Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

cardanhuis heavy metal

Schrijver dirkcx650ewoute sr
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 juli 2004 13:22 
Hallo daar

Een paar weken geleden meldde ik het olielek aan het cardanhuis van mijn CX650E. Ik heb ondertussen de zaak minimaal gedemonteerd (lees: van het achterwiel gehaal, plastic stofring eraf, olie afgelaten en met remreiniger de behuizing onder handen genomen.)

Gruweltje: de olie zag zilvergrijs en ... met een magneetje haalde ik een halve ijzerwinkel metaal uit de bijvulopening.

Vraag: cardanbehuizing is rijp voor schroot? haal ik de acht bouten dan toch maar los om te zien/ en bij te leren hoe de tanden van het aanvalstandwiel stuk zijn? of.. komen de ijzerstrips (soms tot 4mm lang) ergens anders vandaan?

Bedankt voor jullie antwoorden en mooie dag nog.

dirk, Antwerpen

Schrijver Pluis
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 juli 2004 15:38 
Dit kwam ik tegen op een Amerikaanse site:
You absolutely MUST use HYPOID or GEAR oil in your final drive, or it WILL fail prematurely. Go to Honda and get the right stuff. It's only $1.89 a bottle for cripes sake. One bottle is enough for two final drives.

Hypoid gears (the type in your final drive) have much greater shear forces than regular gears, and will break down regular gear oil extremely quickly. The viscosity of regular gear oil will break down, until it's the consistancy of WATER. That's when metal flakes start appearing, and at that point it's too late.

Misschien is dat het probleem dus, heeft 'ie een keer droog gestaan of met verkeerde olie. Ik denk dat je hem 't beste uitelkaar kan halen, als je 4mm lange splinters vindt moeten ze ergens vandaankomen.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 juli 2004 17:06 
Pluis zie olie uit gaatje
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Pluis
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 juli 2004 09:08 
Ouwe Jan, dit gaat niet over mijn CX maar over die van Dirk.

Schrijver dirkcx650ewoute sr
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 juli 2004 12:12 
Hoi

Heb met de moed der wanhoop en met inbegrip van het nodige hamerwerk het boeltje gedomonteerd: groot lager is stuk en meteen ook lijkt het lager van het aanvalstandwiel 'hoorbaar' ook beschadigd.

Voila, dat wordt materiaal voor op de schoorsteenmantel.

Nu aan vervanging zien te geraken.

dirk

Schrijver JosvanR
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 juli 2004 09:17 

Schrijver dirkcx650wouter s
Gast 
#7 | Geplaatst: 13 juli 2004 20:35 
dirkcx650ewoutesr
dirkcx650ewoutesr

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cardanhuis heavy metal

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven