Hallo. Mijn CX had vorig jaar steeds meer last met starten. Hij sloeg slecht aan als hij een tijd niet gelopen had. Maar ook als hij warm was werd het starten een steeds groter probleem. En dan ook nog de herrie en het terugslaan van de startkoppeling die steeds erger werden. Tijdens een rit hoorde ik opeens een vreemd geluid. De motor liep maar er klopte iets niet.
Ik verdacht de startkoppeling en vermoedde een lekke koppakking. Ik durfde er niet meer mee te rijden, daarom was ik op mijn Transalp naar SJK.
Tijd voor nader onderzoek en reparatie. Ik vond Jaap bereid om naar mijn motor te kijken en te repareren.
De motor werd door Jaap en Willem op een dag in het najaar van 22 opgehaald en op de aanhanger naar Rotterdam vervoerd om aldaar in het CXhok van Jaap onderhanden te worden genomen.
In de afgelopen maanden zijn ze bezig geweest om het e.e.a te repareren.
Zoals verwacht bleek de startkoppeling niet oké te zijn, met name de bouten waren los getrild en hadden het schroefdraad van de rotor beschadigd.
Gelukkig had ik nog een goede andere rotor. Die heb ik opgestuurd zodat Jaap ermee aan de slag kon. Intussen hadden ze ook ontdekt dat de kleppen lekten. Compressie te laag. Niet zo gek dat hij dan niet wil aanslaan.
Er waren nog wat "dingetjes" die aangepakt werden en gefixed.
Een paar weken terug kreeg ik bericht dat de motor weer liep en ik hem kon ophalen. Joepie!
Maar ja, voor 1 maart mocht het nog niet.
Het ophalen werd vandaag. Niet echt de mooiste dag om motor te rijden, maar tegen een klein beetje water kan ik wel.
Vanaf Rotterdam reed ik eerst nog even naar Zoetermeer. Het kleine beetje water was best veel geworden. Het ritje zelf ging verder prima. De motor liep perfect!
Toen ik weer iets opgedroogd was begon ik de terugreis naar Amersfoort. De regen was in miezer veranderd maar ja, ik moest toch naar huis.
Bij Woerden zag ik wel heel veel "spray" in de spiegel. Spray? Nee, dit was niet goed...
De snelweg af en gestopt. Bij het waterpompdeksel liep flink wat koelvloeistof weg. Op de uitlaat, dat gaf de stoomwolk.
De motor liep wel en de temp meter gaf geen vreemde waarde. Klein stukje verder gereden, niet over de snelweg.
Intussen belde Jaap: niet verder rijden! Dan maak je meer schade.
Even buiten Woerden stond ik stil op een redelijk veilig plekje. De ANWB bellen, kijken of zij hulp kunnen bieden. Ik ben tenslotte niet voor niks platinum lid.
Bellen lukte niet om iemand aan de tel te krijgen. ' wegens drukte hebben we een wachttijd'.
Dan maar via de app. Ik meld daar dat ik met pech sta. Maar ik krijg geen bevestiging dat mijn melding is ontvangen.
Lang verhaal kort, na nog 3 bel pogingen en 3x pechmelding in de app was mijn accu van de tel leeg en de ANWB niet op de hoogte van mijn probleem en ik een uur verder en natter.
Iets verderop waar ik stond was een woning. Daar heb ik aangebeld en hulp gevraagd. Die kreeg ik gelukkig!
Via de tel van de bewoners kon ik nu wel de ANWB bellen. Bij de ANWB hadden ze wel iets gezien van mijn melding maar er was toch iets fout gegaan. De monteur was onderweg maar het kon wel even duren. Na nog ruim een uur wachten was daar eindelijk de monteur. We probeerden om de radiator bij te vullen. Dat lukte maar het liep er bijna net zo hard weer uit bij het waterpomp deksel.
Niet ter plekke te repareren. De motor mocht naar huis of naar Rotterdam. In overleg met Jaap besloten de motor naar Rotterdam te laten brengen.
Ik mocht weer bij de mensen binnen wachten op de berger. Na een half uur belde hij, ik ben er over 5 min.
Samen hebben we de motor op de vrachtwagen gezet.
Ik had blijkbaar geen recht op vervangend vervoer maar mocht wel met de berger mee tot station Woerden.
De motor ging naar Bodegraven en gaat morgen door naar Rotterdam.
Ik met de trein naar huis. Daar was ik om 21.35, ruim 5,5 uur na mijn vertrek uit Zoetermeer.
Ik ben nu wel heel benieuwd wat er nou aan de hand is met mijn CX.. Jaap gaat er snel mee aan de slag. Horen we vast wel van wat ze tegenkomen.
Wordt vervolgd.
Marcel. (weer wat geleerd
)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl