Knap hoor, die opladers, dat ze dat allemaal kunnen onthouden....
Maar ook beetje aandacht voor hoe je motorfiets eigenlijk in elkaar zit. Een CX kan je een 14Ah accu geven (standaard 12) en start daarmee gewoonlijk zonder problemen. Red je het daar niet mee dan is er iets serieus niet orde ook als de accu geen 100% is. Starten is een eenvoudig systeem.
Nou heb ik toevallig ook Deauville gereden, die krijgt maar een 9Ah accu mee, werkt bij normaal gebruik goed hoor. Maar dat is niet zo ruim als je daar bv. volgens aanbeveling van Honda de carbs aftapt voor
langer dan een maand stilstaan (ja, zoek het schroefje en geen aftap slangetje aan de carbs, lekker hoor !). Dan moet bij start de brandstofpomp eerst de boel weer vullen en dat pompje werkt alleen als de krukas draait en ontsteking werkt. Na werk aan brandstof voorziening is er nog veel meer pompwerk. Die accu moet dan wel echt in orde zijn. Raad eens hoe ik dat weet?
Starthulpje hebben is dus eigenlijk wel goed idee. Uh, ja, eerlijk is eerlijk, had nooit zo'n ding bij me en die Deauville heeft me nooit laten staan
Zo erg is 't dus ook weer niet
.Je kan ook gewoon lekker gaan rijden, gaat prima met zo'n motor.
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰