Terry,
m.i. niet te veel aantrekken van geluiden bij een CX mits het maar een licht tikkend of een beetje klapperend geluid is.
Het wordt anders als het een kloppend of bonkend geluid gaat worden.
Maar toch, bij jouw kilometerstand zou dat nog niet mogen. Of heeft jouw CX meer gelopen, bijv. 148.000 km of is ooit een andere kmteller gemonteerd ? Want bij normaal gebruik is er bij een CX onder de 100.000 km niet veel slijtage aan de hand.
Je zou inderdaad de klepsteboutjes (er helemaal uitdraaien) of de klepstelen eens kunnen onderzoeken op zgn. pitting. Doet zich dat (het inslaan van klepsteel op de klepstelschroef) voor dan krijg je de klepspeling nooit correct afgesteld. Klepsteelboutjes kun je nog bij de dealer bestellen. Voor nieuwe kleppen moet de kop er af (kun je e.e.a. wel gelijk reviseren - elk nadeel heb natuurlijk zijn voordeel).
Mijn meest gebruikte (woon-werk) CX tikt en ratelt behoorlijk; door de kuip als klankkast worden die vervelende geluiden (het lijkt of de motor het elk moment begeeft) alleen maar versterkt. Dat heeft ie nu al meer dan 50.000 km (het blok heeft nu bijna 150.000 km gelopen) en is niet nadelig gebleken voor prestaties of benzineverbruik. Olieverbruik ligt zo rond de 500 cc per 1000 km.
Ik ververs elke 7500 km de olie + filter (gebruik wel een magnetische olieaftapplug - vind daaraan nooit ijzerschraapsels) en stel elke 5000 km kleppen (inderdaad op mijn manier)en nokkenasketting.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.