Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hulpvraag mbt ontsteking gl500.

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 april 2022 14:50 
Hai allen,

Ik hoop dat iemand hier me kan helpen.
Ik heb een gl500 die niet goed loopt. Lijkt na starten alsof hij op 1,5 cilinder loopt. Beetje stotteren, ploffen enz. Als hij eenmaal warm is gaat het wat beter. Maar, soms na 10 km, en soms na 50 dan houdt hij er mee op. 1 Bougie is dan te smerig of kapot. Als ik er een nieuwe in draai, dan loopt hij weer. Soms lukt het ook om hem in zijn 1 en 2 te forceren hogere toeren te draaien, en dan ineens pakt hij weer, gaat die 2e cilinder weer mee doen. Alsof die bougie dan ineens wel weer voldoende stroom krijgt of dat hij wordt schoon gebrand.

Uiteraard heb ik carbs uit elkaar gehad, gereinigd, nieuwe sproeiers enz. Allemaal standaard maten, niks geks. Ook de bougies, bougiedoppen, kabels, bobines, alles vervangen door nieuw. Ook de NEC blokjes gewisseld, en 1 nieuwe aangeschaft, en op beide kanten geprobeerd. Niets helpt.

Het voelt voor mij alsof de ontstekingsvervroeging altijd aan staat. Want de bougies worden zwart, terwijl er voldoende lucht en niet teveel benzine in gaat. Lage toeren zijn dus lastig, maar alle hoge toeren gaan prima.

Nu ben ik handig, en mechanica kan ik wel volgen, maar stroom niet zozeer. Ik heb het blok er nu maar onder vandaan gehaald, hopende iets raars te zien bij de ontsteking.
Maar dat ziet er oke uit, veertjes zijn heel, en lijken normaal hun werk te doen. Maar zo blijf ik met een motor die nooit goed loopt.

Is er iemand die dit herkent? Of zijn er opties voor een andere of verbeterde ontsteking te krijgen?

Heb nu al zoveel uur gesleuteld, gepuzzeld enz, maar ik kom er niet uit alleen. Heel frustrerend. Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet misschien.

Bedankt alvast voor het meedenken!
Leo
CX500C Deluxe

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 april 2022 17:05 
Heb je de weerstand van de pickup spoeltjes al gemeten? Zie ik niet terug in de lijst van dingen die je al gecontroleerd hebt. Met de TI onsteking gaat meestal niet zoveel fout, maar die spoeltjes (en de connectortjes er van) geven een enkele keer wel eens problemen.

Hoe je dat moet meten staat wel in de boekjes, universeel metertje van de Action of zo is al goed genoeg.

Laat iig even horen wat je meet.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 april 2022 18:08 
brinkcx
Hai Frans, bedankt voor je reactie!

Ja klopt. Zoals gezegd, ik heb bijzonder weinig verstand van stroom, maar 2 dingen heb ik in ieder geval gemeten.
- De pick ups, die geven 512 en 511 ohm, dus dat zou oke moeten zijn volgens instructies die ik ergens vond.
- De stator, die geeft op 3 kabels 3x 1,5 ohm. Dat zou ook oke moeten zijn.

Verder zie ik dat mn vraag 3x is geplaatst. Ik kreeg steeds een error. Maar ik ga kijken of ik die andere 2 kan verwijderen.
CX500C Deluxe

Schrijver CxREW
Admin 
#4 | Geplaatst: 20 april 2022 21:03 
Leo Schaap:
Verder zie ik dat mn vraag 3x is geplaatst. Ik kreeg steeds een error. Maar ik ga kijken of ik die andere 2 kan verwijderen.

Heb ik al voor je gedaan
webmaster (JiMi)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 april 2022 22:33 
OK, dat zal 't dan niet zijn..

Nog wat vragen gecontroleerd/gedaan? :

- afstelling spoeltjes, afstand tot nokje op vervroeging en timing?
- laad/accu spanning normaal ? In (vergezochte, zeldzame) gevallen kan een defecte regelaar ook ellende geven. Test door voeding van stator (3x geel) los te trekken en even alleen op accu te rijden. Beetje lastig met blok los op de bank, snap ik...
- o ja, nog wat dingetjes die wel vergeten worden maar je leuk voor de gek kunnen houden : luchtfilter ? benzine toevoer vanaf kraantje (filter, vacuum slangetje, membraan) ?

mbt timing :

- als je toch blok los hebt, check dat nokje soepel kan draaien op de as (heb er wel eens één gehad die half vast zat, maar dat na lang stilstaan).
- controle met stroboscoop zou beste zijn als twijfel tijdstip blijft

- geen paniek !
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 april 2022 15:09 
brinkcx
Je zegt hier helemaal geen rare dingen. Kraantje, filters enz enz allemaal gecheckt en nu in ieder geval oke. In een eerder stadium leek het namelijk ook alsof hij te weinig benzine kreeg. Of vacuum in de tank of zo. Maar dat was voordat echt alles uit elkaar is geweest en schoongemaakt.
Spanningsregelaar in eerder stadium ook al vervangen. Accu ook z.g.a.n., laadt prima op, voldoende vermogen om vaak achter elkaar te starten.
Nokje en spoeltjes zien er allemaal strak uit. En netjes waar ze horen te zitten volgens mij (als leek).

Tja, hoe je dat checkt met die strobo daar moet ik me maar eens in verdiepen. Heb voor mijn gevoel nu alles wel gedaan / gezien en gecheckt. Maar dat is als hobbie sleutelaar natuurlijk.
Denk ik alles maar in elkaar ga zetten, en alle aansluitingen enz enz nog eens goed check. Meteen olie en koelvloeistof vernieuwen als ik toch bezig ben. Je weet maar nooit. Misschien is het probleem straks ineens weg als alles uit en in elkaar is gehaald / gezet.

Wordt vervolgd!
CX500C Deluxe

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 april 2022 19:34 
ik wil graag weten welke bougie zwart wordt.

Het hele verhaal komt zelden zo voor bij een gl500.

Ik krijg het gevoel dat er een ander probleem is. Echter er wordt gesproken over 2 bougies. En er wordt over ontsteking gesproken.
Vreemd, want bij de gl500 is de ontsteking gedeeld in links en rechts. Als ze alle twee niet zouden werken, dan zit het fout in de voeding.
Kunnen de weerstanden zijn in bougie doppen, maar ik twijfel.

De storing lijkt veel meer weg te hebben van een benzine kraan die lek is, en of niet goed werkt. Als carbs niet genoeg benzine krijgen, of juist te veel over de rechter cilinder, dan kan de benzinekraan daarin de oorzaak zijn. Bij vol gas geven en of sluiten kan de kraan het weer even doen, maar er is wel wat aan de hand.
Dus dat ook na lopen, benzine kraan, en let op of alleen rechter bougie zwart wordt.

En er is nog iets, ik kom nog wel eens slechte zekeringen tegen, deze zijn inwendig gescheurd, en maken af en toe contact en of net niet, zit het probleem onder het dopje van de glas zekering. Verzoek om zekeringen te vervangen.

Dan toch volgende test doen, ik zij al ontsteking is in twee delen, links en rechts, dus als je nu tijdens het rijden 1 dop los strekt eerst links, en dan rechts, dan wil ikweten wat dat doet. Blijkt 1 kant wel lekker te werken, en de andere kant te stotteren, dan weet je genoeg, dan kan de pic up coil achter op het blok de oorzaak zijn.
Ga deze test doen..

Mailen mag, marcobecker@zonnet.nl
Bellen niet, en ik neem ook geen werk aan.,
Voor meer info, kijk ook op you tube kanaal. marco becker
of google marcobecker.nl
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 april 2022 19:38 
nog een opmerking, ik heb 1x eerder zoiets mee gemaakt, bleek massa blok te zijn? Dus massa aan het frame, naar buiten kant blok!!
Vraag niet waarom, maar toen we dat voor elkaar hadden met de massa door domweg startkabel aan frame, accu, en motorblok te leggen, liep toen als een zonnetje.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 april 2022 10:04 
Yep, zeker massa controleren !

En voor het geval je dat nog niet gedaan had : controleer vlotter niveau ook even .. blijft toch ook wel klinken als brandstof probleem.

Methode : hang eerst de carbs even op zonder blok, (werkt makkelijker) transparant slangetje aan ontluchting onder vlotterbak, dat omhoog leggen langs carb. Aftap schroef open doen. Niveau in slang moet dan zo net onder bovenrand bakje komen.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 22 april 2022 15:18 
Marco en Frans,

Beiden bedankt voor de tips. Ga ik dit weekend mee aan de slag!
Kraantje lijkt me goed. Is en werkt iedentiek aan die van een cx die ik ook nog heb staan. Alleen zijn de carbs voorzien van zo'n vacuumaansluiting, die is afgedopt. Reden is omdat er een cx tank op zit. Maar kan het echt zo zijn dat zelfs met de juiste sproeiers er toch teveel benzine in / door komt??
Het was inderdaad steeds wel de rechter bougie.
Truuk met dat slangetje is een goeie, die kende ik nog niet.
En stel dat er echt teveel benzine binnen komt, kan ik dat dan fixen door het kraantje maar half open te draaien bijvoorbeeld?

Heb ook de mechanische vervroeging er nu uitgehaald om te checken. Ziet er prima functionerend uit. Alleen aan de achterkant, die in het blok zit, ziet ietsje aanslag, en ook een heel klein bultje. Zou dat verschil kunnen maken?
Kan ik ook foto's toevoegen hier misschien? Zo ja, hoe?
CX500C Deluxe

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 22 april 2022 16:38 
Leo Schaap:
Kan ik ook foto's toevoegen hier misschien? Zo ja, hoe?

Jazeker kan dat. Zie de FAQ voor een uitleg hoe te handelen.
HIER KLIKKEN kan ook.
Zorg dat je foto ergens op internet staat, EN dat de link ernaartoe eindigd op .jpg (of .gif)
Succes, Marcel.
P.s: heb je een kuip op de GL zitten? Het komt soms voor dat de lowers van de kuip er voor zorgen dat het luchtfilter heel snel vervuild en de motor niet meer lekker loopt.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 april 2022 18:58 
Kraantje moet alleen ruim genoeg benzine kunnen aanleveren, hoeveel wordt bepaald door de vlotter die de toevoer afsluit wanneer gewenste niveau in de vlotterbak bereikt is.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 22 april 2022 19:55 
blijft er nog een ding over.

sproeiers zitten verkeerd om, 78 115, omdraaien. 115 zit onder de gasnaald.
78 op andere plek....
kan zien dat hier wat fout zit, en het rubberen dopje.

Kijk op you tube marco becker carburateurs cx500
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 22 april 2022 22:00 
Aanvulling, had die vraag vergeten: als niveau in vlotterbak niet klopt dan is er wat fout met de werking van de vlotter en/of de vlotter "naald" die niet goed regelt. Kraantje heeft daar niet direct invloed.

te hoog : lekt dan weg door overloop, had je dan waarschijnlijk al gemerkt

te laag : zal niet goed lopen, hoe slecht hangt er van af hoeveel te laag. Kan geniepig foutje zijn.

Let op : vervangende (non-OEM) vlotter naalden zijn soms te kort/lang/fout en dat geeft ook gezeur. Kijk goed naar origineel en vervang niet onnodig. Voor alle koperen dingen in de carb is het een goed idee om waar mogelijk origineel te (blijven) gebruiken, de kwaliteit van de "revisie" setjes varieert nogal
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Rob1969
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 1 juni 2022 20:01 
Leo Schaap

Hoe is dit afgelopen??

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hulpvraag mbt ontsteking gl500.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven