Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Remmen ontluchten

 
Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 april 2024 12:37 
Omdat een rem aanliep en ik niet wist hoe de conditie van de remvloeistof was heb ik besloten met mijn buurman garagehouder de zaak los te maken. De motor remde gewoon goed vooraf alleen de rechter schijf liep aan. Bij het loshalen bleek dat te kloppen. De rechter remklauw liet zich niet indrukken, ook niet in een bankschroef. Toen heb ik een vervangend exemplaar gehaald en daarmee lukte het wel. De remvloeistof was eruit gelaten (opgevangen) en de zaak bij de remklauwen weer in elkaar gezet gelijk ook met nieuwe blokken.
Nu "even" remvloeistof vullen en ontluchten.
Nou dat werd een opgave. Het lukte niet om vloeistof uit de rempomp in de leiding te krijgen. Dus eerst de zaak weer losgehaald en de leidingen waren open.
Conclusie: er is iets met de rempomp gebeurd door de moderne vloeistof. De garagehouder heeft een mail gestuurd naar MPM en kreeg 2 dagen later bericht dat de moderne vloeistof zelfs minder agressief was voor de rubbers.
In de tusssentijd had ik al gezocht voor een andere rempomp, die aangekocht en afgelopen vrijdag ontvangen, Alles weer gemonteerd maar ook daarmee liepen we tegen hetzelfde probleem aan.
Mijn vraag is hier of dat een bekend euvel is of dat er een trucje is om te vullen, nippels dicht, pompen, vasthouden en nippel voor nippel openen ? Na een 1/2 uur hebben we de moed opgegeven.
Mijn motor is van 1978, CX500 uit de eerste serie met het ronde remvloeistofreservoir.
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 april 2024 17:29 
Beste Hupypupy

Het forum heeft een zoekfunctie....
Als je dan op ontluchten (<-- klik daar) zoekt kom je je antwoord tegen. Dat scheelt weer een hoop typewerk

Mocht je meer willen weten dan type ik graag

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 april 2024 19:16 
erikcx

Dank je. Gevonden. Ga het toepassen en stuur de aangekochte unit terug. Via ebay heb ik recht van retour en geld terug.

Hub
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 april 2024 20:05 

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 april 2024 14:44 
Met de tips van het forum de zaak toch kunnen oplossen.

Stap 1: Rempomp vullen, stuur naar links zodat het potje relatief horizontaal staat.
Stap 2: De bout bij de rempomp naar de leiding lossen en eruit halen
Stap 3: De remhandle inkniipen en met vinger het gat dicht houden, er is onderdruk, nodig om wat vloeistof in de pomp te krijgen. Handle loslaten om vloeistof door te laten. Dit een aantal keren herhalen totdat bij het inknijpen duidelijk wat vloeistof komt.
Stap 4: De leiding weer monteren.
Stap 5: De handle inknijpen, tegen de leiding en reservoir tikken totdat bij het loslaten luchtbelletjes te zien zijn in het reservoir. Dit blijven herhalen tot er niets meer komt. Zie ook stap 10.
Stap 6: De handle een paar keer inknijpen en bij de laatste ingeknepen houden. Nu een ontluchtingsnippel iets open draaien. Bij de geopende nippel komt op bepaald moment de eerste druppel. Nippel weer sluiten.
Stap 7: Stap 5 nog een paar keer herhalen
Stap 8: Stap 6 blijven herhalen. Komt er echt vloeistof uit met wat druk, dan de andere kant nemen.
Stap 9: Als de handle hard gaat aanvoelen ga je de goede kant op.
Stap 10: in plaats van tikken de motor stationair laten lopen geeft ook goede vibratie voor de luchtbel ontsnapping. Wel buiten doen !

Nu eerst voorzichtig gaan rijden, alles moet zich nog zetten en bij nieuwe remblokken deze werken pas optimaal na inlopen.
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 april 2024 20:26 
Stuk duurder en stuk handiger : vacuumpompje voor rem ontluchten kopen (ca. 4 tientjes), dat sluit je op de (opengedraaide) nippel van de remklauw aan. Potje op remhandle vullen en even pompen met dat ding, zuigt dan netjes remvloeistof naar beneden. Even geduldig doorgaan, andere kant zelfde doen, alles vastzetten. Nou nog even stuur met potje in hoogste stand, evt.belletjes omhoog laten komen, paar keer langzaam inknijpen. Dan met tape of zo remhandel strak vast zetten en nachtje zo laten staan, dan komen ook de hele kleine belletjes naar boven en er uit via terugloop in het potje. Klaar.

Maar 't blijven soms lastige dingen om goed ontlucht te krijgen.....

Rij en rem voorzichtig, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 šŸ’°

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 30 april 2024 22:43 
Sinds ik eenmaal zo'n ontluchtingset gebruikt heb wil ik ook niet anders meer. Maar als je zo'n set niet hebt dan komt de instructie van @hupypupy goed van pas. Daar kan iemand zijn voordeel mee doen, waarvoor dank!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver GL5
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 mei 2024 15:13 
'Moderne' vloeistof zolang het DOT 3 of 4 is (niet mixen).
VacuĆ¼mpompje is ideaal en voor weinig bij Ali. Koop de goedkope handversie met de gouden cilinder.
Die duurdere voor op de compressor zijn minder.
Je kunt ook bij de apotheker een grote spuit halen.

Maar lukt het niet via gewoon handrembediening dan zijn vaak de rubbers in de handrem(pomp) versleten.

Ik monteer eerst alles.
Rustig op druk pompen en rem aangetrokken houden dan nippel op klauw openen, weer dicht en remhandel langzaam loslaten.
Wat soms ook helpt, reservoir vullen en nachtje laten staan.

Schrijver Oldwood

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 mei 2024 15:27 
Je kunt ook met een eenvoudige plastic injectiespuit met slangetje vanaf de remklauw het systeem weer opvullen. Is meeste lucht eruit.
Hoef je niet voor naar Ali.
Mvg KoenH

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Remmen ontluchten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven