Dames en heren,
En het was... de cdi unit.
Eergisteren deed de linker cylinder het helemaal niet meer. Het lag niet aan de bougies, niet aan de bougiedoppen, niet aan de bobines, (steeds l-r gewisseld) de weerstandswaarden van alle ontstekingsdraden uit het blok waren min of meer ok in vergelijking met het boekje.
De uitgaande (wissel)spanning uit de cdi bleek aan de nog werkende cylinder kant 140v, en aan de defecte kant 100v tijdens starten. (Niet verbinden met bobines, want dan meet je niets = 0v)
Een andere cdi unit leverde beiderzijds ongeveer 180v. En ja hoor: starten -> lopen.
Ik ga nu de defecte cdi eens uit elkaar pulken. Als het me lukt de print heel te houden bij het weghalen van al het rubber dan ga ik eens proberen de condensatoren te vervangen. Wie weet wat dat oplevert!
Achteraf gezien deed de linker cylinder nooit direct mee bij een koude start: eerste symptoom van een gaandeweg falende cdi?
Omdat ik aanvakelijk vreesde dat de stator het misschien begeven had was ik erg blij toen het de cdi bleek. Het proberen van een andere cdi unit is misschien sowieso een aanrader voor cx-en die onttsekingsproblemen hebben?
Groet, Kaspar
lang leve de rat-bike!
(ofwel: als het maar functioneert)