Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wat voor voorvork is DAT nou weer?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Pluis
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 juli 2004 09:32 
Ik ben laatst de oliekeerringen van m'n voorvork gaan vervangen, en kom er niet uit. In de Haynes Manual staat deze voorvork niet beschreven.

Hij ziet er exact uit als een standaard CX500-vork uit 1978, maar heeft luchtnippels bovenop. Geen luchtbalansslang. Verder optisch en qua overige constructie exact gelijk aan de originele vorken.

Wie kan me hierbij helpen? Ik ben op zoek naar de juiste hoeveelheid vorkolie en de optimale luchtdruk.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 juli 2004 09:53 
Is het misschien een GL 500 vork?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver vlijm
Gast 
#3 | Geplaatst: 5 juli 2004 13:12 | Aangepast door: vlijm 
of die van een 500 e, aangezien je geen balansslang hebt. voor de juiste gegevens zie www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500

Schrijver Pluis
Gast 
#4 | Geplaatst: 5 juli 2004 15:19 
GL500 is het inderdaad niet, die heeft een balansslang en een aftapplug onderaan de vork.

Ze zijn ook symmetrisch, dus denk ik dat er gelijke hoeveelheden olie in moeten. Qua luchtdruk hou ik het wel op 0,9 of zo. Zou goed moeten zijn.

Toch vind ik ze verbazend veel op standaard CX500Z-vorken lijken. Kan het niet zijn dat een vorige eigenaar gewoon gaten in de doppen heeft getapt en daar luchtventielen in heeft gedraaid? Is dat iets dat vaker wordt gedaan?

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 5 juli 2004 16:46 
Hallo, ik heb ook een CX 500 gehad waar luchtventielen op de "gewone" schokbrekers zaten. Misschien had iemand er de ventielen van een 500E ingedraaid? Of kwamen ze toch zo af fabriek? In Haynes staat trouwens :Fork air pressure: CX500D 1981-- 0.7-1,1 kg/cm2
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 5 juli 2004 16:48 
Ik heb inmiddels op een andere site gelezen dat sommige eigenaren gewone ventielen in hun doppen hebben gemonteerd en die tot 0,9 atm hebben opgepompt.

Nou moet ik ook wel zeggen dat het er nou niet direct 100% origineel uitziet. Er is al teen en tander vervangen aan m'n machine dus is hij vast van een sleutelaar geweest.

Schrijver Pluis
Gast 
#7 | Geplaatst: 5 juli 2004 16:49 
Thanks Marcel.

Ik krijg toch het idee dat iemand aan het hobbyen is geweest. Die ventielen zien er echt niet normaal uit.

Als ik m'n tegenwoordigheid van geest eens terugheb, zal ik een foto'tje maken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 juli 2004 22:28 
Heb meerdere (3 stuks) van die luchtgeveerde vorkpoten in CX'en gemonteerd zitten. Inderdaad zijn ze allemaal verschillend; en ze zijn absoluut niet van de Euro uitvoering.
Een ervan heeft een balansslang met centraal ventiel om gemakkelijk in beide vorkpoten dezelfde druk te pompen.
Ben niet erg gecharmeerd van de luchtvering; de vorkkeerring is en blijft de zwakke schakel. Is die lek voor lucht dan duurt het ook niet lang of de olie komt er uit.
Mijn moon-werk CX heeft luchtgeveerde achterschokbrekers (merk onbekend, maar waarschijnlijk Engels). Daar zou ik er best meer van willen; veel en veel beter dan normale en simpel af te stemmen op de belading. Alleen heb ik ze nog nimmer op een andere CX of CB gezien (maar ik kan mij niet voorstellen dat ze uniek zijn).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#9 | Geplaatst: 5 juli 2004 22:45 
Een aantal CX-en zijn af fabriek met ventielen bovenop afgeleverd. Dit omdat de voorvork voor sommigen wat te zacht was bij belading. Het advies is echter om GEEN of heel weinig luchtdruk (hooguit een halve bar) te gebruiken, want de vorkkeerringen kunnen daar heeeel slecht tegen. Ik heb zelf een CX-A uit 1978 met van die ventielekes erop. Dus in elke vork gewoon 135-140 cc Vorkolie storten en ventielen mooi laten zitten!
Groeten
Ray

Schrijver Anoniem
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 juli 2004 10:24 
Jongens, eerst even chapeau. Jullie zijn te gek, wandelende vraagbaken gewoon.

Okee Hans en Ray, ik ga geheel op jullie advies af. Ik doe er 140 cc in en blaas er 0,4 bar in. Ga'k vanmiddag doen, ik heb de poten al uit elkaar liggen en zet er vanmiddag nieuwe keerringen in.

Heel erg bedankt! ik hoop enorm dat ik in één keer slaag want ik hoop echt dat ik bij de volgende treffen kan zijn om jullie te ontmoeten.

Schrijver Ray
Gast 
#11 | Geplaatst: 6 juli 2004 23:23 
Hoi Pluis,

Prima, doen zo. Dan rijden met je 0.4 bar. Dan leeg laten lopen en weer een rit maken. Als je geen of weing verschil voelt zou ik zonder luchtdruk rijden. Je hebt namelijk al de maximale olievulling met 140 cc, en die luchtdruk is, zoals ik het heb begrepen, alleen voor zware belading.
Ik rij zonder lucht in de vork en dat bevalt uitstekend, ook met twee personenen op de motor. En het bespaart je op den duur je keerringen, want die zijn bij de CX al vrij zwak.
Succes ermee, en hopelijk tot STJansKlooster!
Groeten
Ray

Schrijver Pluis
Gast 
#12 | Geplaatst: 7 juli 2004 09:08 
Thanks lui,
Sander van MotorXtra heeft me al aangeraden om er max. 0,2 bar in te doen. Ik ga het inderdaad wel even proberen zonder luchtdruk, en als dat goed is ga'k op zoek naar nieuwe doppen voor m'n voorpoten. Geen gezicht namelijk, die ventielen.
Maar eerst heb ik nog wat andere problemen, ik ga meteen onderwerpen aanmaken.

Schrijver Ray
Gast 
#13 | Geplaatst: 7 juli 2004 23:43 
Ik heb het gezien ja! We kunnen voor jou bijna een aparte website openstellen! :-)) www.houpluisvandestraat.nl
hihi, zit je maar te stangen
Vraag maar raak hoor!
Groeten
Ray (die zich allang niet meer ergert aan zijn ventielen...)

Schrijver Pluis
Gast 
#14 | Geplaatst: 8 juli 2004 09:22 
*dikke vette grijns*

Wat je moet doen, is bij de eerste treffen zorgelijk naar m'n motor kijken en zeggen: "Da's niet goed hoor, die moet helemaal uitelkaar". Dan ben ik weer een half jaartje zoet. :-)

Heb meteen nieuwe doppen besteld, zijn voor 8 euro per stuk best betaalbaar.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 3 juni 2009 20:45 | Aangepast door: JiMi 
Pluis:
op zoek naar nieuwe doppen voor m'n voorpoten. Geen gezicht namelijk, die ventielen.

Een ventiel op een voorpoot van mijn '78 CX500 lekt. Niet op de O-ring maar echt dwars door het ventiel zelf. Kan ik dit ventiel straffeloos vervangen door een gewone dop? Want een dop kost maar 5 euro en een ventiel 20. En aangezien er toch geen lucht ingepompt hoeft te worden heb ik die ventielen toch niet nodig.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wat voor voorvork is DAT nou weer?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven