Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Remmen wederom lek

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 mei 2022 20:35 
Wellicht dat iemand een goed idee heeft en/of dat ik wat over het hoofd zie...

Vorig jaar (2 jaar al?) voorremmen gestraald, poedercoat, en de zuigers + alles van rubber (en de remblokken zelf) vervangen... kortom alles mooi nieuw en opgeknapt!

Alles prima, geen issues.

Half jaartje terug, voor de winterstop, begon 1 kant te lekken, echt druppels onder de klauw. Hier de keerring en stofrubber van vervangen uit een nieuw revisiesetje, geen problemen meer...

Vandaag weer is naar kantoor met de brommer, lekt de andere kant bij thuiskomst. Het zeikt er niet uit, maar droog is het ook niet.

Nou ga ik woensdag wel ook hier de keerring vervangen, uit hetzelfde revisiesetje als de vorige keer, maar dat wil ik niet elk jaar gaan doen. Qua werk valt het wel mee, maar best prijzig zo'n setje rubbers.

Wat mis ik?? Gewoon pech gehad met 1 setje en hierna is het klaar voorlopig?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 mei 2022 00:39 
Zo te horen heb je niks gemist maar toch ergens een probleem gekregen. De kandidaten voor de oorzaak in willekeurige volgorde ;

- slechte revisie set (rubber slecht/verkeerd, maatvoering zuigers)
- verkeerde remvloeistof (anders dan DOT 4 ?)
- binnenkant klauwen teveel gestraald, nu overmaats?
- groeven in klauw voor rubber beschadigd bij schoonmaken of stralen
- rubber beschadigd bij montage
- verkeerd smeermiddel bij montage (tast rubber aan)

en dan zal ik vast nog wel wat vergeten zijn.

Op afstand kunnen we er waarschijnlijk weinig meer van zeggen. Als we er met de neus bovenop zaten misschien ook wel niet trouwens. Het is wel een raar geval - en gevaarlijk ook nog. Nieuwe spul voorlopig even zonder stofkap monteren misschien zodat je kleine beginnende lekkage snel kan zien door er met een doekje een veeg onderlangs te geven ? Ik vind het een beetje eng .....

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 ๐Ÿ’ฐ

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 mei 2022 07:32 
Ga top, dank voor het meedenken... ja, ik vind het ook wat eng, heb hier niet zoveel mee ;)

slechte revisie set (rubber slecht/verkeerd, maatvoering zuigers)
โ€” lijkt me mogelijk
- verkeerde remvloeistof (anders dan DOT 4 ?)
โ€” zover ik weet niet, zal woensdag nog even extra opletten op de fles (heb ook nog een nieuwe dichte)
- binnenkant klauwen teveel gestraald, nu overmaats?
โ€” binnenkant zat volgestopt en afgetaped en het was zo'n thuis straal ding dus heb het zelf gedaan, vrij zeker dat dit het niet is.
- groeven in klauw voor rubber beschadigd bij schoonmaken of stralen
โ€” mogelijk, maar niet gezien toen ik de andere weer uit elkaar haalde
- rubber beschadigd bij montage
โ€” zeker mogelijk
- verkeerd smeermiddel bij montage (tast rubber aan)
โ€” heb dat remmen vet gebruikt, blauw tube, lijkt mij dus ok?

De ander zal ik de stofrubber in elk geval van verwijderen ook en kijken of daar niet stiekem ook weer lekkage is. Ben al blij dat ik sinds de vorige keer braaf mijn remmen elke keer check.

Gek idee, maar voor de zekerheid... heb stalenremleidingen en een nieuwe pomp... kan dit te veel druk genereren en daardoor lekkage? Lijkt me niet, maar goed. (Nee geen cafรฉ racer, maar alles was wel op na 40 jaar)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 mei 2022 09:50 | Aangepast door: brinkcx 
certifiable:
kan dit te veel druk genereren

hoeveel druk zal bepaald worden door de interne afmetingen van de nieuwe pomp en natuurlijk van hoe hard je er in knijpt, ik zie niet direct hoe je daardoor lekkage zou moeten krijgen.

(en remvloeistof trekt water uit de lucht aan, echt oud spul beter niet gebruiken, neem de verse)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 ๐Ÿ’ฐ

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 mei 2022 10:57 
Nee, te veel druk leek mij ook niet, maar in het kader van volledig zijn.

Ja, verse lag wel in de planning.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 mei 2022 11:01 
Pomp komt overigens bij Marco vandaan, dus wel als vervanging van/voor de oude. Dus niet iets bijzonders of exotisch, zeg maar.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 mei 2022 10:03 | Aangepast door: certifiable 
Nou opnieuw opgebouwd net, geen gekke dingen te zien of niets wat overduidelijk kapot of beschadigd is. Net als bij de andere klauw vorig jaar.

kanaal waar de keerring inzit helemaal schoongemaakt, kwam nog wel wat rommel uit. Maar of dat nou nieuw of oud was?
Klein beetje vet op de nieuwe keerring, zuiger er weer in, dat ging soepel, niet veel kracht nodig, dus lijkt me stug dat ik hier nu iets fout heb gedaan. (Maar dan is verkeerde maat zuiger wel een optie??)

Alles weer gemonteerd, nieuwe dot 4 olie... en nu maar bidden?

Andere kant nog even gechecked, niet droog onder het stofrubber, maar kan dit ook warm geworden vet zijn van het monteren vorig jaar? Maar hoe droog is dit normaal eigenlijk, 100%? Dit allemaal ook drooggemaakt... dus enige optie is rijden lijkt mij en dan weer alles los halen en kijken of het weer nat is?

Weet even niet wat voor opties ik nu nog hebben anders? Ja, 'nieuwe' klauwen of alles weer helemaal opnieuw doen met nieuwe zuigers ook in de hoop dat die een fractie groter zijn? Ze weg brengen naar een motorzaak? (Maar heb niet het idee dat ik iets fout heb gedaan) Ansich allemaal prima opties, maar het worden wel dure remmen zo :|

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 mei 2022 11:08 
kwam wel wat rommel uit oud of nieuw , 1 stukje rommel op de verkeerde plek kan al genoeg zijn,
Heb je de remcub die er nu uitgekomen is goed bekeken dat kan boekdelen spreken waarom het lekte
er moet dan bijna wel een beschadiging te zien zijn

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 mei 2022 11:18 
Cub was echt nieuw nog (klopt ansich wel, nog geen twee jaar oud) geen beschadigingen of iets.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 mei 2022 14:29 | Aangepast door: certifiable 
Maar een rondje gereden met veel remmen en ook gepiep, ook zonder te remmen, remmen gereinigd toen was het piepen weg om na 10 minuten weer terug te komen (?? Zou verwachten dat als het niet goed zit, dat het altijd piept) alles weer los gehaald en gecontroleerd, geen lekkages te zien. Alles in elkaar gezet en nu met meer kopervet. Wederom een rondje gedaan, geen gepiep meer, tot na een paar minuten om vervolgens weer weg te gaan.... Ja, zeg het maar...

Maar goed, voor nu lijkt alles droog onder de stofhoezen, dus van het weekend maar weer een stukje rijden en dan met regelmaat maar even alles checken tot het gevoel goed is? (Wat een gedoe....)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 4 mei 2022 16:44 
Piepen (bij niet remmen) krijg je als de remblokken niet goed van de schijf vrij komen, die horen door de rubber seals net iets terug te gaan. Rubber is nieuw, kijk naar :

- pennen waar klauw op beweegt goed gangbaar?
- piepplaatjes in klauw goed gemonteerd?
- blokken horen wat los in remklauw te liggen
- nog lucht in systeem helpt ook niet

Dan kan het ook nog zijn dat remdruk niet goed terug valt als je de hendel loslaat, maar dat hoor je niet te hebben met een nieuwe hoofdcylinder. Controle door met piepende rem te stoppen (zonder die rem te gebruiken) en dan een ontluchting schroefje heel even los te maken zodat eventuele restdruk weg kan. Gaat daarmee dan over? Zo ja probleem probleem met hoofdcylinder retour of oude leiding intern dicht, maar dat hoor je allebei niet te hebben.

En niet blijven rijden met piepende rem, dan wordt de boel te heet en kan zelfs uiteindelijk vastlopen. Uitkijken dat je niet de vingers brand als je even denkt te voelen hoe warm de schijf is (hoort dus koud te blijven als je niet remt hรจ )

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 ๐Ÿ’ฐ

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 4 mei 2022 17:03 
Zover ik kan beoordelen beweegt alles netjes en vrij... Nou, zal het van het weekend (of vanavond nog) alles los halen, smeren waar nodig (pennen) en dan maar weer is kijken.

Nee, rijden met piepende remmen (als je niet remt) heb ik ook niets mee, maar zal het toch wat moeten doen om te kijken of het werkt.

Nog boeiend? Het lijkt voornamelijk te ontstaan bij 50km/h... ?

Denk je is aardig te zijn voor je motor...

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 mei 2022 18:52 
zet het voorwiel vrij van de grond (krik onder het blok met een balkje om de druk goed te verdelen)
dan aan het voorwiel draaien en remmen , dat herhalen en dan weet je of de blokken goed vrij komen.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 4 mei 2022 19:33 | Aangepast door: amsilverwing 
oke poedercoaten we hebben net een gl1100 af deze is ook gepoedercoat ook de remmen en voorpoten meegenomen best mooi geworden.
maar in de zuigewand zat van het stralen straal grit of spree van het poeder vastgebaken , dit moet je goed schoonmaken anders kom het een gegeven moment los en werkt als schuurpapier.
ook de binnenzijde van de poten zat het.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 4 mei 2022 19:47 
Nogmaals de klauwen er af gehaald, glijpennen opnieuw ingevet en nieuwe rubbers erop... ze glijden soepel en gaan ook weer terug naar hun startpositie als je ze hebt ingedrukt... zou dus zeggen dat dat wel soepel is?

De piepplaatje wel weggelaten, kwam ergens hier op het forum tegen dat ze eigenlijk overbodig zijn met de huidige remblokken, maar heb ze vooral weggelaten omdat ze vreselijk vervormd waren en ik me dus afvraag of dat wel zo lekker werkt in het algemeen.

Alles weer gemonteerd, remmen en daarna vooruit (of achteruit) duwen geeft geen geluid... maar dat deed het hiervoor ook niet, pas bij hogere snelheden.

Heb niet het idee dat de binnenkant 'vies' is.

Mocht het hierna niet werken dan haal ik alles uit elkaar en ga ik maar poetsen ofzo, je zou zeggen dat het niet zo moeilijk kan zijn.

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Remmen wederom lek

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven