Goedendag,
Mijn zoon heeft, op mijn aanraden, sinds vorig jaar een CX500E. Hij is niet zo'n sleutelaar, ik wel.
De CX500E uit '83 hebben we in Duitsland gekocht, weinig kms (27500 km), goede staat.
Helaas hebben we sinds enkele weken problemen met de carburatie/ontsteking. De carburateurs stonden veel te rijk, bougies werden binnen twee zart en de benzine droop uit de inlaatbuizen. Bij hogere toeren liep de motor onregelmatig en knalt, en blaast zwarte rook.
Inmiddels de carburateurs helemaal overhaald en het rijke mengsel is nu teruggebracht naar normaal gedrag.
Echter de motor loopt zo mogelijk nog slechter in de toeren. Eigenlijk krijg je motor niet boven de 3000 rpm.
Nu dus het ontstekingssysteem maar helemaal nagelopen. Nieuwe bougies, nieuwe bougiekabels, weerstand eruit/erin, ontstekingstiming gecontroleerd (met stroboscoop). Goede vonken op de juiste tijd. De transistors vervangen door een gebruikte set, alles zonder resultaat.
Tijdens het verder zoeken (in de schuur en op internet) kwam ik dit document tegen:
http://www.genebitsystems.com/david/MotorcycleElectrical/IgnitionProblems.htmTesten uitgevoerd en krijg ik eigenlijk tegenstrijdige resultaten mbt de pick-up coils in de motor: ik krijg de vonken als ik de test doe met de witte draad, maar als ik de coils doormeet krijg ik de juiste waarden (518 en 528 Ohm). Zijn de pick-up coils nu kapot of niet? Heeft iemand hier een andere manier om deze te testen zonder het motorblok te demonteren?
De testresultaten suggereren dat er iets met de vervroeger aan de hand zou kunnen zijn. Ik meet echter met de stroboscoop een juiste timing en vervroeging, dus wat zou er dan verkeerd kunnen zijn?
Kortom, carburateurs volledig overhaald, ontstekingsonderdelen buiten het motorblok lijken goed te zijn. Zouden de onderdelen ín het blok dan toch problemen hebben? Wat kan ik nog meer testen of meten om onnodig openen van het blok te voorkomen?
En als het blok dan toch open moet, wat zouden we gelijk kunnen vervangen voor een aantal probleemloze jaren?
Mvg KoenH