Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kan remvloeistof niet aftappen

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 april 2020 15:56 | Aangepast door: JiMi 
Gaat over een Kawasaki ZX9R uit 1999:

Ik wilde de remvloeistof verversen. Heb daar zo'n leuk vacuumpompsetje voor. De achterrem ging prima, maar de voorremmen niet. Zowel links als rechts als ik de aftapnippel op de klauw losdraai komt er geen druppel vloeistof uit. De remleidingen lopen net als bij mijn CX: vanuit de hoofdremcylinder op het stuur loopt er 1 centrale leiding naar het verdeelpunt bij het balhoofd en daar splitst het in 2 leidingen, eentje naar links en eentje naar rechts. De remhandel voelt hard aan en de remmen remmen goed. Doordat ik zowel links als rechts niet kan aftappen is mijn conclusie dat ófwel die centrale leiding ófwel de hoofdremcylinder geblokkeerd is. En dan meest waarschijnlijke de hoofdremcylinder omdat daar (denk ik) zo'n minuscuul gaatje in zit. Die zal dus uit elkaar moeten. Of weet iemand een andere oorzaak?

Het is niet mijn motor, dus ik zal aan diegene moeten vragen om een hoofdremcylinderrevisiesetje te kopen, vandaar dat ik het even zeker wil weten.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 april 2020 16:35 
Als dat verstopt zou zitten dan remt hij ook niet
Ik denk dat ze de ontluchtingsbouten te strak hebben aan gedraaid
daardoor is het ontluchting kanaal dicht gedrukt en gaat dus ook niet open als je ze los draaid
Wat je kan proberen is een paar dagen achter elkaar inspuiten met wd 40 en steeds een paar slagen los en vast draaien
dan ook een beetje druk met het remhandel zetten misschien lost dat op en komt het spul los

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 april 2020 16:43 | Aangepast door: amsilverwing 
twee testen :
zet druk op de hoofdrem cylinder door de remhendel in te knijpen en draai de bout van de remslang een beetje los met een lapje er onder,.
als dit goed werkt en het vloeistof er uit komt en de rem hendel verder in kan drukken is het goed ,onder bij de remklauw het zelfde doen, dus als je druk op het rem system zet hier remvloeistof uit spuit is tot de remklauw goed.
dan het ontluchtings nippel los draaien met druk er op.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 april 2020 16:55 
Waarschijnlijk zit de nippel zelf onderin dicht. Je kan dan ook een knoeiboel riskeren en de nippel er helemaal uitdraaien om het gaatje onderin open te maken (dat zit in de schuine kant van het conische puntje) Beste is een bekend goede (open, doorblaasbaar) nippel bij de hand te hebben en die er direct in te draaien.

Als je pech hebt zit het onderin in de remklauw zelf dicht als door AK hierboven al beschreven, dan komt er niks uit als je de nippel er uit schroeft. (veiligheidsbril op als je dat probeert door te persen!)

De botte manier : remklauwen er af, met de pomp de zuigers er uit drukken. Om en om tegenhouden met steeds dunnere plankjes/dingetjes. Dat geeft ook een knoeiboel als de eerste er uit komt, maar daarna kan je op je gemak bekijken hoe zuigers en seals er bij staan en waarom die nippel dicht zit.

Plezier en denk om de verf met die DOT4, Frans

(zelf ook net nieuwe seals besteld voor de K2, die remt voor goed maar handel voelt aan als blok hardhout )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 april 2020 18:25 
Bedankt voor de tips. Hier kan ik verder mee!

A Koopmans:
Als dat verstopt zou zitten dan remt hij ook niet

Is dat zo? Want ik kan me voorstellen dat het toevoer-gaatje vanuit het reservoir verstopt zit terwijl toch het circuit verder goed op druk is en je de cylinder in kunt drukken met de remhandel en dus kunt remmen. Maar doordat het gaatje afgesloten is, kun je beneden vacuumzuigen tot je een ons weegt maar daarmee trek je niet de vloeistof naar beneden. Je laat hooguit de leiding 'imploderen'.
De kans dat de ontluchtingsbouten te strak aangedraaid zaten is klein want het is vorige keer door een professional gedaan. Maar we gaan het zien.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 april 2020 09:27 
AK is er blijkbaar even niet, dan maar:

als de remmen werken en ook goed vrijkomen dan is alles van boven tot en met de remklauw onder vrij, want de remvloeistof kan heen en terug. Als je dus nippel los draait, in handel knijpt en er komt niks uit dan zal het daar wel dicht zitten ....

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 19 april 2020 09:38 
Inderdaad. Dat denk ik nu ook. Ik heb gisteravond de remleiding bouten zowel boven als beneden iets losgehaald en daar kwam wel vloeistof uit. Dus het lijkt erop dat het inderdaad bij de ontluchtingsnippel fout zit. Volgende stap is dus om de ontluchtingsnippel er zo ver mogelijk uit te draaien, wellicht dat er dan via de schroefdraad vloeistof uitkomt. Maar als daar niets uitkomt dan zullen dus de klauwen eronder weg moeten voor revisie
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 19 april 2020 10:56 
JiMi:
Maar als daar niets uitkomt dan zullen dus de klauwen eronder weg moeten voor revisie

Dat hoeft niet. Als het probleem in de nippel zit is het een kwestie van de nippel eruit draaien en die schoon/vrij maken of vervangen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 april 2020 16:15 | Aangepast door: JiMi 
Vraagje nog over die Kawasaki. Ik wil de hoofdremcylinder reviseren. Ik heb dat op de CX vaker gedaan, dus dat moet lukken. Maar hoe zit het met dat schuine zwarte tuutje op de foto? Moet die er af?
hoofdremcylinder

In de meeste revisiesetjes (bijv. HIER) zitten eigenlijk alleen een nieuwe cylinder met een paar ringen voor om die cylinder en een nieuwe circlip maar verder niets.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 22 april 2020 21:43 | Aangepast door: MAST 
Als ik zoek op internet zie ik aan dat schuine tuutje een slangetje zitten waar het remvloeistofreservoir aan zit. Als dat tuutje niet verstopt zit met troep, zou ik het laten zitten.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 april 2020 08:09 
MAST:
Als dat tuutje niet verstopt zit met troep, zou ik het laten zitten.

Daar wil ik juist achter zien te komen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 april 2020 09:46 
Aangezien dat tuutje effectief onder in het voorraad potje zit is het juist een plaats waar vuil zich zal ophopen en waar de remvloeistof toch echt netjes door moet kunnen. Schoonmaken dus lijkt mij Maar wanneer je net als bij een CX rem de zuiger etc. er uit hebt kom je die vanzelf tegen, net als troep onderin het potje wanneer dat er vast op zit.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 23 april 2020 16:32 
brinkcx:
Maar wanneer je net als bij een CX rem de zuiger etc. er uit hebt kom je die vanzelf tegen, net als troep onderin het potje wanneer dat er vast op zit.

Zoiets wilde ik ook zeggen. Zuigertje eruit en dan zou je moeten kunnen zien dat er een opening is.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kan remvloeistof niet aftappen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven