen of je door gaat met het blok.

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver udent

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 29 sept. 2019 21:36 
olie in de uitlaat na revisie?
als dan de uitlaat de eerste keer goed warm wordt, verbrand deze en krijg je tijdelijk rook.

gr Theo
theo cx ds

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 sept. 2019 22:36 | Aangepast door: amsilverwing 
Aan de koppen is niets te zien en de cilinderwanden zijn niet slap.
Ik ga alles opbouwen en dan zien we wel wat er gebeurd.
Ik heb nu een goed lopend blok er onder liggen.
De benzine word een groter probleem na een okt.
En dat roken lossen we wel op.

O ja de cilinders zij mooi glad geen groeven, en de zuiger met nieuwe veren lopen soepel door de cilinders, dus dat is gelukt.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 sept. 2019 18:51 
Gewoon proberen, rijden met het ding.

Het probleem wat ik beschrijf is ook niet aan de buiten kant te zien, of binnen kant, je ziet het domweg gewoon niet, ik ook niet!!!
Je komt er ook alleen maar achter op 1 manier...... nieuwe pakking er tussen, opbouwen, en test rijden. En dan weet je het.

groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 GEVONDEN aluminium slijpsel in de olie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven