voorvering.....ja.......kunnen we het beter over olie of banden hebben....
Ik ben van mening dat wat origineel is afgeleverd het beste is. Ik heb al het een en ander geprobeerd, en ik ben er niet gelukkig mee.
Uiteindelijk dus terug naar origineel. echter wel met iets meer olie.
Het klopt dat er heel veel soorten veren zijn gebruikt. In mijn ogen is er wel een grote serie gebouwd met allemaal gelijkde cx500 voor vorken, maar begeven moment heeft honda zaken door elkaar gehaald. er zijn zelf voorvorken van honda cb450 gebruikt. En in amerika wilden ze blijkbaar een ander model veer hebben, daar zijn zelfs 35mm voorpoten gebruikt.
Dan het inwendige, ook daar zijn veel verschillen en combinaties gemaakt. Lastig soms als je onderdelen verkoopt. Gelukkig komen de meeste er wel uit.
Soms is het zoeken naar het juiste onderdeel.
Voor als nog, kunnen er twee veren per poot gemonteerd zijn, en er zijn opties waar de bovenste veer is vervangen door buisje. Dit is dus het meest voorkomende gebeuren.
Ik heb dus imitatie gemonteerd, en werd daar niet vrolijk van. CMSNL leverde een half jaar later nog pas bussen die er boven in bij geplaatst moesten worden, toen was ik er al klaar mee, troep er uit gegooid. Ik vind imitatie voor veren niet geschikt voor rijd gedrag cx500 en mijn polsjes.
Wel geschikt, zelf heel goed, zijn de hagon achter veren.
Laten we het omdraaien, de achter veren van de cx500 zijn misschien wel betrouwbaar, maar niet heel goed. Je koopt van daag de dag al snel een beter model.
Dus....de meesten rijden rond met bagger vering...reden, versleten en of te weinig olie in voorpoten.....
Dus blijkbaar weten velen niet eens hoe of wat.
En dat maakt cx500 rijden weer tot een mooi genot..
Ook met minder kun je de wereld berijden....cx500 is het groot mee geworden.....
Opmerking, slecht weg gedrag van een cx500 komt het meeste door de balhoofd lagers die versleten zijn. Daarna de achter vering. En dan de voorvering.
Voor vering heeft heel veel invloed op zwaar remmen voor. Met slechte voorvering zal remweg behoorlijk langer worden. Dus als er niet de juiste, en of juiste hoeveelheid olie bij de veren gedaan is, dan zal de druk op voorwiel tijdens hard remmen niet optimaal zijn. denk aan overmatig inveren, en of stuiteren. Ik zoek zelf hier dus de balans.
Voor recht uit rijden, of normaal stuur gedrag heeft de voor vering niet het grootste aandeel in weg ligging.
Ik heb velen,,, zeer velen cx500 gereden. En allemaal verschillend. Niet 1 gelijk....
Tip, blijf experimenteren, leer de liefde voor cx500 kennen....
Groetjes ,
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html