Wat is "optimaal" voor een remschijf? Enige wat in standaard uitvoering varieert is de dikte, en zolang je niet onder de minimale dikte gaat maakt dat voor het remmen niet uit. Gewicht zal wat minder zijn -altijd welkom- maar dat ga je niet echt merken.
Het lijkt me dat er weinig te optimaliseren valt tenzij je andere schijven en/of blokken gebruikt, dan kan je misschien harder en langer remmen. Kan wel meer kosten, sneller slijten en moeilijker in het gebruik bv. bij nattigheid. En de minimale dikte staat altijd ook op de schijf zelf (op de binnenring) normaal 4 mm voor dubbele schijven voor of 5 mm enkele schijf voor, achter enkele schijf ook 4mm dacht ik. Dunne schijven zouden te heet kunnen worden in gebruik en vervormen.
Maar hoe dan ook, 't blijft een goed idee om vlot en gecontroleerd te kunnen stoppen
Plezier en voorzichtig bij de remmentest, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰