Al enige tijd rijd mijn CX500 met GY6 DC CDI ontsteking in plaats van de Honda cdi omdat mijn hoge toeren spoel het opgegeven had.
De GY6 DC CDI maakt alleen gebruik van de puls sensor zonder de hoge en lage toeren spoel te gebruiken, zoals voor de CX was bedacht. (Ik dacht van de bovenste dode punt sensor, maar ben gecorrigeerd zie opmerking van Brummbaehr hieronder)
De energie komt van het 12V systeem die geschakeld is via het contactslot, vandaar dat je een DC ontsteking gebruikt (er zijn ook AC GY6 DCI's).
Dit werkt ook als je een dynamo plaatst die geen hoge en lage toeren spoel heeft.
Als ik goed geïnformeerd ben gebruikt Honda ze zelf ook in een 250cc scooter (de Elites en Helix).
Wat je nodig hebt zijn 2 GY6 DC blokjes, ik bestel ze op Aliexpress. Er zijn begrensde en onbegrensde blokjes, neem de onbegrensde.
Stekkers, ook van Aliexpress
De stekker van de Honda CDI met 8 aansluitingen haal je los en vervang je (of je knipt de stekker van een Honda CDI af en gebruikt die).
De 2e stekker voor de ontsteking met blauwe en witte draad heb je niet meer nodig.
De stekker heeft 8 aansluitingen waarvan je er 3 gebruikt: de puls sensoren en een min draad.
Voor de nieuwe CDI die 6 aansluitingen heeft op 2 stekkers gebruik je er 4: de + op de kleine stekker, de - , de pulssensor en de draad naar de bobine op de stekker met 4 aansluitingen.
Voor iedere cilinder gebruik je één GY6 DCI, die stuurt de linker of rechter ontsteking aan wat bepaald word door de draad die uit het motorblok komt (via de Honda stekker).
Aansluiten:
De nieuwe stekker (die in de Honda stekker vanuit het blok gaat) heeft 2 inkepingen die houd ik onder, de draden gaan er aan de achterkant uit.
Dan heb je van links naar rechts de volgende aansluitingen:
1 2 3 4
5 6 7 8
en je hebt 2x de GY6 CDI, die hebben 2 stekkers een van 2 en een van 4 aansluitingen, de kleine stekker noem ik boven, het blokje zit achter de stekker:
1 2 ______ 1 2
Links ____ Rechts
3 4 ______ 3 4
5 6 ______ 5 6
Je verbind het op de volgende manier:
Honda 1 gaat naar GY6 links 5
Honda 2 gaat naar GY6 links 4 en rechts 4 en naar de
- (het frame)
Honda 5 gaat naar GY6 rechts 5
GY6 links 2 en rechts 2 gaan naar
+ geschakeld
GY6 3 links gaat naar de linker bobine
GY6 3 rechts gaat naar de rechter bobine
Als het goed is kan je het hiermee aansluiten en werkt de ontsteking
Voor vragen plaats hier onder of PB mij.
(Mod edit: foto's geplaatst, het is overigens niet nodig om de foto's in een eigen webalbum te hebben staan, met Postimages.org kan je foto's uploaden en een link genereren die hier te gebruiken is.)