Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Cx500 1978 overbrengverhoudingen UPDATE

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 mei 2024 13:52 | Aangepast door: hupypupy 
Als autotechnisch ingenieur maak ik altijd schakel en snelheidsgrafieken. Daarvoor heb ik de reducties nodig van de 1e tm 5e versnelling en de eindreductie in het achterwiel.
Soms is er uit de motor naar de cardanas ook nog een reductie.
Heeft iemand deze informatie ?
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 mei 2024 17:41 | Aangepast door: JiMi 
hupypupy:
Soms is er uit de motor naar de cardanas ook nog een reductie.
Heeft iemand deze informatie ?

Laat ik vooropstellen dat ik er geen verstand van heb, maar is die niet gewoon 1?
Want de cardanas ligt gewoon in lijn met de uitgaande as in het blok. Dus die draait gewoon 1-op-1 mee.
De overige ratio's vind je HIER (klik)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 mei 2024 18:54 | Aangepast door: hupypupy 
Dank je. Maar er is dus echt een primarie reduction en een final drive en daartussen de 1e tm 5e versnelling.
Die primaire is de reductie tussen krukas en ingang cardan. Dan komt de bak en in het achterwiel de eindreductie. Heel herkenbaar voor mij.

Ik kan nu uit de voeten en als het klaar is zal ik het publiceren hier.
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 mei 2024 21:54 | Aangepast door: brinkcx 
Een stukje met zoiets staat hier (klik) Er was nog een Japanse site waar ook aardige dingen als specifiek brandstof gebruik bij stonden, maar die site is weg blijkbaar en ik heb geen dump er van - zal nog eens rondkijken.

edit : site gevonden, kijk eens hier, leuke historische plaatjes, wel vertalen met Google translae oid :cxglfunclub jp historie pagina
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 mei 2024 22:30 
Van JiMi had ik dezelfde info al. Toch bedankt. Ik kan aan de slag.
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 mei 2024 22:46 
Ondertussen site weer gevonden, er staat nu linkje bij, zie boven
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 mei 2024 12:31 
Hierbij de tabel met RPM en snelheid in de diverse versnellingen.
Daarnaast de grafiek.
In de grafiek zie je in de 5 een knik omhoog, wat inhoudt dat er een soort overdrive effect is. Daarmee dalen de toeren maar mis je trekkracht om bvb in te halen. Dit past bij het karakter van deze motor vind ik.
Bij een sportbike zou die in de hoogste versnelling de grafiek juist dalen.

De grafiek van de CX500
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 mei 2024 13:11 
Goed bezig. Kun je de afbeelding een betere resolutie geven? Want ik kan hem niet goed lezen. En eenheden bij de tabel en grafiekassen plaatsen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 mei 2024 14:24 
JiMi
Heel lastig. Vanuit excel via printen naar pdf. Daarvan prtscrn naar jpg en die naar mijn fotosite voor een link. Als ik een email krijg van je aan hubveders@gmail.com stuur ik het excel bestand.
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 mei 2024 19:09 | Aangepast door: JiMi 
Dat wil ik wel voor je doen. Ik stuur je een email. Ik waardeer het trouwens zeer dat je hiermee bezig bent. We hebben behalve rijders, klussers en poetsers dus blijkbaar ook rekenaars in ons midden
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 mei 2024 19:53 | Aangepast door: hupypupy 
Toch zelf even geprobeerd met je hints op de mail:

Garfiek

De knik omhoog in de 5e versnelling duidt op een overdrive.

Tabel
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 mei 2024 20:38 
Kijk aan
Dan hoef ik niets meer te doen
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 mei 2024 10:24 | Aangepast door: hupypupy 
JiMi heeft de tabel leesbaarder gemaakt voor leken. Die krijgen jullie hier dus nog eens.
grafiek met titels

Wat kun je hieruit zien vanuit technisch oogpunt:
Om te beginnen moet je begrijpen hoe bepaalde zaken werken. Tijdens de verbranding heeft iedere motor zijn eigen kenmerkend gebied dat het meest optimaal is. Daar is het eidiagram van het specifieke brandstof verbruik het gunstigst. Precies daar is de vulling van de cylinders het meest optimaal. Bij deze 4 kleppen per cylinder motor ligt dat bij 7000 omw/min (RPM). De lucht/brandstof verhouding in grammen is dan 13.8 : 1 en die beschouwt men als 100% ( technisch heet dit Lambda is 1.00). Op die plek wordt de klap op de zuiger dus ook het sterkste en wordt ook het maximum koppel (kracht naar de aandrijflijn) bereikt. In de grafiek is dat de 3e lijn van boven.
Voor optimale prestaties is af te lezen dat je in de 4 tot 8000 rpm trekt (v = 127.8 km/u) en naar 5 schakelt dan zit je bij ca 6600 rpm en het koppel blijft dan toenemen naar die 7000 toe.
Wil je naar hogere snelheden dan gaat het vermogen (50 pk is ca 37 kW) tellen en zal hij doorgaan tot maximaal zo 8700 rpm schat ik tot ca 166 km/u.
Ook in de lagere versnellingen kun je dit aflezen en proberen rondom die 7000 rpm uit te komen vooral in haarspeld trajecten omhoog.
Natuurlijk kun je ook veel lager in de toeren rijden, daar is genoeg souplesse voor, maar het betekent dat je in een slechter eidiagram zit. De verbranding is dan minder optimaal. De balans is minder fijn. Bij carburateurs is dat beter merkbaar dan bij een moderne electronisch gestuurde injectiemotor, die constant probeert die Lambda 1.00 te benaderen. Tijdens acceleratie wordt die bijvoorbeeld 0.98 terwijl dat in een carburateurmotor wel 0.8 kan worden. Die oude carbs pakken dan heftiger op, maar gooien ook onverbrande brandstof door de uitlaat. Dat is met lambda sonde en katalysator natuurlijk niet zo.

Hierbij ook nog eens de tabel van de gewone CX500, dus geen turbo en zo, want dan wordt het een ander verhaal.

en de tabel
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 13 mei 2024 18:10 
Bij de sluis

Zojuist even een kleine boodschappen ronde gedaan en deze mooie foto gemaakt.
Op de rit even de 7000 rpm opgezocht waar het kon en je merkt dat alles op zijn plek valt. Optoeren tot 7200 en schakelen en dan bij ca 6400 weer op naar die 7200. Soepel, snel en gewoon lekker. In de lage toeren ligt dat punt ongeveer op de 1/2 van 7000 dus 3500 rpm.

Probeer het maar eens !
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 15 mei 2024 15:43 
Mooie info.
Dan kun je ook nog een 16 inch GL wiel plaatsen

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Cx500 1978 overbrengverhoudingen UPDATE

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven