Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorvork vet

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 sept. 2020 00:15 | Aangepast door: brinkcx 
beste sleutelaars,

er is speciaal vet te koop voor gebruik bij montage van voorvorken. Het idee is dat met zo'n vet de losbreek kracht veel lager wordt, dat gaat dus over de minimale kracht nodig om glijlagers los te breken en de vork in beweging te zetten. Prima idee, zeker voor de CX/Showa voorvorken, vooral de vroege 33mm types waar geen teflon lagers in zitten. Sommige lieden beweren dat het echt werkt.

Heeft iemand hier wel eens zo'n speciaal vork vet gebruikt?

Plezier, Frans

(heb maar vast eens een beetje er van gekocht, toch een lekke voorvork onder handen)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 sept. 2020 09:11 
beste Frans, wat is dat voor vet?
En nog een vraag, hoelang bestaat dat vet al? was het er voordat de cx500 uit kwam?

En is dit het zelfde als koper vet? waar iedereen helemaal mee los ging? en de remmen heerlijk vuil maakte? en achter af gezien hoefde dat niet, dus ik ver eigenlijk nergens meer koper vet op. Geeft alleen maar vet klauwen...
Ik bedoel het goed hoor, maar ik snap de werking niet van dit vet in de voor poten. Lagers zitten namelijk gewon vast op hun plek, en doen niet heel veel.
Ik gebruik zelf altijd atf d2 olie voor de voorpoten, omdat deze sae 10 dik is. tot nu toe werk dit goed. Ik zou niet weten wat er beter werkt. Wel wil ik graag horen wat er nog beter zou kunnen werken, want dan kan ik het testen.

Momenteel ben ik met teflon vet hier en daar wat aanhet testen, maar het blijkt dat kogellager vet eigenlijk ook goed werkt. En dat kan iedereen betalen, en gebruiken.
Wel ben ik nu met Mo2 vet bezig voor de prolink draai punten, dat zwarte vet, en dat lijkt toch iets beter te zijn dan kogellager vet. Dus hier en daar kunnen we met nieuwe middelen wat verbeteringen krijgen.

Olie voor het blok is nu wel half syntheet de oplossing, en dat heeft zich wel bewezen. Dus ja, ik probeer best wel zaken uit, en hier en daar ga ik ook mee met de tijd, maar niet alles een vooruitgang. Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 sept. 2020 09:52 
R.S.P. Slick Kick greace gebruik ik en is ook niet zo kosbaar. deze is er ook (Dynamic voorvorkvet)
ik stop ook de stofkap vol met dit spul , maar of het echt werkt bij het uitelkaar halen van de voorvork ik weet het niet.
je heb ook te maken met een lichte corrosie van de voorpoot.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 sept. 2020 10:02 
marco
het vet moet lithium vrij zijn.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 sept. 2020 15:58 
Ik stop al jaren vet onder de stofhoezen en vernieuw dit 2 keer per jaar
de reden is dat de stof (zandkorrels) door het vet worden vastgehouden en zo dus niet bij de manchetten in de vork komen,
bij het vernieuwen van het vet veeg ik dus dat stof weg en breng een nieuwe barricade aan.
ook gaat het spul niet roesten want waar vet zit komt geen water de Circlips ring roest dus niet vast

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 sept. 2020 18:49 
ok, ja, die naam is mijn wel bekend. Lithium vet....ok, nu snap ik een beetje waarmen naar toe wil, Gaat ook om de sirclip boven in.

Ok, lithium is in veel soorten vet gebruikt, kogellager vet ook regelmatig gebruikt.
Ja, ook ik vet de circlip in, en ook de bovenste glijlager vet ik ruim in.
\Dus dat klopt, u bent niet de enige die dat doet. Echter boven de keerring hou ik het verders zo droog schoon mogelijk. sirklip dus wel ruim in het vet.

Maar voor mij persoonlijk is dat geen speciaal vet.
Maar dan weet ik nu wel waar we het over hebben.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 sept. 2020 19:25 
Als ik precies wist hoe het zou werken en/of wat voor soort vet het is dan was ik al een stuk wijzer en had ik 't er wel bij gezegd, maar dat weet ik dus niet. Wat ik zou graag begrijpen is hoe je met een vet BLIJVEND of in ieder geval langdurig de werking van een voorvork zou kunnen verbeteren, niet alleen bij montage.

Wie het wil zien, nou zoek bv. eens op het net naar Kayaba fork grease , dan zie je wat ik bedoel. Schijnt populair te zijn bij cross fietsers en zo, en ik heb "ergens - geen idee meer waar" eens een enthousiast verhaal gelezen van een motor rijder die het gebruikt had.

Vet boven op de circlip en/of seal wordt wel meer gedaan, maar dat zie ik ook niet als blijvende verbetering, ik monteer dan liever (ook) balgen/manchetten. Werkt alletwee tegen vuil en steenslag, maar zal weinig doen tegen de "stictie" van de vork, ofwel plakken voordat de vering in beweging komt. Hoe minder kracht dat kost, hoe beter de vork kleine oneffenheden kan volgen en daar gaat het me om ........

blijft : wie 't weet mag het zeggen, ik hoor 't graag

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 27 sept. 2020 19:34 
@Frans, welk merk en type vet heb je het over?
@Marco, wat ik uit Frans' verhaal begrijp gaat het om vet dat gebruikt wordt IN de poot. (bij de glijlagers)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 sept. 2020 20:56 
OK, een voorbeeld, klik hier.

Deze wordt meestal aangeprezen als vooral tbv behoud van de seals, maar het hangt er van af waar je kijkt en welk merk (er zijn dus ook andere). Er zijn ook luitjes die de vork er mee monteren. Zoals ik als zei zie ik niet echt hoe dat zou moeten werken

(Met zulke prijzen - 58 Euro/liter - is het natuurlijk wonderolie, gewone stervelingen kunnen misschien wel standaard beren vet of zo gebruiken , ik neem het niet te serieus )

Plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 28 sept. 2020 09:07 
Stick slip was decennia geleden , zeg in de zeventiger jaren, een veel besproken onderwerp bij telescopische voorvorken bij motorfietsen. Pro en contra's tussen telescoop en schommelvork. Ook in de racerij was het een hot onderwerp. Echter in de jaren daarna is door de ontwikkeling in de metallurgie en door toepassing van b.v. teflon dit effect nauwelijks nog van invloed op de goede werking van een voorvork. Onze oer-CXen uit 1978 zouden het dus wel wat kunnen hebben maar ik zou me daar echt niet druk over maken. Gelukkig heb ik nu een CX650E uit 1983....
Vet om de keerring en de circlip te beschermen ok, maar dan is ordinair vet prima.
Gr. Jaap

Zie deze Wikipedialink.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stick-slip_effect

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 28 sept. 2020 10:45 | Aangepast door: brinkcx 
Aha, oud nieuws duur verkocht dus! Dat heb ik toen blijkbaar even gemist maar zo horen we nog eens wat met dank aan Jaime.

Nou heb ik toevallig een CX van 1978 die af fabriek een vork zonder teflon heeft meegekregen - de stalen poten lopen direct in het aluminium van de buiten poten en dat ging toch letterlijk vreten na 40+ jaar. Dat merk je goed met het rijden, je voelt dat het voorwiel kleine hobbeltjes en putjes niet goed volgt, rem-ribbels op het asfalt begonnen echt vervelend te worden. Er zit nu dan ook een GL500 vork onder de kuip , die heeft dikkere poten en wel lager bussen met teflon. Scheelt een stuk

We zijn weer bij, duur vet kan dus in de winkel blijven wat mij betreft.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 28 sept. 2020 12:29 
Voor het monteren van de keerringen gebruikt een motorzaak hier in de buurt Ate rempasta zodat deze soepel over de buis glijden.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 28 sept. 2020 14:09 
Die rempasta is AFAIK een siliconenvet, prima voor de seals lijkt mij.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 28 sept. 2020 16:38 
de cx500 oer voorvork is ook net zo te krijgen al gl500 voorpoot.
SLijtage kan, maar de poten staan er niet echt om bekend.
Ik zou er vooral meer olie in doen.
Momenteel vul ik eigenlijk af met atf d2 olie sae 10. En dan 155cc. en dat is meer dan honda aan geeft, ik geloof 135 tot 140cc
Je kan ook 130cc doen, en dan motorolie er bij doen tot max 155cc. En dan heb je wel weer een strakke voor vork.
Ik zelf hou niet van andere veren. Vond ik niet lekker rijden. Vul bussen ben ik ook weer van af gestapt, het zit hem echt in de hoeveelheid olie.

Boven in bij cirklip gebruik ik eigenlijk gewoon kogellager vet. Is voor mij voldoende...

Mensen die met mijn voorvorken weg rijden, of die weg rijden met mijn cxjes, vinden over het algemeen dat de weg ligging goed is. Dus blijkbaar doe ik iets goeds.
Echter, iedereen houd van eigen afstelling, en wat ik hier aan geef is eigenlijk om mensen te laten experimenteren met zijn eigen voorvork.

Ik ga nog even googlen naar dat baya vet..even kijken wat dat is.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 28 sept. 2020 16:45 
heb net naar die olie zitten kijken...Kayaba fork grease.... echter wat ik daar lees.....voldoen ATF olie d2 ook aan.
schuimt niet, kan tegen hoe temperaturen. Smeert ook goed. En nu komt het, in autotiche versnelligns bakken zitten tegen woordig ook veel afdichtingen, en o ringen maar ook in sommige gevallen koppelingsplaten...en ATF d2 olie wordt ook vaak gebruikt in tandwiel bakken. En het is dus een stabiele olie....en wat ik ook lees, ATF d2 voldoend hier prima aan, en kan dus ook goed overweg met teflon zittingen.

Dus zeg het maar, wat is de beste olie? Iedereen moet het voor zich zelf uit maken, en heeft er ook een gevoel bij. Doe mij maar de goedkopere ATF d2 olie, en die doet het ook prima. Ook voor de seal, afdictingen prima olie, en heeft de juiste honda gevraagde olie dikte sae 10.....

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorvork vet

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven