Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Druppeltjes uit afvoergaatje bij waterpomp.

 
Schrijver Pluis
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 juli 2004 09:13 
Wie kan me advies geven?

Uit het afvoergaatje bij m'n waterpomp druppelt komt een klein beetje olie. Niet veel, maar een ietsje.

Wat denken jullie, oliekeerring van de waterpomp vervangen of doekje bij de hand houden en het voor lief nemen?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 juli 2004 09:34 | Aangepast door: ouwe_jan 
kan geen olie uit komen uit het gaatje enkelt maar koelvloeistof,mits de keering van de aandrijfas stuk is van de waterpomp
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 juli 2004 09:45 
Als de oliekeerring op de nokkenas kapot is, zal er olie uit het afvoer gaatje komen. En of je 'm moet vervangen? Dat hangt ervan af ...

Welk type CX/GL heb je en hoeveel heeft dat blok gelopen?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Pluis
Gast 
#4 | Geplaatst: 7 juli 2004 11:42 
Het is een CX500Z uit 1978 met een laag framenummer (begint met 202) en zo'n 65.000 op de teller. Heeft net 11 jaar stilgestaan.

De vloeistof die uit het gat komt kleurt het blok bruin, dus dacht ik dat het geen koelvloeistof kan zijn, die is blauw.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 juli 2004 12:59 
Heb je na die 11 jaar stilstaan ook wel de koelvloeistof vervangen voordat je bent gaan rijden?
Door het vervangen van de (oude)koelvloeistof (pak wel de juiste) wil lekkage van de waterpompseal heel vaak stoppen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 7 juli 2004 13:09 | Aangepast door: Pluis 
Ik heb er nog geen centimeter mee gereden, ik ben de hele fiets nu aan het reviseren. Ik moet "nog even" m'n rijbewijs halen, dus ik heb tijd zat.

Ik zal de oliekeerring vervangen, maar de mechanische afdichting laat ik liever zitten als die niet per sé vervangen moet worden. Gaat die snel kapot trouwens?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 juli 2004 17:05 
pluis die motor heb je die gekregen of gekocht,het is denk ik een miskluum,je kan beter iets anders kopen voor het geld wat je nog moet uitgeven,probeer iemand in je omtrek die je wilt helpen hier mee.Tussen haakjes Pluis was vroeger mijn pirate nam op de radio en 27 mc.
groeten ouwe_jan uit Wieringerwerf
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver mrk
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 juli 2004 17:13 
Ik weet niet of je een beetje handig bent en je het leuk vind om het blok te reviseren anders zou ik adviseren om een andere motorfiets te kopen ik heb er zat zien staan van 200 euro ik heb er zelf laats een gekocht voor 50 euro in prima staat alleen de water seal lekt.
Marc

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 juli 2004 17:14 
Die bruine kleur komt waarschijnlijk door (roest)water in het koelsysteem. Dat betekent dus geen olielekkage van de keerring maar het bekende CX-probleem van koelvloeistof lekkage als gevolg van een defecte mechanische seal. Je kunt geluk hebben dat de lekkage niet doorzet als je er goede kant-en-klare koelvloeistof in doet (zie advies van Hans). Als je geen risico wilt nemen dan vervang je de mechanische seal.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Pluis
Gast 
#10 | Geplaatst: 7 juli 2004 17:39 
Het reviseren is een hobby-aangelegenheid hoor.

De motor is verder in prima staat. Het reviseren is dus geen noodzaak. Ik wil dat ding ook eens helemaal uit elkaar hebben om te begrijpen hoe het allemaal werkt. En het houdt me (letterlijk) van de straat zolang ik m'n rijbewijs nog niet heb. :-)

Ik ben nou begonnen, dus wil ik doorgaan ook. Een andere motor erin monteren kan altijd nog.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 7 juli 2004 18:56 
Bruine vloeistof duidt erop dat de mechanische waterpomp kereing aan zijn einde is. Je kan hier nog wel een tijdje mee door rijden zolang je het peil in de radiateur maar in de gaten houdt. Als jehet blok eronder vandaan hebt is het niet zo'n groot probleem om deze te vervangen. Controleer ook de dynamo spanning en distributie ketting is ook verstandig om te vervangen. Dit is geen grandioos operatie werk maar het blok zou dan wel nog lang meegaan.
Een andere fiets kopen vanwege dit probleem vindt ik ook weer een beetje onzin. Dat is alleen maar de achterdeur uit. Als je zelf de onderdelen vervangen hebt dan weet je de geschiedenis ervan en kan je erop vertrouwen dat het nieuw is. Met een andere fiets moet je dat maar weer afwachten en vooral met de CX loop je geheid vroeg of laat toch weer tegen dezelfde euvels aan.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Pluis
Gast 
#12 | Geplaatst: 8 juli 2004 08:59 
Ouwe Jan, je hebt altijd goeie adviezen op deze site, dus ik schat ze echt wel op waarde. Maar deze motor is mijn nieuwe hobby-project en dus vind ik het niet zo erg om er tijd & geld in te steken.

Reviseren, poedercoaten, helemaal in orde maken... okee, het kost geld & tijd. Maar ik rij dan wel op een prachtige fiets in practische nieuwstaat.

Schrijver Pluis
Gast 
#13 | Geplaatst: 8 juli 2004 09:07 
Ik ben het met je eens, Wouter.

Ik gok erop dat ik met deze aanpassingen op een zo-goed-als-nieuwe gierpomp kom te rijden die me door dit decennium heen zal krijgen.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Druppeltjes uit afvoergaatje bij waterpomp.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven