De laders meten voltage bij lage stromen tijdens laden en voor test ontladen, als ze met die dunne kabeltjes de volle startstroom van 100+ Ampère zouden gebruiken dan ging de boel in rook op
Hou wel in de gaten hoelang de lader nodig heeft om een lege accu weer vol te krijgen, hoe sneller hoe slechter, de accu kan dan blijkbaar nog maar weinig openemen. Op sommige accu's staat vermeld wat voor laad tijd je mag verwachten bij een bepaalde stroom, en op de lader staat normaal wel hoeveel stroom die zal gebruiken om te laden.
Professionele tester die werkelijk de geleverde stroom testen zijn een stuk lomper en echt testen kan je zelf niet goed. Typisch scenario heb ik net gehad : een wat oudere Yuasa vervangen die wat de lader betreft prima was, op de motor ook nog wel als (beetje langzaam) starten onmiddellijk lukte. Ging starten even wat moeilijker : einde accu stroom. Nieuwe accu : flats, lopen, ook na paar lange start pogingen. Die "oude" accu had nog best een hele tijd mee gekund als die motor altijd vlot had willen starten - maar dat deed 'ie dus niet (nu wel
)
Blijven rare dingen die accu's, voor kwaliteit moet je betalen.
Succes, Frans
(groot voorstander van een voltmetertje op de motor, weet je wat er gebeurt!)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰