Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

lek cardanhuis aan achterwiel

 
Schrijver dirkcx650Ewoute rs
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 juni 2004 21:54 
Beste mensen

Ik vrees dat mijn CX650E '85 met een serieus probleem zit. Graag jullie advies.. alvast bedankt!!

Vaststelling 1: De velg van mijn achterwiel hangt vol olie. Cardanolie. Er blijkt een lek te zijn.

Vaststelling 2:Met opgebokte motor het achterwiel handmatig ronddraaien geeft net hoorbaar een 'minder mooi' geluid dan wat het volgens mij zou mogen zijn. Het is niet echt het keurig lopen van een goed geolied raderwerk. Bij een bepaald punt lijkt het zelfs of er een hapering is, een beetje vergelijkbaar zoals het dode punt bij mijn ver versleten balhoofdlager.

Uit de tekeningen en foto's in het groene viertalige workshop boek leid ik af dat het om een ingewikkelde klus gaat om het cardanhuis te reviseren. Er is ook sprake van speciaal gereedschap.

De vraag: Tijd voor paniek?

Of: Geen meter meer rijden en me naar de Honda-dealer reppen?

Of: Is er iemand in de buurt van Antwerpen, België waar ik mijn licht eens kan komen opsteken?

Of: Moet ik vooral eerst beginnen uitkijken voor tweedehands onderdelen voor de cardan alvorens ik de Honda-dealer aan het werk zet?

Groetjes iedereen en bedankt voor de reacties!

Dirk

Schrijver fomoco38
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 juni 2004 22:09 
als je het hebt over de onderdelen in de behuizing van het wiel kun je er beter afblijven want das echt wel specialisten werk. er zitten welgeteld 2 "tandwielen" in en die moeten zodanig precies op elkaar afgesteld worden dat een leek er niet moet aan beginnen. Dat noemt men een rack and pinion oftwel het aanvalstandwiel en het drijftandwiel.
Goede raad, laat het doen door vakmensen, kost dan wel een arm meer maar dan heb ten eerste garantie en ten tweede materiaal waar je nooit meer naar hoeft om te kijken behalve olie nakijken. pesonen die dat kunnen moet je eens opzoeken in de gouden gids. Groetjes

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 7 juni 2004 22:36 
wat dacht je van een andere clok compleed met aan drijf as ?? ge bruikt met garantie += 100 euris
zie barts motorslooperrij udenhoud bij tilburg

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 juni 2004 23:05 
Tijd voor paniek is er nooit.

Omstandigheden die ongunstig zijn zijn er wel: het 650 cardan stel is zeldzaam. De tandwielen van de cardan kunnen op twee manieren stuk namelijk inwendig zoals hierboven staat, en uitwendig: het meenemer tandwiel kan verslijten, dat is waar het tandwiel wat in de wielnaaf van het achterwiel in schuift. Dan is het cardan zelfs met uitstekende inwendige tandwielen waardeloos geworden.

In zekere zin heeft geen meter meer mee rijden al geen zin meer: als het inderdaad zo is dat het aanvalstandwiel en het drijftandwiel versleten zijn dan is het al bekeken. Zelfs als je het olielek zou kunnen dichten, dan gaan waarschijnlijk de tandwielen binnen redelijk afzienbare tijd hun grip op elkaar verliezen > geen aandrijving meer.

Uitkijken naar een goede tweedehandscardan: zeer zeker! Zelfs al zou je cardan nog tiptop zijn dan is het de zinvol alles in reserve te hebben. Ik heb mij door iemand laten zeggen dat de originele tandwielen niet meer door Honda geleverd worden. Ze schijnen alleen nog volgens de originele specificaties door een machinemakerij gestoken (= opnieuw vervaardigd) kunnen worden!

Succes, Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver dirkcx650Ewoute rs
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 juni 2004 21:50 
Hoi 'Anoniem' en Kaspar, bedankt voor jullie antwoord!

Anoniem: ik probeer Barts Motorsloop te contacteren. Of ben jij Bart en/of werk jij daar toevallig?

Kaspar: Stel dat er iets mis is met een van de twee of beide tandwielen, is er dan een oorzakelijk verband met het lek?

Groetjes, dirk

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 juni 2004 22:07 
Het lek kan inderdaad heel goed ontstaan als gevolg van speling tussen beide (pignon)tandwielen. Vergis je niet welke krachten (axiaal zowel als radiaal) optreden bij een dergelijke haakse overbrenging. Ze willen elkaar 'wegduwen' en zitten constructief goed 'opgesloten'. Zit er ruimte in die 'opsluiting' dan gaat het onherroepelijk 'vreten' en lekken.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 8 juni 2004 22:56 
www.bartsmotorsloop.nl
swinkelsmotoren.nl

tilburg,zijn bijden zeer betrouwbaar
en niet duur veel succes harry

Schrijver Ray
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 juni 2004 01:09 
Beste Dirk,
Mijn advies: haal nou eerst eens je achterwiel eruit en doe een visuele check, dan weet je wat er stuk is en waar ie lekt. Dan kan je altijd nog specifiek op zoek gaan naar een goed cardanhuis dat je zelf kan monteren ( drie bouten). En: hij klinkt natuurlijk minder mooi omdat er minder of geen olie in zit. Ten tweede zit er volgens mij in de cardanaandruiving altijd een iets "dooier'punt, dat door oliegebrek natuurlijk alleen maar erger zal worden (correct me if I'm wrong). Dus: troittoirtegel onder de motor tegen het achterwiel aanschuiven, motor op de bok en demonteren die handel, dan zie je meer en kun je vaststellen waar het 'm in zit.
Maak trouwens alles goed schoon. Cardan-, rem-, vork- en ATF-olie zijn vaak agressieve olien die lak en rubber (je band) makkelijk aan kunnen tasten.
Bonne chance!
Groeten
Ray

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 juni 2004 17:18 | Aangepast door: ouwe_jan 
Dirk in jou plaats waar je woont is daar nier iemand die ook met een CX of GL rijd of in de omtrek vraag eens of iemand even langs kan komen ,woonde je in NH dan kwam ik even langs,met zijn tweeen is het makelijker om de probleem op te lossen
groeten ouwe_jan Wieringerwerf N_H
p/s bij een 650 cardan zitten vier moeren en geen drie om het aandrijving huis te demonteren
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver dirkcx650Ewoute rs
Gast 
#10 | Geplaatst: 9 juni 2004 17:58 
Hé Jan, Ray, Ano, Hans allemaal..

Vriendelijk bedankt voor de antwoorden. Ik heb alvast een lekkerder gevoel dan een paar dagen eerder.. Ik zoek het een en ander uit en dan zien we weer.

Als ik nog vragen heb, dan pen ik ze neer en dan hoop ik weer van jullie te horen. Tot later?

Dirk, Antwerpen, heet-heet

Schrijver tinusaanhetij
Gast 
#11 | Geplaatst: 11 juni 2004 01:27 
Het kan meevallen. Er is een duites cx 650 custom site waarin het probleem van een lekkende ontluchting wordt beschreven, dat schijnt eenvoudig te verhelpen te zijn. Zie http://home.arcor.de/doublefighter/
Als dat het lek is, dan zou ik dat eerst verhelpen en dan weer eens doorrijden, en niets vervangen voor het echt kapot blijkt te zijn.
martin/tinus

Schrijver dirkcx650Ewoute rs
Gast 
#12 | Geplaatst: 11 juni 2004 15:01 
tinusaanhetij
Martin/Tinus, dankjewel, Ik probeer het uit!

dirk

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 lek cardanhuis aan achterwiel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven