Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Vastloper

Schrijver 40612
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 juli 2004 23:04 
Ik ben sinds drie maanden de trotse bezitter van een cx500 uit 1980
Mijn droom spatte (bijna letterlijk) uiteen na zo'n kleine 150 kilometer.
Met een snelheid van 130 tegenwind begon het beestje in te storten, ik dacht nog nou nou niet veel kracht heb jij, en zet hem bij 110 een versnelling terug. Even kwam er gang in maar gelijk zakte hij weer in, en boem vast stond ie.
Na enkele minuten wilde hij weer starten en liep zowaar netjes.
Ik over een secundaire weg met een gangetje van 60 terug naar huis, want dat was maar 10 kilometer.
Na enkele minuten werd hij snel warm, begon te rsmmelen vanbinnen en weer boem muurvast. de km. stand is nog geen 40000 er zit genoeg schone olie en water in, en ik had er net een tank v-power ingegooid.
Is er iemand die mij kan tippen hoe ik zo snel en goedkoop mogelijk weer rijd.
Alvast bedankt.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 juli 2004 23:12 | Aangepast door: Hans 
Snel en goedkoop is met dat blok waarschijnlijk niet meer mogelijk. Oorzaak lijkt mij de krukaslagerschalen. Waarschijnlijk zijn die versleten en bouwt de motor onvoldoende oliedruk op. Dat verklaart ook het warmlopen en vastlopen (van m.i. de krukas).
Het lijkt mij stug dat de motor 40.000 km heeft gelopen; meer waarschijnlijk met een dergelijke schade is 140.000 km (of in ieder geval meer dan 80.000 km en dat er een andere km teller in gezet is).
Als ie nog wil starten (ik zou er niet meer mee rijden) dan zou je bij een Hondadealer de oliedruk kunnen laten meten. Moet stationair zeker 2,5 bar zijn (en met een dot gas oplopen tot zo'n 5 bar).

Daarna rest dus nog of volledige motorrevisie (dan kun je gelijk de oorzaak achterhalen) of een goed 2e hands motorblok.

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver 40612
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 juli 2004 23:19 
Hoi Hans... wat je zegt zou heel goed kunnen, want ik weet eigenlijk neits van die motor.
Hij staat sinds de tweede vastloper muuuuuuuuurvast.
Hoe veel zou een volledige motorrevisie kunnen gaan kosten, en waar zou ik dit kunnen laten doen.
Is er mischien aan een goed ruilblok te komen, en hoeveel mag ik daar voor geven denk jij.?

Ik hoor het wel weer
groetjes Anne

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 9 juli 2004 00:37 | Aangepast door: MAST 
Hallo Anne, een ander blok heb ik niet, maar misschien kan je hier iets mee?
Of met deze?
Succes, Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 juli 2004 16:25 | Aangepast door: Hans 
Hoi Anne,

zo'n vastloper heb ik ook ooit eens gehad. Oorzaak: een oliepomp die te weinig druk gaf, daardoor onvoldoende oliedruk in het blok, daardoor zijn de krukaslagerschalen (althans op 1 tap) gaan vreten met als gevolg een gebroken lagerschaal van een van de kruktappen. Beide delen zijn onder elkaar geschoven en het blok zat inderdaad muuuuuuuuuuuurvast.
Nadeel was dat ook de kruktap behoorlijk beschadigd was en nieuwe/ruilkrukassen zijn niet leverbaar.
Het bespaart je wel de kosten van een revisie (want elk nadeel heb ook zijn voordeel); die lopen toch al gauw tot boven de euro 1000,-- op.
Beter is dan m.i. en ruilmotor/complete sloop CX. De eerste waar marcel naar verwijst (onder de naam 'hier') lijkt mij wel wat (en is met zijn vraagprijs van euro 250,-- absoluut niet duur). Het rijwielgedelte kun je waarschijnlijk kanibaliseren en daarna weggooien; het blok is gemakkelijk over te zetten. Voordeel is dat de nog goede delen van jouw eigen blok (denk ook aan de kwetsbare en dure dynamostator) op reserve kunt houden.
Da's altijd nog goedkoper dan onderdelen te bestellen bij de lieftallige Honda dealer om de hoek.

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 juli 2004 16:58 
Hee Anne,

Ik ben bezig mijn eigen CX te reviseren. Als jij nou die motor nodighebt, kan ik misschien onderdelen van de rest van jou overnemen. Altijd lekker om wat reserve te hebben! Wat vind je daarvan?

Schrijver Guernica
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 juli 2004 20:10 
Alweer een bewijs waarvoor deze site zó fantastisch is.
We zijn allemaal kannibalen maar vreten mekaar niet op.

D

Schrijver 40612
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 juli 2004 00:14 
PluisGaan we proberen; misschien wel mijn enige redding.
We maken verdere afspraken via de e-mail.
Hoewel ik toch evengoed nog open blijf staan voor nóg betere iedeeën.
Dus als iemand anders ook nog wat weet?!
groetjes Anne

Schrijver Anoniem
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 juli 2004 00:20 
Hallo,

Kijk ook anders even op ebay.nl, daar staat ook een CX te koop voor 250,00 Euro, momenteel is er pas 51,01 Euro voor geboden, de kilometerstand is 45.000 km.
Miscchien is dit ook wel een optie.

Groetjes en succes,

Ron

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 10 juli 2004 20:26 
't was even zoeken, maar als het goed is heb je nog drie dagen om te bieden
Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver 40612
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 juli 2004 00:24 
Ik heb ook even moeten zoeken, en ben inderdaad aan het bieden.

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 12 juli 2004 09:02 
Anne, als je m'n optie nog wil doen, mail me dan even op peterKRINGELDINGgravel.nl!

Schrijver Anoniem
Gast 
#13 | Geplaatst: 12 juli 2004 17:09 
Anne, als je nog wil samenwerken moet je wel even e-mailen!

Ik heb nog meer ijzers in het vuur, als ik niets van je hoor ga ik zelf op pad.

Schrijver 40612
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 12 juli 2004 21:57 
Ik probeer je de hele avond al te bellen,
Die op E-Bay wordt me ondertussen te duur
We moeten 220 euro geven voor die zwarte op marktplaats is dat wat?
Vind je hem trouwens wel mooi genoeg?
Mail mij anders weer even.
Groetjes Anne.

Schrijver Pluis
Gast 
#15 | Geplaatst: 15 juli 2004 09:18 
Hai Anne,

Ik heb op m'n mailtjes geen reactie gekregen. Inmiddels ben ik dus maar op een ander bod ingegaan.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vastloper

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 4
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven