Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorvork Honda CX500 C uit 1982

 
Schrijver Johann
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 april 2024 10:23 
Hallo leden!

ik had een kleine vraag met betrekking om mijn voorvork.
momenteel heb ik een voorvork die op lucht gezet moet worden, alleen kan nergens terug vinden als dit orgineel op de Cx zit.
kan ook geen gegevens vinden over hoeveel lucht erin moet.
maar eigenlijk zou ik graag een voorvork zonder deze optie willen.
is het mogelijk om dit te verwijderen en dan een normale dop te plaatsen.

Is het ook mogelijk om de voorvork wat steviger te krijgen. ik vind hem momenteel erg slap.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Johan
J

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 april 2024 11:24 | Aangepast door: amsilverwing 
lucht druk tussen 0.6 en 0.9 bar
en zonder lucht gewoon eens proberen met veel dikkere olie.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 april 2024 13:28 
De "doppen" voor andere CX poten met dezelfde diameter (35 mm in dit geval? Of nog 33?) zullen waarschijnlijk wel passen. Ergens in de sloop (pardon, demontage) vragen die zullen ze wel hebben, of hier.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver borisz
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 april 2024 14:57 
Die luchtondersteuning is een typisch jaren '80 ding. Het is een tijdje in geweest, net zoals anti duik systemen op voorvorken. heel mooi bedacht allemaal maar het werkte niet zo geweldig als gehoopt.

Zoals Brinkcx hierboven al noemde kun je dikkere olie gebruiken en je zou ook nog kunnen opteren voor progressieve veren. De veren die in onze motoren zitten zijn na +40 jaren echt wel aan het einde.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Johann
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 april 2024 16:28 
Dankjewel heren voor jullie antwoord!
maar de luchtondersteuning doppen kan je gewoon verwijderen zonder problemen?
ja ik zat zelf ook te denken om progressieve veren te bestellen.
het is zeker zo dat ze nu wel versleten zijn na 40 jaar en zo voelen ze ook.
ik las ook als je ze onder lucht druk zet dat de kans dat de afdicht rubbers gewoon te veel druk op komt te staan waardoor je ze eruit kan blazen?
maar iedergeval bedankt voor jullie reactie.
J

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 april 2024 23:29 
Dichte doppen is gewoon hetzelfde als luchtdruk nul er in. En zolang je er niet meer dan de aangegeven max. druk er op zet blijven de afdichtingen ook wel heel., bij normaal inveren loopt de druk daar binnen in de poot ook op. Praktisch probleempje is dat je er bij gebruik van een "gewone" compressor er voor dat je het weet veel te veel druk in zet, geen goed idee

En het onderhoud van vorkpoten wordt nogal eens verwaarloosd. Tenzij je zeker weet dat ze dat gehad hebben kan je ze dat beter eerst eens geven, je houdt 't niet voor mogelijk wat vrr bagger er soms uitkomt. En kijk ook voordat je wat bestelt exact wat voor veren er in zitten, dat kan ook nog wel eens een verrassing zijn. Honda had nogal wat variaties en ze worden ook nog wel eens gewisseld.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Johann
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 april 2024 09:38 | Aangepast door: Johann 
brinkcx

Top om te weten dat zo in elkaar zit. Dan ga ik opzoek naar dichte doppen.

Nee klopt deze voorvork heeft al een lange tijd geen onderhoud gehad. Dus ik wou deze volledig aanpakken. Maar wou even weten als de lucht ondersteuning er af kan of niet.
Ik ga straks even kijken wat voor diameter voorvorken ik heb.

Iedergeval er bedankt voor jullie antwoord.

Mvg
Johan
J

Schrijver GL5
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 mei 2024 15:32 
Mooi systeem, maar meer aan slijtage onderhevig en ja, je moet af en toe pompen.
Maar dat is onderhoud en daar hebben de meeste een hekel aan.
Mini fietspompje kopen en (regelmatig) voor elke rit even controleren

Pas bij het loshalen dat die doppen je niet om de oren vliegen.
Je kunt er ook een bout in draaien, issie ook dicht.

Omdat je geen overdruk meer hebt in de poten moet je deze eigenlijk opvangen door meer voorspanning in de veren.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorvork Honda CX500 C uit 1982

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven