Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Problemen carburateurs / stationair lopen

 
Schrijver JochemHam
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 mei 2022 16:35 
Goedemiddag allemaal,

Wij hebben moeite om onze CX500 uit '78 stationair te laten draaien. Het starten is al lastig, ook met choke, beetje remreiniger doet wonderen. Als hij warm is dan start hij meestal wel. Met de choke dicht draait de motor goed, wel met een hoger toerental. (Er zit geen toerenteller op dus lastig zeggen hoeveel toeren hij loopt.) Zodra je de choke open zet, warm of koud blok, dan slaat het blok af. Ik heb al het e.e.a geprobeerd met het stellen van de mengselschroeven en gasklep maar dit heeft nog niet tot verbetering geleid. (met de mengsel schroef ben ik uit gegaan van een stand van 2 slagen open en van daaruit beide richtingen proberen.)

Tevens heb ik gekeken naar het brandstofniveau in het vlotterbakje, die is een stukje onder de bovenrand van de vlotterbak. Zou dit de problemen kunnen veroorzaken?

Ik heb ook gechecked op vacuumlek bij de inlaat rubbers door er remreiniger op te spuiten, dit heeft geen effect op het toerental dus zal er waarschijnlijk ook geen lek zijn.

Heeft iemand idee hoe ik dit verder kan aanpakken?

Alvast bedankt.

Groeten Jochem

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 31 mei 2022 09:44 
Welkom op het forum Jochem. Lastig probleem dat je beschrijft.
Sommige CX'en starten heel makkelijk, andere hebben (koud) meer moeite. Het helpt om te starten met "verse" benzine in de carburateur. Dat kan b.v. door de vlotterkamers af te tappen.
Wat ik vreemd vind is dit verhaal:
JochemHam:
Zodra je de choke open zet, warm of koud blok, dan slaat het blok af.

Een warm blok dat afslaat als je de choke open zet snap ik, maar een koud blok dat ook afslaat?
Het lijkt mij dat de carbs te rijk staan. Zijn de carbs eronderuit geweest en heb je de sproeiers wel op de juiste plek terug gezet? Kijk anders bij de youtube filmpjes van Marco Becker hoe je de carbs moet afstellen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 31 mei 2022 15:22 
Tussen de regels door lees ik dat het een cafe-racer geworden is? En dan is het standaard luchtfilter waarschijnlijk ook gewijzigd? Er staat me iets bij dat dan de sproeiers anders moeten kunnen zijn. Ergens hier op 't forum is daar ooit wat over gezegd.... maar waaar ?

Succes
Harmony,
Hans
( geen cafe-racer, ook geen CX .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 31 mei 2022 16:08 
Gebruik de zoekfunctie van het forum, bv met het trefwoord "sproeier". Dan kom je o.a. DIT verhaal tegen.
Ik was afgelopen weekend in Assen tijdens de Ducati circuit dagen. Meerdere racefietsen gezien die geen KM-teller hadden, juist wel een toerenteller!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JochemHam
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 mei 2022 16:13 
Hansv

Het is inderdaad een cafe-racer geworden met sport luchtfilter en redelijk open uitlaten. Om het blok strak te laten lopen zullen we inderdaad nieuwe sproeiers moeten hebben maar hij moet toch op zijn minst stationair kunnen lopen zonder choke met de originele sproeiers.

MAST

Ja het lijkt inderdaad dat ze te rijk staan, echter spelen met de mengsel schroef maakt weinig tot geen verschil.

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 31 mei 2022 16:32 
JochemHam:
sport luchtfilter

Sommige filters kunnen de poort blokkeren die de vacuümschuif bediend. (het randje/sleufje boven de gasklep aan de achterkant van de carburateur)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 31 mei 2022 16:51 | Aangepast door: Hansv 
Misschien ergens een vuiltje? Je weet het maar nooit. Zelf een keer gehad dat 'ie er aan 1 kant niet helemaal lekker liep, na wat (gekke) testjes bleek dat die kant ergens een verstopping had.
Een open gewerkte carburateur is hier te vinden ( ook maar van internet geplukt )
carb cx500

Harmony,
Hans.
( die van alles van internet haalt .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 31 mei 2022 19:19 
Start met choke of startspray, verder niet = alle basis zaken nazien.

- Als spelen met de luchtschroeven geen effect heeft werkt dat systeem van de carbs blijkbaar niet. Dus : carburateurs grondig reinigen in de ultrasoon, alle sproeiers en koperen delen er uit en schoonmaken.

- Kleppen stellen en compressie meten.

- luchtfilter(s)?

- ontsteking 100% in orde?

Kortom, alles goed in orde maken, slecht starten van een - gegarandeerd - wat oudere motor blijft altijd lastig, vaak een optelling van kleine dingen.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Problemen carburateurs / stationair lopen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven