Bedankt voor je reactie. De laatste tijd probeer ik al dat soort elektronica beter te begrijpen en dan ontstaat er nog wel eens wat verwarring.
Dan ga je op zoek op het internet en gaat daar info met regelmaat alle kanten op, of de interpretatie slaat net de plank mis.
Vroeger gooide ik er af en toe ook gewoon een nieuwe accu in en als je verder de contacten schoon hield ging er eigenlijk weinig mis.
Ik heb gelezen dat 14,7 Volt wel rond het max genoemd mag worden. Maar accu techniek staat ook niet stil en accu leveranciers proberen de voordelen en nadelen mbt het voltage zo positief mogelijk te benutten. Iets meer/minder geeft die voor/nadelen.
Nu dan vaak gesproken wordt over lithium varianten wil ik daar wel graag meer over weten. Al is het om tot de conclusie te komen dat de nadelen de voordelen niet overtreffen, maar dat kan ook weer van persoon tot persoon verschillen.
Die CDI techniek van de jaren '80 was een behoorlijk goed concept en is decennia lang weinig aangepast Zo heb ik op elke fiets graag een voltmetertje, dan kan ik beter in de gaten houden of er eventueel wat mis gaat.
Dat van die NECjes moet ik dan nog even gaan nalezen.
Door vervuiling, oxidatie worden de weerstanden hoger en denk dat daar ook schuld ligt dan dat alleen toe te schrijven aan de regelaar/stator.
De oudere types worden door de wijze van stroom doorgeven sneller warm. MOSFET zou een mooie opstap kunnen zijn, maar heb al gelezen dat er met regelmaat
namaak opduikt. De vraag is na hoeveel km je met die warmte besparing (benzine verbruik) zo'n MOSFET hebt terugverdiend.
Misschien een idee om achter je oude regelaar een aluminiumplaatje te plaatsten of op een andere manier de koeling te verbeteren.
Volgend filmpje laat mooi het verschil zien:
Aan de ene kant heb je eventueel voordelen mbt de modernere regelaars.
Aan de andere kant voordelen mbt nieuwe accu technieken, alhoewel hun nadelen er ook duidelijk zijn. Zo hebben sommige lithium versies onvoldoende voordelen om maar
meteen de lood accu de rug toe te keren.