Hallo, een tijdje geleden heb ik een CX500c gekocht die helemaal in onderdelen uit elkaar lag. Ik heb de motor langzaamaan weer in elkaar gezet en vele zaken vervangen of gerepareerd.
Na een tijdje zat het blok er weer onder en kon ik het blok voor het eerst starten. Dat ging redelijk snel voor een blok dat minimaal een jaar niet gelopen had. Maar het liep niet mooi.
Ik ben gaan meten en kwam tot de conclusie dat de motor een ignitech nodig had.
Toen ik die op de kop getikt had en gemonteerd, wilde de motor wel lopen, maar niet goed. ik dacht, de carburateurs zullen niet in orde zijn. (ignitech zou immers de ontsteking goed moeten regelen). Ander setje (perfect schoongemaakt en afgestelde) carburateurs geprobeerd, maar helaas, geen verbetering.
Bij deze motor zaten "aftermarket" bobines. De bougies (iridium) vonkten daarop als een gek, dus die bobines werkten. Zou ik die ene zeldzame ignitech hebben die af fabriek verkeerd afgesteld stond? Ik monteerde op goed geluk de oude CDI weer en liet de ignitech even losgekoppeld. Tot mijn verbazing sloeg de motor gelijk aan en liep veel beter dan met de ignitech.
Proefrit gemaakt en inderdaad, goed oppakken, goed doortrekken, loopt prima.
Frans Brinkman bood aan om de ignitech aan een laptop te hangen en te kijken of daar iets fout zat. Hij had ook nog 2 originele bobines die ik kon lenen om te testen.
De ignitech hebben we op de laptop aangesloten en zagen een klein verschil met de originele instelling (dank aan HansV voor het originele ignitech file). Na het downloaden van die instelling was er qua lopen van de motor geen verbetering (ignitech en aftermarket bobines). Toen de originele Honda bobines erop, in combinatie met de ignitech. En ja hoor! Daar liep het blok prima op!
Conclusie: de ignitech ontsteking is prima, maar wel in combinatie met de juiste bobines.
Met veel dank aan Frans (Brinkcx) voor het lenen van een carburateur en bobines, het helpen met compressie meten, en het helpen met de ignitech meting.
Marcel.
(ps, de motor komt te koop)
Een foto van de motor tijdens de opbouwfase.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl