Tijd voor paniek is er nooit.
Omstandigheden die ongunstig zijn zijn er wel: het 650 cardan stel is zeldzaam. De tandwielen van de cardan kunnen op twee manieren stuk namelijk inwendig zoals hierboven staat, en uitwendig: het meenemer tandwiel kan verslijten, dat is waar het tandwiel wat in de wielnaaf van het achterwiel in schuift. Dan is het cardan zelfs met uitstekende inwendige tandwielen waardeloos geworden.
In zekere zin heeft geen meter meer mee rijden al geen zin meer: als het inderdaad zo is dat het aanvalstandwiel en het drijftandwiel versleten zijn dan is het al bekeken. Zelfs als je het olielek zou kunnen dichten, dan gaan waarschijnlijk de tandwielen binnen redelijk afzienbare tijd hun grip op elkaar verliezen > geen aandrijving meer.
Uitkijken naar een goede tweedehandscardan: zeer zeker! Zelfs al zou je cardan nog tiptop zijn dan is het de zinvol alles in reserve te hebben. Ik heb mij door iemand laten zeggen dat de originele tandwielen niet meer door Honda geleverd worden. Ze schijnen alleen nog volgens de originele specificaties door een machinemakerij gestoken (= opnieuw vervaardigd) kunnen worden!
Succes, Kaspar
lang leve de rat-bike!
(ofwel: als het maar functioneert)