JiMi heeft de tabel leesbaarder gemaakt voor leken. Die krijgen jullie hier dus nog eens.
Wat kun je hieruit zien vanuit technisch oogpunt:
Om te beginnen moet je begrijpen hoe bepaalde zaken werken. Tijdens de verbranding heeft iedere motor zijn eigen kenmerkend gebied dat het meest optimaal is. Daar is het eidiagram van het specifieke brandstof verbruik het gunstigst. Precies daar is de vulling van de cylinders het meest optimaal. Bij deze 4 kleppen per cylinder motor ligt dat bij 7000 omw/min (RPM). De lucht/brandstof verhouding in grammen is dan 13.8 : 1 en die beschouwt men als 100% ( technisch heet dit Lambda is 1.00). Op die plek wordt de klap op de zuiger dus ook het sterkste en wordt ook het maximum koppel (kracht naar de aandrijflijn) bereikt. In de grafiek is dat de 3e lijn van boven.
Voor optimale prestaties is af te lezen dat je in de 4 tot 8000 rpm trekt (v = 127.8 km/u) en naar 5 schakelt dan zit je bij ca 6600 rpm en het koppel blijft dan toenemen naar die 7000 toe.
Wil je naar hogere snelheden dan gaat het vermogen (50 pk is ca 37 kW) tellen en zal hij doorgaan tot maximaal zo 8700 rpm schat ik tot ca 166 km/u.
Ook in de lagere versnellingen kun je dit aflezen en proberen rondom die 7000 rpm uit te komen vooral in haarspeld trajecten omhoog.
Natuurlijk kun je ook veel lager in de toeren rijden, daar is genoeg souplesse voor, maar het betekent dat je in een slechter eidiagram zit. De verbranding is dan minder optimaal. De balans is minder fijn. Bij carburateurs is dat beter merkbaar dan bij een moderne electronisch gestuurde injectiemotor, die constant probeert die Lambda 1.00 te benaderen. Tijdens acceleratie wordt die bijvoorbeeld 0.98 terwijl dat in een carburateurmotor wel 0.8 kan worden. Die oude carbs pakken dan heftiger op, maar gooien ook onverbrande brandstof door de uitlaat. Dat is met lambda sonde en katalysator natuurlijk niet zo.
Hierbij ook nog eens de tabel van de gewone CX500, dus geen turbo en zo, want dan wordt het een ander verhaal.
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.