Nou vooruit voor de luierikken nog een keer dan:
Bij mijn motorrijschool hebben we een keer bijna een hele les besteedt aan het opbokken, zeker daar veel mensen problemen mee hebben, vooral als je een zware machine hebt. Echter, het is meer een kwestie van techniek en balans , dan van kracht en een grotere hefboom aan je fiets lassen.
Pak met je linkerhand het stuur, en met je rechterhand de beugel van je buddy of iets anders met houvast, zodat je de motor in balans kan houden. Dan he bok met je rechtervoet tegen de straat aan duwen en wiebel de motor lichtjes naar je toe en van je af tot je voelt dat beide punten van de bok de straat raken. Dan strek je je rechterbeen uit zodat je gewicht langzaam vol op de bok komt en tegelijkertijd trek je met je bovenlichaam de fiets rustig achterwaarts en dan rolt de motor vanzelf zonder lompe kracht op de bok. Meer een kwestie van timing van bovenstaande bewegingen dus. En toen kon tijdens die les een dame van 1.60 lang en 52 kg een Pan European ( met geladen zij- en topkoffer) op de bok krijgen!
Nog een tip voor de jiffy ofwel zijstandaard die ik heb geleerd op de VRO-training in Lelystad: Zoek in elk geval een punt op waar de motor niet TE schuin staat en draai het stuur dan naar links. Staat de motor dan op een beetje hellend vlak of krijgt ķe een tikje/duwtje van achter dan kan ie nooit van de jiffy 'afrollen'.
Dus, vergeet het laswerk en ga niet zitten bokken. Ga als een bok van een haverkist de techniek oefenen onder het motto; niet mokken maar bokken!
Groeten
Ray (die trouwens ook heeft gemerkt dat je CX minder rookt bij het starten als je hem langer stilzet op de bok. De olie loopt dan niet naar een kant van het blok.)
Groeten,
Ray (die in dit geval wel graag in herhaling valt...) |