Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Carburateurs opnieuw opbouwen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 4:  1  2  3  4  Volgende »

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 mei 2024 08:39 | Aangepast door: certifiable 
Titel is aangepast... dekt beter de lading ondertussen!

Goedemorgen (Nouja tot nu toe niet echt)

Iemand een briljant idee?

Dacht even snel de cx te pakken, maar tijdens de winter is er iets in de war geraakt, uit de linker carburateur komt benzine gelopen. Gekke is alleen niet via het overloop slangetje maar via de blotterkamer zelf.

Nou zal de oorzaak alsnog (denk ik) een vastzittende vlotternaald zijn... maar iemand een idee hoe dit te fixen zonder alles uit elkaar te halen of is het sowieso wel verstandig om alles is te reviseren?*

Dank alvast!

*iemand nog een cx kopen? Ik wil gewoon rijden, begin het geneuzel wel zat te raken ;)

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 mei 2024 08:46 
Ander idee (maar hoe test je dat als benzinetank er af is?) kan het de verbinding zijn tussen beide carbs? Is dat een rubber slangetje?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 mei 2024 09:05 
Heb je toevallig zo'n zware rubberen stoeptegel hamer oid in de schuur liggen? Klop daarmee een paar keer voorzichtig tegen de carburateurs aan. Dan schieten de naalden weer goed.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 9 mei 2024 10:53 
certifiable:
de verbinding zijn tussen beide carbs? Is dat een rubber slangetje?

Nee. Tussen de twee carburateurs zit een metalen buisje die de carb's onderling verbind.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 mei 2024 19:43 
Dan zijn die rubbers die om het pijpje in beide carbs zitten uitgedroogd en dus lek.
Remedie is die rubbers te vervangen. Dus de carbs moeten daarvoor gesplitst worden en na reparatie weer worden gesynchroniseerd.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 mei 2024 20:59 
En dan is er nog de vieze oplossing die je echt niet moet gebruiken... zo :

Kraantje dicht, carburateur(s) aftappen. Motor buiten zetten, kraantje open en DIRECT starten. Dat lukt natuurlijk niet gelijk, maar als de carb weer vol loopt zal de motor aanslaan en flink trillen - vlotter rammelt nu los - probleem opgelost

Risico : cylinder loopt vol en slaat vast, heb ik bij een CX nog niet gezien. Niet overdrijven dus, maar moet redelijk vlot lukken anders mee ophouden.

Het heeft vaak genoeg voor mij gewerkt, maar je moet waarschijnlijk wel eens de carbs onder handen nemen. Als alles goed in orde is heb je er zelden last van.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 mei 2024 13:36 
Trucje met de hamer lijkt niets te doen en als het vlotternaald zou zijn, zou je dan niet verwachten dat het uit de overloop komt en niet 'ergens' anders vandaan?

Vandaar ook mijn idee met rubber slangetje, maar een stalenpijpje heeft inderdaad ook o-ringetje of iets zoals Hans ook aangeeft...

Nouja ga de tank er maar aftrekken en dan is kijken of ik wat duidelijks zie... wat een pret ;)

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 mei 2024 16:18 
Wat een pret, nu lekt het niet meer... zit ik daar met een zaklamp op mijn knieën te speuren.

Gister stroomde het er echt uit, nu gewoon droog.

Nu denk ik wel te zien dat het pijpje tussen de twee wat nattig is...

Wat is nu wijsheid? De aanname doen dat de winterstop gewoon even een dingetje was of toch maar gewoon alles netjes reviseren?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 10 mei 2024 18:22 | Aangepast door: JiMi 
Ik zou denken als hij nu droog is en droog blijft, lekker opstappen en rijden. Hou wel de eerste kilometers de boel in de gaten want brandstoflekkage op een heet motorblok is een hele slechte combinatie, met het risico op brand.
Het valt mij zelf wel eens op dat na een tijd stilstand (weken, maanden) het tankkraantje aan de buitenkant vochtig wordt van de benzine maar dat het na een paar minuten weer droog is. Verse benzine lijkt rubbers goed te doen wil ik maar zeggen. Ben benieuwd of anderen dat ook zo ervaren.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 mei 2024 21:11 
Ja denk dat ik je idee wel deel ook en in de gaten houden is sowieso handig... nouja hopelijk doet ie het nog even de zomer en dan van de winter maar alles doen... ondertussen maar vast revisiesetje bestellen.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 mei 2024 15:33 
Helaas... toch weer lek! Revisiesetjes besteld... iemand nog super tips hiervoor? Zie er nu al tegenop

Denk wel dat ie daarna de verkoop in gaat, een nieuwerwetse motor is toch ook wel erg leuk.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 26 mei 2024 22:01 | Aangepast door: Hans 
De schroeven van de beugels waarmee de carbs zijn verbonden kunnen ontzettend vast zitten. Ook zijn die schroeven heel kwetsbaar. Je draait de kruiskop snel dol. Om die los te krijgen gebruik ik een slagschroevendraaier met een goed passend bitje.
De o-ringen met een beetje olie invetten dan glijden ze er zo in. Wel de juiste maat ringen gebruiken anders lekt de zaak zo weer.
Wel lastig is het synchroonmechanisme. Beste is om die helemaal terug te stellen; maakt de montage gemakkelijker.
Daarna moet je de carbs wel weer synchroniseren met 2 onderdruk-/synchroonmeters.
Niet moeilijk dus maar wel arbeidsintensief.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 26 mei 2024 23:08 
Pas nog een aardige gehoord over vlotters die open blijven hangen... uiteindelijk bleek oorzaak slangetje tussen benzine kraan en carbs, er kwamen "rubber" stukjes los aan de binnenkant, door veroudering en/of de moderne benzine. Dat kan dus ook nog .

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 27 mei 2024 06:36 
Klinkt als een leuke klus

Ik ga nog maar is overwegen of ik dit allemaal ga doen of hem gewoon zo op marktplaats gooi, met de revisiesetjes er bij uiteraard.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 27 mei 2024 15:57 
En nu is het weer kurkdroog... zolang er maar benzine bij blijft, dan stopt het van zelf... altijd leuk, maar goed oplossing is alles uit elkaar, dit is niet houdbaar

Pagina  Pagina 1 van 4:  1  2  3  4  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Carburateurs opnieuw opbouwen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven