Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorvering

 
Schrijver jorgen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 maart 2022 20:26 
Nieuwe hagon progressieve vering besteld bij wemoto (na 25jaar in mijn bezit, krijgt mijn cx eens een update, zowel voor als achtervering).
Geleverde lengte is +/-510mm.
Volgens mijn manual zou dit voor de oerCX 461,7mm moeten zijn voor de main spring en 98,2mm voor de top spring. Zowel apart als samen klopt de lengte dus niet. (Lengte voor gl500 is volgens Haynes 508,1mm)
Iemand suggesties? Of gewoon retour sturen?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 maart 2022 22:02 
er zijn nogal wat variaties van CX500 voorvorken...... nooit begrepen waarom.... controleer ook de diameter, geleverd voor 33mm poten?

Maar goed, hier klik bij motofaction staat een listje met diverse maten/soorten. lengte ca.510 zie ik alleen voor 35mm poten (GL500 ea)

Verkeerde geleverd denk ik

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 maart 2022 12:43 
ik weet dat hagon op zich goede spullen maakt.
er is in duitsland ook nog een leverancier wilbers die ook goede spullen heeft.
ik zou eerst met hagon bellen en een vakman vragen of die maten kloppen.
hagon heeft een goede klantensevice en als de maten niet kloppen kun je zo retour sturen voor de juiste maten.
beide merken zijn wel aan de prijs maar die zijn dan ook beter dan de rest.
nb

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 april 2022 11:45 
voorvering.....ja.......kunnen we het beter over olie of banden hebben....

Ik ben van mening dat wat origineel is afgeleverd het beste is. Ik heb al het een en ander geprobeerd, en ik ben er niet gelukkig mee.
Uiteindelijk dus terug naar origineel. echter wel met iets meer olie.

Het klopt dat er heel veel soorten veren zijn gebruikt. In mijn ogen is er wel een grote serie gebouwd met allemaal gelijkde cx500 voor vorken, maar begeven moment heeft honda zaken door elkaar gehaald. er zijn zelf voorvorken van honda cb450 gebruikt. En in amerika wilden ze blijkbaar een ander model veer hebben, daar zijn zelfs 35mm voorpoten gebruikt.

Dan het inwendige, ook daar zijn veel verschillen en combinaties gemaakt. Lastig soms als je onderdelen verkoopt. Gelukkig komen de meeste er wel uit.
Soms is het zoeken naar het juiste onderdeel.

Voor als nog, kunnen er twee veren per poot gemonteerd zijn, en er zijn opties waar de bovenste veer is vervangen door buisje. Dit is dus het meest voorkomende gebeuren.
Ik heb dus imitatie gemonteerd, en werd daar niet vrolijk van. CMSNL leverde een half jaar later nog pas bussen die er boven in bij geplaatst moesten worden, toen was ik er al klaar mee, troep er uit gegooid. Ik vind imitatie voor veren niet geschikt voor rijd gedrag cx500 en mijn polsjes.

Wel geschikt, zelf heel goed, zijn de hagon achter veren.
Laten we het omdraaien, de achter veren van de cx500 zijn misschien wel betrouwbaar, maar niet heel goed. Je koopt van daag de dag al snel een beter model.

Dus....de meesten rijden rond met bagger vering...reden, versleten en of te weinig olie in voorpoten.....
Dus blijkbaar weten velen niet eens hoe of wat.
En dat maakt cx500 rijden weer tot een mooi genot..
Ook met minder kun je de wereld berijden....cx500 is het groot mee geworden.....

Opmerking, slecht weg gedrag van een cx500 komt het meeste door de balhoofd lagers die versleten zijn. Daarna de achter vering. En dan de voorvering.
Voor vering heeft heel veel invloed op zwaar remmen voor. Met slechte voorvering zal remweg behoorlijk langer worden. Dus als er niet de juiste, en of juiste hoeveelheid olie bij de veren gedaan is, dan zal de druk op voorwiel tijdens hard remmen niet optimaal zijn. denk aan overmatig inveren, en of stuiteren. Ik zoek zelf hier dus de balans.
Voor recht uit rijden, of normaal stuur gedrag heeft de voor vering niet het grootste aandeel in weg ligging.
Ik heb velen,,, zeer velen cx500 gereden. En allemaal verschillend. Niet 1 gelijk....
Tip, blijf experimenteren, leer de liefde voor cx500 kennen....

Groetjes ,
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 april 2022 11:45 
Inderdaad weer zo'n beladen onderwerp. Marco heeft gelijk.
Het is maar wat je wilt doen met een motorfiets en hoe wordt die gebruikt.
Misschien is het interessant om eens te horen hoe in mijn tijd bij Honda het onderwerp "Vering"werd behandeld.
Voordat een motor op een bepaalde markt werd geïntroduceerd ging er altijd een technische voorstelling aan de gezamenlijke Honda-vestigingen en private importeurs voor de kleinere landen aan vooraf. Een Europees team van testrijders waar ik indertijd deel van uitmaakte beproefde dan de motor voor de fine-tuning. Onderwerp was ook altijd de afstemming van de veerring met de dan aanwezige Showa technici want de Europese markt had een andere smaak dan b.v. de Amerikaanse. Natuurlijk was het concept van de motor met zijn specifieke doelgroep bepalend voor de tests. Dus voor de toerfietsen, zoals b.v. de CX oerversie, ook duogebruik en normaal en sportief solorijden. Daarvoor werd gebruik gemaakt van toeristische weggetjes maar ook snelwegen en circuits. Over het algemeen werd er voor Europa gekozen voor een ietsje stevigere voorvering en demping dan het voorstel van de Japanners. Ook al omdat de Europese rijders gemiddeld zwaarder en groter zijn dan Japanners. De Honda/Showa research mensen hadden echter hun huiswerk voor de voorvering/demping meestal wel goed gedaan. Alleen de achterschokdempers konden ons nooit echt bekoren in vergelijking met b.v Koni's. Heel langzaam konden we de Japanners overtuigen om meer die richting op te gaan. Je moet begrijpen dat in Japan nauwelijks met twee personen op een motor gereden werd en voor ons toen met lage snelheden. Het bekende rode lampje bij 80km/h.
Ben het met Marco eens dat met kleine aanpassingen zoals wat meer olie in de voorvork (volg zelf zijn voorstel) er een hele goede vering/demping en een goed bruikbare motor voor algemeen gebruik ontstaat. Zeker nu de banden ook veel beter zijn geworden dan indertijd.
Groeten.
Jaap

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 april 2022 23:41 
Jaap,

dank voor de toelichting, zo leren we elke dag wat

groet, Frans

(die nu met een non-standaard voorvering rijdt wegens slijtage/defect en achter idd KONI)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 april 2022 10:36 
jaap, zeer mooi en duidelijk geschreven..Echt top. Jij kan schrijven dat is duidelijk.,
dank voor de extra informatie. Mooi gezegd.
Eerlijk gezegd denk ik dat deze informatie eigenlijk ergens terug gevonden moet kunnen worden.
Dit is zo goed geschreven bij elkaar dat het de lading dekt, en velen hun eigen invulling kunnen geven nu. Daar gaat het om.
Dank voor aanvulling, kers op de taart.
Groetjes marco..
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 april 2022 12:26 
Ik heb mijn CX Custom (van 1980) inmiddels 15 jaar. Naar de voorvork nooit goed gekeken. Deze motor is uit de USA naar NL geïmporteerd. Amerikanen zijn gemiddeld twee zo zwaar als Europeanen en in één Amerikaan passen ca. vier Japanners. Welllicht om die reden zit er een drukmeter + ventiel op, dus kennelijk staat er luchtdruk op de vorkpoten. Is er iemand bekend met deze vorken? Is het standaard of een accessoire? Wat vragen die vorken voor onderhoud? De mijne heeft dus in 15 jaar 0% onderhoud gekregen. Ik ben benieuwd.

Groet,

Peter van der Schee

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 april 2022 13:42 
dat ventiel kan standaard zijn, met slang tussen de poten zoals bij de GL500 hier. De meter is zeker niet standaard.

En als je er al 15 jaar niks aan gedaan hebt dan hoog tijd om op z'n minst de olie eens te vervangen - als er (nog) wat in zit zal dat zo onderhand dan wel meer op bagger dan op olie lijken door stof en water dat toch langs de seals komt. En kans dat je met verse olie merkt dat de seals versleten zijn en die ook nog moet vervangen, niet abnormaal voor een CX die nou eenmaal een jaar of 40 oud zal zijn. Allemaal niet zo heel spannend, wel even goed in de gaten houden na werk aan de vork, bij zware lekkage kan de olie op je remklauw(en) komen en die kunnen daar niet goed tegen, gevaarlijk, duur herstel.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 april 2022 13:23 
brinkcx
Dankjewel, Frans. Gaan wij maar eens doen.

Groet,

Peter

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorvering

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven